[ <<eJurnal ]

O analiza a blogosferei romanesti bazata pe RoBloggersSurvey2008

Carmen Holotescu
Autor eLearningBlog
Director Timsoft

Cristian Manafu
Autor MANAFU*
Partener Evensys

data publicarii: 18 ianuarie 2009
Multumiri pentru ajutorul dat in prelucrarea datelor
studentilor din anul III CTI, Universitatea Politehnica Timisoara:
Mariana Gavrilescu, Alex Gherghina, Horia Radu

vezi si analizele din 2007 , 2006 si din 2005

Cu scuze pentru intarzierea publicarii, va rugam sa urmariti analiza RoBloggersSurvey2008 si va invitam la comentarii:

Carmen si Cristi


Care este dinamica blogosferei romanesti, ce s-a schimbat in profilul bloggerului roman, in domeniile abordate pe bloguri, in raportul lor cu presa traditionala sau cu publicitatea?

Sunt doar cateva intrebari la care incercam sa raspundem analizand rezultatele chestionarului RoBloggersSurvey2008, derulat intre 11-23 septembrie, la care au raspuns 844 bloggeri, fata de 702 anul trecut si 272, in 2006.

I. Informatii personale

1. Prenume si nume

Total raspunsuri - 744

88% dintre bloggerii respondenti au specificat prenumele si numele la completarea chestionarului - fata de 77.7% in 2007.

2.  [*] V-ati publicat numele pe blog?


2008
Da, si prenumele si numele - 438 51.90% 51.90%
Doar prenumele - 168 19.91% 19.91%
Doar nick name-ul - 190 22.51% 22.51%
Nu - 48 5.69% 5.69%
Total raspunsuri - 844

2007
Da, si prenumele si numele - 334 47.58% 47.58%
Doar prenumele - 133 18.95% 18.95%
Doar nick name-ul - 171 24.36% 24.36%
Nu - 64 9.12% 9.12%
Total raspunsuri - 702

Mai mult de jumatate - 51.90% - dintre bloggeri si-au publicat numele complet; procentul a crescut fata de anul trecut, cand era 47.58%.

3. [*] Varsta


2008
sub 16 - 18 2.13%  2.13%
16-18 - 79 9.35%  9.35%
19-20 - 91 10.77%  10.77%
21-25 - 305 36.09%  36.09%
26-30 - 202 24.02%  24.02%
31-35 - 80 9.47%  9.47%
36-40 - 32 3.79%  3.79%
41-45 - 21 2.49%  2.49%
46-50 - 3 0.36%  0.36%
51-55 - 6 0.71%  0.71%
56-60 - 2 0.24%  0.24%
61-65 - 0 0.00%  0.00%
66-70 - 1 0.12%  0.12%
peste 70 - 3 0.36%  0.36%
neprecizata - 1 0.12%  0.12%
Total raspunsuri - 844

2007
sub 16 - 15 2.14% 2.14%
16-20 - 144 20.51% 20.51%
21-25 - 238 33.90% 33.90%
26-30 - 163 23.22% 23.22%
31-35 - 82 11.68% 11.68%
36-40 - 30 4.27% 4.27%
41-45 - 11 1.57% 1.57%
46-50 - 8 1.14% 1.14%
51-55 - 3 0.43% 0.43%
56-60 - 5 0.71% 0.71%
61-65 - 1 0.14% 0.14%
66-70 - 1 0.14% 0.14%
peste 70 - 1 0.14% 0.14%
n/a - 0 0.00% 0.00%
Total raspunsuri - 702

Se observa acelasi procent ca anul trecut pentru bloggerii sub 16 ani - 2.13% ( 2.14% in 2007 ). 

Per total, avem o distributie similara pe varste: sub 25 de ani sunt 58.34%; 56.55% in 2007 si  57.72% in 2006.

Acelasi segment important ramane intervalul de varste 26 - 35 ani - 33.49%; foarte apropiat de 34.80% in 2007 si 33,19% in 2006.

Din pacate, persoane aflate in varful carierei, intre 35-50 de ani, avand o experienta valoroasa pe care ar putea-o impartasi si pe bloguri, detin in continuare un procent extrem de redus:  6.64%.

4. [*] Sex


2008
F - 290 34.47% 34.32%
M - 554 65.53% 65.68%
Total raspunsuri - 844

2007
F - 242 34.47% 34.47%
M - 460 65.53% 65.53%
Total raspunsuri - 702

2006
F - 70 25.74%  25.74%
M - 202 74.26%  74.26%
Total raspunsuri - 272

S-a pastrat procentul de anul trecut: o treime dintre bloggeri sunt femei; in 2006 insa, doar o patrime erau femei.

5. [*] Educatie


2008
Gimnaziu - 11 1.30% 1.30%
Liceu - 157 18.58% 18.58%
Facultate - 501 59.29% 59.29%
Master - 149 17.63% 17.63%
Doctorat - 20 2.37% 2.37%
Neprecizata - 6 0.83% 0.83%
Total raspunsuri - 844

2007
Gimnaziu - 15 2.14% 2.14%
Liceu - 151 21.51% 21.51%
Facultate - 374 53.28% 53.28%
Master - 132 18.80% 18.80%
Doctorat - 26 3.70% 3.70%
n/a - 4 0.57% 0.57%
Total raspunsuri - 702

2006
Liceu - 59 21.69%  21.69%
Facultate - 151 55.51%  55.51%
Master - 50 18.38%  18.38%
Doctorat - 7 2.57%  2.57%
n/a - 5 1.84%  1.84%
Total raspunsuri - 272

La fel ca in anii trecuti, rezultatele sondajului arata ca in cea mai mare masura - 59.29%, bloggerii sunt absolventi de facultate sau inca pe bancile facultatilor.

Si tot ca in 2006-7, o sesime o reprezinta masteranzii - 17.63%.

6. [*] Localitate

45.5% dintre bloggeri sunt din Bucuresti; ceilalti locuiesc in orase din toate zonele tarii sau in strainatate. Este o prima schimbare fata de anul trecut, o crestere a procentului bloggerilor nebucuresteni: in 2007, 48.9% erau din Bucuresti,  raport inversat fata de cel din 2006, cand 55.5% dintre respondenti erau din capitala.


2008
Bucuresti - 384 45.5% 45.5%
Alte orase si strainatate - 460 54.5% 54.5%
Total raspunsuri - 844

2007

Bucuresti - 343 48.9% 48.9%
Alte orase si strainatate - 359 51.1% 51.1%
Total raspunsuri - 702

2006

Bucuresti - 151 55.5%  55.5%
Alte orase si strainatate - 121 44.5%  44.5%
Total raspunsuri - 272

Dupa Bucuresti, urmatoarele orase din care s-au primit multe raspunsuri, in ordine descrescatoare sunt ( intre paranteze, numarul de raspunsuri de anii trecuti ):

  1. Iasi - 50 ( 44, 15 )
  2. Timisoara - 50 ( 32, 11 )
  3. Cluj - 43 ( 36, 8 )
  4. Constanta - 30 ( 19, 7 )
  5. Craiova - 21 ( 15, 4 )
  6. Sibiu  - 18
  7. Brasov - 15 ( 13, 4 )
  8. Galati - 15 ( 15, 3 )
  9. Oradea - 12 ( 12, 6 )
  10. Ploiesti - 12 ( 11, 3 )
  11. Arad - 11
  12. Suceava - 8
  13. Braila - 5
  14. Targu Jiu - 4

7.  Tara ( daca nu este Romania )

Total raspunsuri - 48

5.6% dintre respondenti s-au stabilit sau studiaza in alta tara ( intre paranteze apar valorile din 2007/2006 ):

  • Italia  - 7 ( 1, 0 )
  • Canada - 5 ( 3, 3 )
  • SUA - 5 ( 9, 6 )
  • Germania - 4 ( 6, 3 )
  • Belgia - 3 ( 20 )
  • Franta - 3 ( 3, 5 )
  • Olanda - 3 ( 3, 0 )
  • Spania - 3 ( 2, 2 )
  • UK - 3 ( 3, 0 )
  • Cehia - 2 ( 0, 1 )
  • Irlanda - 2 ( 1, 0 )
  • Suedia - 2 ( 0, 0 )
  • Austria - 1 ( 1, 0 )
  • Danemarca - 1 ( 2, 0 )
  • Elvetia 1 ( 0, 0 )
  • Moldova - 1 ( 8, 2 )
  • Norvegia -1 ( 0, 0 )
  • Portugalia 1 ( 0, 0 )
  • Bulgaria - 0 ( 1, 1 )
  • Emiratele Arabe Unite - 0 ( 1, 0 )
  • Finlanda - 0 ( 1, 0 )
  • Turcia - 0 ( 1, 0 )
  • Australia - 0 ( 0, 1 )

Anul trecut, din strainatate s-au primit 7% din raspunsuri, iar in 2006 - 9% - deci boggerii din strainatate s-au mobilizat mai bune in anii trecuti.

8. [*] Domeniul de activitate


2008
Administratie - 14 1.66%  1.66%
Agricultura - 1 0.12%  0.12%
Arhitectura - 5 0.59%  0.59%
Arte, Cultura - 25 2.96%  2.96%
Biserica, Religie - 1 0.12%  0.12%
Branding - 1 0.12%  0.12%
Cercetare - 6 0.71%  0.71%
Comert - 4 0.47%  0.47%
Comert electronic - 13 1.54%  1.54%
Constructii - 14 1.66%  1.66%
Consultanta - 20 2.37%  2.37%
Design - 10 1.18%  1.18%
Elev - 77 9.11%  9.11%
Finante-Banci - 15 1.78%  1.78%
Fotografie - 8 0.95%  0.95%
Imobiliare - 0 0.00%  0.00%
Industria Muzicala - 5 0.59%  0.59%
Invatamant - 28 3.31%  3.31%
IT & Telecomunicatii - 123 14.56%  14.56%
Justitie - 4 0.47%  0.47%
Logistica - 2 0.24%  0.24%
Organizare evenimente - 3 0.36%  0.36%
Marketing - 35 4.14%  4.14%
Media - 96 11.36%  11.36%
ONG - 11 1.30%  1.30%
Pensionar - 4 0.47%  0.47%
Politica - 4 0.47%  0.47%
PR - 22 2.60%  2.60%
Publicitate - 44 5.21%  5.21%
Resurse Umane - 7 0.83%  0.83%
Sanatate - 14 1.66%  1.66%
Secretariat - 0 0.00%  0.00%
Sociologie - 2 0.24%  0.24%
Student - 98 11.60%  11.60%
Training - 4 0.47%  0.47%
Transporturi - 2 0.24%  0.24%
Turism - 5 0.59%  0.59%
Vanzari - 10 1.18%  1.18%
Web Design / Development - 58 6.86%  6.86%
Alt - 50 5.92%  5.92%
Total raspunsuri - 844

2007
Administratie - 14 1.99% 1.99%
Agricultura - 2 0.28% 0.28%
Comert - 7 1.00% 1.00%
Constructii - 5 0.71% 0.71%
Cultura - 22 3.13% 3.13%
Elev - 79 11.25% 11.25%
Finante-Banci - 13 1.85% 1.85%
Imobiliare - 1 0.14% 0.14%
Invatamant - 27 3.85% 3.85%
IT & Telecomunicatii - 146 20.80% 20.80%
Justitie - 10 1.42% 1.42%
Marketing - 31 4.42% 4.42%
Media - 89 12.68% 12.68%
ONG - 11 1.57% 1.57%
PR - 17 2.42% 2.42%
Publicitate - 33 4.70% 4.70%
Resurse Umane - 8 1.14% 1.14%
Sanatate - 12 1.71% 1.71%
Student - 94 13.39% 13.39%
Transporturi - 7 1.00% 1.00%
Turism - 4 0.57% 0.57%
Alt - 60 8.55% 8.55%
Total raspunsuri - 702

Ca in 2006, oamenii din IT, Telecomunicatii domina comunitatea bloggerilor - 14.56%, un procent insa mai scazut decat in cei 2 ani anteriori - 20,80% in 2007, 25.37% in 2006 ). Sunt secondati de cei din Media - 11.36% ( fata de 19,49% in 2006 ).

Pe locul 3 acum, fata de 2 in 2006, sunt studentii - 13.39%, procentul scazand fata de 20,22% in 2006. Este a treia schimbare semnificativa fata de 2006, cand 1 din 6 bloggeri era student, acum 1 din 7.

Ramane valabila remarca privind numarul redus al dascalilor ce exploateaza potentialul educational al blogurilor - 3.85% ( 6.25% in 2006 ). Proportia elevilor si a studentilor este de mai mult de sase ori mai mare - 24.64% ( 28.31% in 2006 ).

9.  Precizati alt domeniu ( daca este cazul )

Total raspunsuri - 60

8.55% activeaza in Arhitectura, Arte, Automatizari, Biserica/Religie, Branding, Cercetare, Comert electronic, Consultanta, Design, Fotografie, Geopolitica, Industria Muzicala, Inginerie, Leadership, Logistica, Organizare evenimente, Pensie, Politica, Psihanaliza, Secretariat, Securitate, Sociologie, Strategie politica, Training, Vanzari, Web Design / Development.

10. [*] Timp petrecut zilnic online ( numar ore in medie )


2008
sub 1 - 6 0.71%  0.71%
1-2 - 47 5.56%  5.56%
3-4 - 191 22.60%  22.60%
5-6 - 216 25.68%  25.68%
7-8 - 118 13.96%  13.96%
peste 8 - 266 31.48%  31.48%
Total raspunsuri - 844

2007
sub 1 - 5 0.71% 0.71%
1-2 - 70 9.97% 9.97%
3-4 - 176 25.07% 25.07%
5-6 - 164 23.36% 23.36%
7-8 - 89 12.68% 12.68%
peste 8 - 198 28.21% 28.21%
Total raspunsuri - 702

Referitor la timpul petrecut online si in fata TV, procentele sunt foarte apropiate fata de cele de anul trecut.

Cum pentru bloggeri, Internetul reprezinta o parte importanta din activitatile lor cotidiene si chiar o parte din viata lor, pentru unii poate chiar cea mai importanta activitate, 28.21% ( 30,15% in 2006 ) au declarat ca petrec peste 8 ore pe Internet, iar 12.68% ( 10,29% in 2006 ) stau pe web intre 7 si 8 ore.

11.  [*] Timp petrecut zilnic in fata TV ( numar ore in medie )


2008
sub 1 - 463 54.79%  54.79%
1-2 - 284 33.61%  33.61%
3-4 - 75 8.99%  8.99%
5-6 - 10 1.18%  1.18%
7-8 - 5 0.59%  0.59%
peste 8 - 7 0.83%  0.83%
Total raspunsuri - 844

2007
sub 1 - 385 54.84% 54.84%
1-2 - 249 35.47% 35.47%
3-4 - 54 7.69% 7.69%
5-6 - 4 0.57% 0.57%
7-8 - 2 0.28% 0.28%
peste 8 - 8 1.14% 1.14%
Total raspunsuri - 702

Se observa ca atat in 2008 cat si in 2007, putin peste jumate petrec sub 1 ora in fata TV. A scazut insa procentul celor care petrec peste 8 ore in fata TV (0,83% in 2008 fata de 1,14% in 2007).

II. Monitorizare bloguri

12.  [*] Cate bloguri urmariti?

2008

1-5 - 119 14.08%  14.08%
6-10 - 212 25.09%  25.09%
11-20 - 190 22.49%  22.49%
21-50 - 167 19.76%  19.76%
51-100 - 72 8.52%  8.52%
101-200 - 45 5.33%  5.33%
201-300 - 17 2.01%  2.01%
301-400 - 6 0.71%  0.71%
401-500 - 5 0.59%  0.59%
peste 500 - 12 1.42%  1.42%
Total raspunsuri - 845

2007

1-5 - 136 19.37% 19.37%
6-10 - 171 24.36% 24.36%
11-20 - 149 21.23% 21.23%
21-50 - 129 18.38% 18.38%
51-100 - 54 7.69% 7.69%
101-200 - 43 6.13% 6.13%
201-300 - 14 1.99% 1.99%
301-400 - 1 0.14% 0.14%
401-500 - 1 0.14% 0.14%
peste 500 - 4 0.57% 0.57%
Total raspunsuri - 702

Aproape 2/3 dintre bloggeri (61.66%) urmaresc sub 20 de blogguri. Se remarca o scadere a acestui procent in 2008 fata de 2007, cand era de 64.96%. In schimb a crescut procentul celor care monitorizeaza pana la 50 de blogguri, si anume de la 18.38% in 2007, la 19.76% in 2008. De asemenea procentul celor care urmaresc peste 500 de blogguri a ajuns la 1.42% in 2008, fata de 0.57% in 2007.

 

13.  [*] In ce categorii se incadreaza blogurile urmarite? (selectie multipla)

2008

Animale - 32 0.47%  0.47%
Arta - 196 2.86%  2.86%
Auto Moto - 60 0.88%  0.88%
Blogging tips - 214 3.12%  3.12%
Branding - 209 3.05%  3.05%
Business - 263 3.84%  3.84%
Calatorii - 129 1.88%  1.88%
Comert electronic - 117 1.71%  1.71%
Cultura - 301 4.39%  4.39%
Dans - 15 0.22%  0.22%
Design - 203 2.96%  2.96%
Divertisment - 423 6.17%  6.17%
Drept - 25 0.36%  0.36%
Educational - 140 2.04%  2.04%
Filozofie - 94 1.37%  1.37%
Foto - 296 4.32%  4.32%
Gastronomie - 53 0.77%  0.77%
IT - 366 5.34%  5.34%
Jurnalism - 358 5.22%  5.22%
Literatura - 195 2.84%  2.84%
Marketing - 221 3.22%  3.22%
Media - 371 5.41%  5.41%
Medicina - 14 0.20%  0.20%
Moda - 76 1.11%  1.11%
Muzica - 218 3.18%  3.18%
Personal - 559 8.15%  8.15%
Planning - 63 0.92%  0.92%
Podcast - 37 0.54%  0.54%
Politica - 168 2.45%  2.45%
PR - 195 2.84%  2.84%
Psihanaliza - 19 0.28%  0.28%
Publicitate - 225 3.28%  3.28%
Religie / Spiritualitate - 39 0.57%  0.57%
Resurse umane - 46 0.67%  0.67%
Sanatate - 31 0.45%  0.45%
Social - 175 2.55%  2.55%
Sport - 138 2.01%  2.01%
Stiinta - 134 1.95%  1.95%
Tehnologie - 261 3.81%  3.81%
Video - 143 2.09%  2.09%
Alta - 35 0.51%  0.51%
Total raspunsuri - 6857

2007

Arta - 232 4.97% 4.97% 33.04%
Branding - 165 3.53% 3.53% 23.50%
Business - 196 4.20% 4.20% 27.92%
Calatorii - 98 2.10% 2.10% 13.96%
Cultura - 272 5.82% 5.82% 38.74%
Design - 191 4.09% 4.09% 27.20%
Divertisment - 318 6.81% 6.81% 45.29%
Drept - 15 0.32% 0.32% 2.13%
Educational - 102 2.18% 2.18% 14.52%
Foto - 265 5.67% 5.67% 37.74%
IT - 279 5.97% 5.97% 39.74%
Jurnalism - 275 5.89% 5.89% 39.17%
Media - 301 6.44% 6.44% 42.87%
Medicina - 16 0.34% 0.34% 2.27%
Muzica - 158 3.38% 3.38% 22.50%
Personal - 502 10.75% 10.75% 71.50%
Planning - 49 1.05% 1.05% 6.98%
Podcast - 23 0.49% 0.49% 3.27%
Politica - 131 2.80% 2.80% 18.66%
PR - 130 2.78% 2.78% 18.51%
Publicitate - 215 4.60% 4.60% 30.62%
Social - 158 3.38% 3.38% 22.50%
Sport - 82 1.76% 1.76% 11.68%
Stiinta - 116 2.48% 2.48% 16.52%
Tehnologie - 218 4.67% 4.67% 31.05%
Video - 111 2.38% 2.38% 15.81%
Alta - 53 1.13% 1.13% 7.54%
Total raspunsuri - 4671

A fost o intrebare cu selectie multipla, in medie fiecare respondent a selectat 6-7 tipuri de bloguri pe care le urmareste. Interesul bloggerilor se indreapta in ordine descrescatoare spre blogurile: Personal – 8.15% Divertisment – 6.17% Media – 5.41% IT – 5.34% Jurnalism – 5.22% Cultura – 4.39% Foto – 4.32% Business – 3.84% Tehnologie – 3.81% Publicitate – 3.28 Muzica – 3.18% Branding – 3.05% Design – 2.96% Arta – 2.86% PR - 2.84% Social – 2.55% Politica – 2.45% Video – 2.09% Educational – 2.04% Sport – 2.01% Stiinta – 1.95% Calatorii – 1.88% Planning – 0.92% Podcast – 0.54% Drept – 0.36% Medicina – 0.20%.

Este de asteptat ca bloguri de tipuri aflate in fruntea listei, sa aiba si cel mai mare trafic.

14.  Alte categorii ( daca este cazul )

Au fost mentionate ca alte categorii: Web Design, Ecologie, Religie, Software Development, Monden, Imobiliare, Filme, Arhitectura, Nutritie, Politica, Parenting.

15.  [*] In raport cu presa traditionala, cum considerati informatiile din bloguri?

2008

mai putin credibile - 157 18.60%  18.60%
la fel de credibile - 430 50.95%  50.95%
mai credibile - 257 30.45%  30.45%
Total raspunsuri - 844

2007

mai putin credibile - 136 19.37% 19.37%
la fel de credibile - 391 55.70% 55.70%
mai credibile - 175 24.93% 24.93%
Total raspunsuri - 702

2006

mai putin credibile - 62 22.79%  22.79%
la fel de credibile - 145 53.31%  53.31%
mai credibile - 65 23.90%  23.90%
Total raspunsuri - 272

Un al patrulea element nou fata de anii trecuti il constituie credibilitatea blogurilor care a crescut la 30.45% in 2008, fata de 24.93% in 2007 si 23.90% in 2006. Procentul celor ce cred ca blogurile sunt mai putin credibile decat presa traditionala a scazut de la 22.79% la 19.37% (in 2007) si de la 19.37% la 18.60% (in 2008), crescand procentele celor ce considera blogurile la fel sau mai credibile decat presa traditionala – 81.4% in total in 2008, fata de 80.63% in 2007, si 77.21% in 2006.

16.  Justificare

Raspunsuri pentru selectia mai putin credibile:

  • Atata timp cat eu nu pot verifica veridicitatea nu as intelege de cce as crede mai mult un blogger.
  • Opiniile publicate pe bloguri apartin , in general, unor persoane neavizate, iar stirile sunt neverificate, cu mici exceptii.
  • Sunt foarte multi neaveniti (si agramati, pe deasupra. Nu ca in presa nu ar fi si neaveniti si agramati, dar ii mai salveaza corectorul).
  • Jurnalismul in Romania se face bazat mai mult pe zvonuri, pe informatii alterate, "infrumusetate" ca sa aibe acel soc la citit, evident pt tiraje.
  • Informatiile neverificate scad credibilitatea.
  • Vad zilnic atatea bloguri scrise din plictiseala ori din sete de atentie.
  • Nu exista nici un fel de deontologie profesionala.
  • Nu exista competenta in a redacta cu acuratete informatia, multa lume abereaza ingrozitor cazand prada pulsiunilor paranoide.
  • Blogging-ul este un fel de dictatura a proletariatului in maniera cea mai reactionar-stangista cu putinta relativ la ce inseamna activitatea de comunicare media.
  • Nu este deloc un domeniu creditabil insa poate fi foarte entertaining.
  • Nu toti cei care au blog se documenteaza inainte de a scrie.
  • Unii nu sunt jurnalisti sa stie ca trebuie sa ai o documentare solida inainte de a posta ceva pe blog.
  • De obicei, blogger-ul se ascunde sub un pseudonim, ceea ce il fereste de eventualele consecinte ale afirmatiilor lui.
    Raspunsuri pentru selectia la fel de credibile:

  • Sunt bloguri si bloguri, la fel ca si in cazul presei. Trebuie sa sti sa alegi.
  • De cele mai multe ori, in "spatele" blogurilor se afla jurnalisti.
  • Pentru ca urmaresc si bloguri ale ziaristilor. Deci sunt la fel de credibile
  • Daca e vorba despre un blog serios, pentru care am invatat sa am respect, nu ma indoiesc ca, exceptand greselile sau graba, informatiile de acolo sunt corecte sau, in cazul in care nu sunt verificate, specificat acest lucru.
  • Dezinformari neintentionate sau intamplatoare, sa nu vorbesc despre cele coordonate, exista si in presa scrisa.
  • Multi bloggeri pe care-i urmaresc sunt jurnalisti sau scriu in concordanta cu regulile jurnalismului.
  • Nu cred ca in 95% din cazuri mai exista diferente intre blogguri si ziare.
  • De multe ori (monitorizez presa locala) ziarele se inspira din bloguri sau copiaza de-a dreptul. Si mai adesea ziarele sunt pline de informatii false, gresite sau intentionat eronate.
  • Ambele uita sa precizeze sursele informatiilor si sa verifice de mai multe ori inainte de a publica ceva.

  • Informatiile de pe anumite bloguri pot fi mai credibile decat cele din anumite ziare.
  • Ambele surse sunt supuse subiectivismului. Desi presa traditionala ar trebui sa fie obiectiva, este foarte vizibil ca nu este, iar stilul de manipulare este mai mult decat evident. Blogurile de cele mai multe ori prezinta pareri personale.
    Raspunsuri pentru selectia mai credibile:

  • Nenumaratele exemple de jurnalisti "influentati" si indemnati sa scrie la comanda ma determina sa ii cred mai mult pe cei care, ca si mine, scriu din proprie initiativa.
  • In general in presa scrisa esti angajatul cuiva. Care are interese si prieteni. Si trebuie sa "moi" sageata uneori sau sa ataci furibund, pentru ca vrea seful. Sa nu mai discutam despre faptul ca majoritatea celor din presa sunt prost platiti si pregatiti. Un blogger cu voce are talent si calitatile necesare de a deveni lider de opinie. Si de obicei e ceva mai obiectiv, decat un angajat.
  • Bloggerii sunt lipsiti de presiuni editoriale si de responsabilitatea asumata prin penalizari si eventualele procese.
  • Majoritatea bloggerilor pe care ii citesc si-au capatat, in timp, o reputatie de integritate. Totodata, cei mai multi sunt in afara sferei advertisingului (bloguri mai mici) deci n-au interese pecuniare de a deforma realitatea.
  • Bloggingul este o activitate voluntara, nu depinde de vreo politica editoriala a cuiva. Teoretic...
  • Informatia transmisa este mai personala si nu trece prin filtrul jurnalistic care de cele mai multe ori face mai mult rau decat bine.
  • Am bifat "mai credibile" pentru ca, dincolo de stilul clasic al unui jurnalist, pot citi si puncte de vedere mai acide sau nu despre articolul respectiv.
  • Cei care scriu pe un blog sunt manevrati mai putin de catre clasa politica. In general, cam scrii ce crezi pe un blog. Mai putin ce ti se impune.
  • Presa traditionala exagereaza uneori unele stiri doar pentru a-si vinde materialul. In schimb de la bloggeri aflii o parere sincera, o stire neprelucrata doar pentru a-ti vinde materialul fara a fi influentat de vreun sef absurd, etc.
  • Finantarea, eventual link-uri catre surse si posibilitatea dezmintirilor directe a celor implicati, fac din bloguri o resursa mai credibila decat presa traditionala. Blogerii pot spune "ce nu se spune" din diferite considerente si pot fi cateodata mai obiectivi decat jurnalistii.
17.  [*] Pentru monitorizarea RSS-urilor / blogurilor, ce agregator / RSS reader utilizati? (selectie multipla)

2008

niciunul - 228 22.01%  22.01%
Bloglines - 62 5.98%  5.98%
Google Reader - 383 36.97%  36.97%
Google Homepage - google.com/ig - 38 3.67%  3.67%
My Yahoo! - 18 1.74%  1.74%
Windows Live - 7 0.68%  0.68%
FeedReader - 112 10.81%  10.81%
NewsGator - 7 0.68%  0.68%
RSSReader - 64 6.18%  6.18%
Netvibes - 22 2.12%  2.12%
Protopage - 0 0.00%  0.00%
AgileRSS - romanesc - 2 0.19%  0.19%
Live Bookmarks - 22 2.12%  2.12%
SharpReader - 1 0.10%  0.10%
FeedDemon - 15 1.45%  1.45%
KlipFolio - 1 0.10%  0.10%
alt - 54 5.21%  5.21%
Total raspunsuri - 1036

2007

nici unul - 243 29.28% 29.28%
Bloglines - 69 8.31% 8.31%
Google Reader - 213 25.66% 25.66%
Google Homepage - google.com/ig - 33 3.98% 3.98%
My Yahoo! - 22 2.65% 2.65%
Windows Live - 5 0.60% 0.60%
FeedReader - 69 8.31% 8.31%
NewsGator - 3 0.36% 0.36%
RSSReader - 53 6.39% 6.39%
Netvibes - 26 3.13% 3.13%
Protopage - 0 0.00% 0.00%
AgileRSS - romanesc - 1 0.12% 0.12%
Live Bookmarks - 19 2.29% 2.29%
SharpReader - 3 0.36% 0.36%
FeedDemon - 9 1.08% 1.08%
KlipFolio - 1 0.12% 0.12%
alt - 61 7.35% 7.35%
Total raspunsuri - 830

Procentul bloggerilor ce nu folosesc nici un agregator / RSS Reader, vizitand direct site-urile blogurilor pentru a fi la curent cu noile insemnari, a scazut putin, de la 29.28% la 22.01% in 2008. Ordinea primelor doua optiuni este diferita, conducand la diferenta mare in 2007, Google Reader si nu Bloglines.

Ierarhia din 2007:

1. Google Reader
2. Bloglines
3. FeedReader
4.RSSReader

In 2008, se remarca o schimbare majora. Bloglines ajunge pe ultimul loc in cadrul ierarhiei.

1. Google Reader
2. FeedReader
3. RSSReader
4. Bloglines

 

18.  Precizati alt agregator / RSS Reader ( daca nu apare mai sus )

Alte agregatoare / RSS Reader folosite, mai sunt:

  • Microsoft Outlook RSS Reader
  • Opera RSS Reader
  • Mozilla Thunderbird
  • FeedBurner
  • Akregator
  • Snarfer


III. Bloguri editate

19.  [*] Cate bloguri scrieti / la cate colaborati?

2008

1 - 477 56.45%  56.45%
2 - 193 22.84%  22.84%
3 - 94 11.12%  11.12%
4 - 39 4.62%  4.62%
5 - 7 0.83%  0.83%
mai multe decat 5 - 35 4.14%  4.14%
Total raspunsuri - 845

2007

1 - 400 56.98% 56.98%
2 - 164 23.36% 23.36%
3 - 73 10.40% 10.40%
4 - 34 4.84% 4.84%
5 - 15 2.14% 2.14%
mai multe decat 5 - 16 2.28% 2.28%
Total raspunsuri - 702

2006

1 - 146 53.68%  53.68%
2 - 74 27.21%  27.21%
3 - 28 10.29%  10.29%
mai multe decat 3 - 24 8.82%  8.82%
Total raspunsuri - 272

Rezultatele din 2007 sunt asemanatoare cu cele din 2006. Putin mai mult de jumatate din bloggeri - 56.98%, fata de 53.68%, in 2006 - scriu un singur blog. Aproape o patrime, 23.36%, scriu 2 bloguri. Rezultatele din 2008 seamana si ele cu cele din 2007 cu mici exceptii. Procentul celor care scriu mai mult de 5 bloguri creste de la 2.28% in 2007, la 4.14% in 2008.

20.  [*] Precizati adresele blogurilor

Total raspunsuri: 844

Intentionam sa listam pe categorii, intr-o faza urmatoare, toate blogurile ale caror adrese s-au primit.

21.  [*] Cand ati deschis primul blog?

2008

inainte de 2003 - 18 2.13%  2.13%
2003 - 20 2.37%  2.37%
2004 - 42 4.97%  4.97%
2005 - 105 12.43%  12.43%
2006 - 192 22.72%  22.72%
2007 - 288 34.08%  34.08%
2008 - 180 21.30%  21.30%
Total raspunsuri - 845

2007

inainte de 2000 - 7 1.00% 1.00%
2000 - 1 0.14% 0.14%
2001 - 8 1.14% 1.14%
2002 - 14 1.99% 1.99%
2003 - 27 3.85% 3.85%
2004 - 53 7.55% 7.55%
2005 - 130 18.52% 18.52%
2006 - 226 32.19% 32.19%
2007 - 236 33.62% 33.62%
Total raspunsuri - 702

2006

inainte de 2000 - 2+0+0 = 2 0.49%  0.50%
2000 - 0+0+0 = 0 0.00%  0.00%
2001 - 0+0+2 = 2 0.49%  0.50%
2002 - 6+1+1 = 8 2.00%  2.00%
2003 - 14+2+0 = 16 4.00%  4.00%
2004 - 32+5+2 = 39 9.70%  9.70%
2005 - 79+30+9 = 118 29.30%  29.30%
2006 - 139+57+21 = 217 51.10%  54.00%
Total raspunsuri - 272+95+35 = 402

21.30% din bloggeri si-au deschis un blog in 2008. Se remarca o scadere a acestui procent fata de 2007 cand 34.08% si-au deschis un blog. 2007 a fost anul cand cei mai multi si-au deschis un blog, dupa care procentele au inceput sa scada, probabil datorita tehnologiei de microblogging care a inceput sa devina tot mai utilizata. Cei mai multi bloggeri au inceput sa scrie dupa 2005 (90.53%).

22.  [*] Cate insemnari scrieti pe fiecare blog?

2008

mai multe insemnari / zi - 174 20.59%  20.59%
1 insemnare / zi - 95 11.24%  11.24%
cateva insemnari / saptamana - 397 46.98%  46.98%
1 insemnare / saptamana - 108 12.78%  12.78%
1 insemnare / luna - 46 5.44%  5.44%
cateva insemnari / an - 25 2.96%  2.96%
Total raspunsuri - 845

2007

mai multe insemnari / zi - 138 19.66% 19.66%
1 insemnare / zi - 66 9.40% 9.40%
cateva insemnari / saptamana - 329 46.87% 46.87%
1 insemnare / saptamana - 79 11.25% 11.25%
1 insemnare / luna - 57 8.12% 8.12%
cateva insemnari / an - 33 4.70% 4.70%
Total raspunsuri - 702

2006

mai multe insemnari / zi - 37+6+2 = 45 11.19%  11.19%
1 insemnare / zi - 30+7+2 = 39 9.70%  9.70%
cateva insemnari / saptamana - 132+21+10 = 163 40.54%  40.54%
1 insemnare / saptamana - 41+33+9 = 83 15.07%  20.64%
1 insemnare / luna - 19+18+6 = 43 6.99%  10.69%
cateva insemnari / an - 13+10+6 = 29 4.78%  7.21%
Total raspunsuri - 272+95+35 = 402

In proportia cea mai mare, aproape o jumatate dintre bloguri - 46.98% - sunt actualizate de cateva ori pe saptamana. Procentul este aproapte identic cu cel din 2007 – 46.87% si a crescut fata de cel din 2006, cand era de 40.54%, dovedind o atentie mai mare acordata blogurilor de catre autorii lor. Fata de anii trecuti, a crescut si procentul celor care scriu mai multe insemnari pe zi, adica a crescut de la 11.19% (2006) la 19.66% (2007) si la 20.59% (2008).

 

23.  [*] Sursele de informare pentru scrierea insemnarilor sunt (selectie multipla)

2008

Alte bloguri - 458 9.11%  9.11%
Site-uri - 540 10.74%  10.74%
Presa - 387 7.70%  7.70%
TV - 275 5.47%  5.47%
Agentii de presa - 123 2.45%  2.45%
Experienta personala - 742 14.75%  14.75%
Studii, cercetari personale - 414 8.23%  8.23%
Profesie - 357 7.10%  7.10%
Carti - 323 6.42%  6.42%
Evenimente - 498 9.90%  9.90%
Discutii cu altii - 515 10.24%  10.24%
Informatii primite - 340 6.76%  6.76%
Alte - 57 1.13%  1.13%
Total Answers - 5029

2007

Alte bloguri - 344 12.70% 12.70% 49.00%
Site-uri - 436 16.09% 16.09% 62.10%
Presa - 298 11.00% 11.00% 42.45%
TV - 216 7.97% 7.97% 30.76%
Carti - 295 10.89% 10.89% 42.03%
Experienta personala - 646 23.85% 23.85% 92.02%
Studii, cercetari personale - 366 13.51% 13.51% 52.13%
Alte - 108 3.99% 3.99% 15.38%
Total raspunsuri - 2709

Experienta personala apare in procentul cel mai mare ca sursa de informatii pentru scrierea insemnarilor – 14.75%. Se remarca insa ca acest procent a scazut in 2008 fata de cel din 2007 cand era de 23.85% Pentru 2007, prima coloana de procente reprezinta procentul optiunii fata numarul total de selectii - in medie fiecare blogger a selectat 4 surse. A doua coloana indica procentul bloggerilor ce au selectat o anume sursa. In 2008, dupa experienta personala, cea mai mare sursa de informatii pentru scrierea insemnarilor este reprezentata de site-uri (10.74%) dar si de catre discutiile cu altii (10.24%) sau diverse evenimente (9.90%). Site-urile au ramas pe pozitia 2, dupa experienta personala, din 2007, doar procentul lor scazand in 2008 de la 16.09% la 10.74%. Ce remarcam: surse multiple de informatii, ce pot fi verificate, validate.

24.  Precizati alte surse ( daca este cazul )

Total raspunsuri: 42

Alte surse care au fost mentionate: forumurile, fotografia, viata personala, cartile, amintirile, poezia, imaginatia, arta culinara, hobby-urile, discutiile din familie, radio, observatii sociale, organizarile de evenimente, strada, prietenii din cu totul alte domenii, diferite comunitati online, emailuri

25.  [*] Care este procentul insemnarilor la care primiti comentarii de la cititori?

2008

sub 25% - 355 42.01%  42.01%
25-50% - 191 22.60%  22.60%
50-75% - 138 16.33%  16.33%
mai mare de 75% - 161 19.05%  19.05%
Total raspunsuri - 845

2007

sub 25% - 325 46.30% 46.30%
25-50% - 150 21.37% 21.37%
50-75% - 122 17.38% 17.38%
mai mare de 75% - 105 14.96% 14.96%
Total raspunsuri - 702

Aproape o jumatate dintre bloggeri – 42.01% - primesc comentarii la mai putin de o patrime din insemnari. Procentul a scazut fata de 2007 cand era de 46.30%. Doar 19.05% , a reusit sa creeze un dialog activ cu cititorii sai, primind comentarii la peste 75% din notele de pe blog. Acest procent a crescut in 2008 fata de 2007 cand era de 14.96%.

26.  [*] Cate ore ( in medie ) acordati zilnic scrierii blogului / blogurilor si raspunsurilor la comentariile vizitatorilor?

2008

sub 1 - 373 44.19%  44.19%
1-2 - 346 41.00%  41.00%
3-4 - 91 10.78%  10.78%
5-6 - 21 2.49%  2.49%
7-8 - 3 0.36%  0.36%
peste 8 - 10 1.18%  1.18%
Total raspunsuri - 844

2007

sub 1 - 356 50.71% 50.71%
1-2 - 269 38.32% 38.32%
3-4 - 64 9.12% 9.12%
5-6 - 7 1.00% 1.00%
7-8 - 2 0.28% 0.28%
peste 8 - 4 0.57% 0.57%
Total raspunsuri - 702

2006

sub 1 - 185 68.01%  68.01%
1-2 - 78 28.68%  28.68%
3-4 - 8 2.94%  2.94%
5-6 - 1 0.37%  0.37%
7-8 - 0 0.00%  0.00%
peste 8 - 0 0.00%  0.00%
Total raspunsuri - 272

Rezultatele din 2008 confirma cresterea de care se bucura numarul de ore petrecute de un blogger scriind postari si raspunzand la comentariile cititorilor. Numarul celor care petrec peste 8 ore a crescut pana la 1.18%, o dovada a faptului ca pentru unii, blogging-ul a devenit un job.

27.  [*] In ce limba sunt scrise insemnarile? (selectie multipla)

2008

Romana - 820 71.37%  71.37%
Engleza - 283 24.63%  24.63%
Franceza - 19 1.65%  1.65%
Maghiara - 2 0.17%  0.17%
Germana - 9 0.78%  0.78%
Italiana - 7 0.61%  0.61%
Spaniola - 5 0.44%  0.44%
Alta - 4 0.35%  0.35%
Total raspunsuri - 1149

2007

Romana - 666 70.93% 70.93% 94.97%
Engleza - 235 25.03% 25.03% 33.47%
Franceza - 17 1.81% 1.81% 2.42%
Germana - 8 0.85% 0.85% 1.13%
Italiana - 5 0.53% 0.53% 0.71%
Spaniola - 8 0.85% 0.85% 1.13%
Total raspunsuri - 939

In cazul limbii de redactare a blogului, romana ramane preferinta numarul 1 a bloggerilor autohtoni, cu 71.37%, urmata de engleza cu aproape un sfert din totalul voturilor exprimate. Celelalte limbi straine, nu trec de 2%.

28.  Daca scrieti si in alta limba, specificati. Eventual motivati de ce nu scrieti doar in limba romana.

Cand au fost rugati sa motiveze alegerea facuta in privinta limbii alese, aproape 22% dintre cei intrebati au raspuns ca ii ajuta la cresterea vizibilitatii, a notorietatii. O parte sunt stabiliti in strainatate si au ales limba locala pentru a-si scrie postarile. In cazul altora, scriind bloguri tehnice, limba engleza la vine in ajutor intrucat majoritatea termenilor tehnici sunt in engleza.

29.  [*] In ce categorie / categorii se incadreaza blogul / blogurile? (selectie multipla)

2008

Animale - 17 0.49%  0.49%
Arta - 75 2.16%  2.16%
Auto Moto - 23 0.66%  0.66%
Blogging tips - 55 1.58%  1.58%
Branding - 48 1.38%  1.38%
Business - 73 2.10%  2.10%
Calatorii - 97 2.79%  2.79%
Comert electronic - 25 0.72%  0.72%
Cultura - 132 3.80%  3.80%
Dans - 10 0.29%  0.29%
Design - 63 1.82%  1.82%
Divertisment - 247 7.12%  7.12%
Drept - 3 0.09%  0.09%
Educational - 95 2.74%  2.74%
Filozofie - 30 0.86%  0.86%
Foto - 133 3.83%  3.83%
Gastronomie - 18 0.52%  0.52%
IT - 195 5.62%  5.62%
Jurnalism - 91 2.62%  2.62%
Literatura - 106 3.05%  3.05%
Marketing - 76 2.19%  2.19%
Media - 144 4.15%  4.15%
Medicina - 8 0.23%  0.23%
Moda - 29 0.84%  0.84%
Muzica - 184 5.30%  5.30%
Personal - 614 17.69%  17.69%
Planning - 11 0.32%  0.32%
Podcast - 3 0.09%  0.09%
Politica - 94 2.71%  2.71%
PR - 51 1.47%  1.47%
Psihanaliza - 10 0.29%  0.29%
Publicitate - 102 2.94%  2.94%
Religie / Spiritualitate - 20 0.58%  0.58%
Resurse umane - 12 0.35%  0.35%
Sanatate - 20 0.58%  0.58%
Social - 150 4.32%  4.32%
Sport - 79 2.28%  2.28%
Stiinta - 74 2.13%  2.13%
Tehnologie - 123 3.54%  3.54%
Video - 93 2.68%  2.68%
Alta - 38 1.09%  1.09%
Total raspunsuri - 3471

2007

Arta - 100 3.87% 3.87% 14.24%
Branding - 56 2.16% 2.16% 7.97%
Business - 75 2.90% 2.90% 10.68%
Calatorii - 73 2.82% 2.82% 10.39%
Cultura - 146 5.64% 5.64% 20.79%
Design - 63 2.44% 2.44% 8.97%
Divertisment - 185 7.15% 7.15% 26.35%
Drept - 5 0.19% 0.19% 0.71%
Educational - 80 3.09% 3.09% 11.39%
Foto - 114 4.41% 4.41% 16.23%
IT - 154 5.95% 5.95% 21.93%
Jurnalism - 83 3.21% 3.21% 11.82%
Media - 130 5.03% 5.03% 18.51%
Medicina - 5 0.19% 0.19% 0.71%
Muzica - 121 4.68% 4.68% 17.23%
Personal - 520 20.10% 20.10% 74.07%
Planning - 15 0.58% 0.58% 2.13%
Podcast - 4 0.15% 0.15% 0.56%
Politica - 59 2.28% 2.28% 8.40%
PR - 50 1.93% 1.93% 7.12%
Publicitate - 90 3.48% 3.48% 12.82%
Social - 124 4.79% 4.79% 17.66%
Sport - 40 1.55% 1.55% 5.70%
Stiinta - 53 2.05% 2.05% 7.54%
Tehnologie - 117 4.52% 4.52% 16.66%
Video - 73 2.82% 2.82% 10.39%
Alta - 52 2.01% 2.01% 7.40%
Total raspunsuri - 2587

Se observa o scadere cu 2.4% a numarului de bloguri incadrate la categoria “personal”. A scazut usor numarul celor care scriu despre Media sau Tehnologie, dar a crescut cu aproape un procent numarul celor care si-au ales ca tematica muzica sau sportul. O posibila explicatie pentru aceasta crestere poate fi organizarea EURO 2008 si interesul de care se bucura fotbalul, dar si sportul, in general, in randul romanilor.

 

30.  Alte categorii ( daca este cazul )

Total raspunsuri: 61

Printre temele abordate pe blog, au mai fost mentionate: imobiliare, ecologie, film, jocuri video, gospodarie, monden, poezie, management, securitate online, roboti.

31.  [*] Care afirmatie este adevarata in cazul dvs:

2008

Am un cod / o politica / set de reguli publicat pe blogurile editate - 95 11.24%  11.24%
Nu am un cod, dar ma gandesc sa public unul - 44 5.21%  5.21%
Nu am un cod, dar sunt reguli de bun simt pe care le respect - 590 69.82%  69.82%
Nu cred ca am nevoie de un cod. - 116 13.73%  13.73%
Total raspunsuri - 845

Anul acesta, bloggerii au fost intrebati daca au sau nu un cod, un set de reguli dupa care se ghideaza cand scriu pe blog. 69.82% au raspuns nu, dar se bazeaza pe reguli de bun simt. 11.24% au precizat ca au un cod, iar 13.73% au spus ca nu au nevoie de unul.

32.  [*] Platforme utilizate (selectie multipla)

2008

Blogger - 343 31.85%  31.85%
WordPress.com - 238 22.10%  22.10%
WordPress instalat - 356 33.05%  33.05%
b2evolution - 5 0.46%  0.46%
weblog ( ro ) - 28 2.60%  2.60%
Eyeblog ( ro ) - 0 0.00%  0.00%
sato ( ro ) - 1 0.09%  0.09%
eKontent ( ro ) - 1 0.09%  0.09%
Elgg - 0 0.00%  0.00%
Ablog ( ro ) - 13 1.21%  1.21%
B-log ( ro ) - 1 0.09%  0.09%
Four Hooks ( ro ) - 3 0.28%  0.28%
CSBlog ( ro ) - 0 0.00%  0.00%
LiveJournal - 4 0.37%  0.37%
theSpoke - 0 0.00%  0.00%
360.yahoo.com - 31 2.88%  2.88%
Typepad - 0 0.00%  0.00%
Movable Type - 2 0.19%  0.19%
MSNSpace - 2 0.19%  0.19%
CommunityServer - 3 0.28%  0.28%
Nucleus CMS - 1 0.09%  0.09%
Zope - 1 0.09%  0.09%
Drupal - 6 0.56%  0.56%
Textpattern - 0 0.00%  0.00%
Alta - 38 3.53%  3.53%
Total raspunsuri - 1077

2007

Blogger - 262 29.94% 29.94%
WordPress - 382 43.66% 43.66%
b2evolution - 4 0.46% 0.46%
weblog ( ro ) - 101 11.54% 11.54%
Eyeblog ( ro ) - 2 0.23% 0.23%
sato ( ro ) - 4 0.46% 0.46%
eKontent ( ro ) - 1 0.11% 0.11%
Ablog ( ro ) - 18 2.06% 2.06%
B-log ( ro ) - 2 0.23% 0.23%
Four Hooks ( ro ) - 3 0.34% 0.34%
CSBlog ( ro ) - 0 0.00% 0.00%
LiveJournal - 5 0.57% 0.57%
theSpoke - 0 0.00% 0.00%
360.yahoo.com - 35 4.00% 4.00%
Typepad - 1 0.11% 0.11%
Movable Type - 3 0.34% 0.34%
MSNSpace - 2 0.23% 0.23%
CommunityServer - 0 0.00% 0.00%
Nucleus CMS - 4 0.46% 0.46%
Zope - 1 0.11% 0.11%
Drupal - 3 0.34% 0.34%
Textpattern - 3 0.34% 0.34%
Elgg - 0 0.00% 0.00%
Alta - 39 4.46% 4.46%
Total raspunsuri - 875

In randul platformelor folosite, Wordpress a ramas alegerea numrul 1 pentru bloggeri. Peste 33% au precizat ca aceasta este platforma utilizata, ei optand pentru Wordpress-ul instalat care ofera mult mai multe optiuni de customizare si de administrare a blogului. 22.10% dintre cei intrebati au raspuns ca ei opteaza pentru Wordpress-ul oferit gratis impreuna cu serviciul de gazduire de catre www.wordpress.com. Blogger se bucura de o crestere cu aproape 2 procente; aflata in proprietatea Google, platforma se bucura de utilizarea ei de catre 31.85% dintre cei chestionati.

 

33.  Specificare alte platforme ( daca este cazul )

Total raspunsuri: 49

Alte platforme mentionate:

34.  [*] Care considerati ca sunt avantajele pe care le aveti scriind un blog / bloguri? (selectie multipla)

2008

Cresterea notorietatii personale - 416 11.27%  11.27%
Cresterea notorietatii firmei / organizatiei - 122 3.30%  3.30%
Utilitate in managementul proiectelor in care sunt implicat - 86 2.33%  2.33%
Managementul informatiilor - 141 3.82%  3.82%
Se constituie intr-un portofoliu personal - 356 9.64%  9.64%
Validarea ideilor / opiniilor personale prin dialogul cu ceilalti - 474 12.84%  12.84%
Faciliteaza comunicarea autentica, directa cu alti bloggeri / vizitatori - 445 12.05%  12.05%
Fiecare blog este parte a unei comunitati online - 245 6.64%  6.64%
Accesul la segmente noi de audienta - 177 4.79%  4.79%
Prezinta reactii rapide la diverse evenimente - 204 5.53%  5.53%
Faciliteaza demararea de noi proiecte - 176 4.77%  4.77%
Gasirea de noi parteneri de afaceri - 115 3.11%  3.11%
Gasirea de noi prieteni - 310 8.40%  8.40%
Utilitate in activitatea de documentare / cercetare - 172 4.66%  4.66%
Cost redus de intretinere - 184 4.98%  4.98%
Alte - 69 1.87%  1.87%
Total raspunsuri - 3692

2007-2006

Cresterea notorietatii personale - 311 10.43% 10.43% 44.30% 10.87%  49.26%
Cresterea notorietatii firmei / organizatiei - 100 3.35% 3.35% 14.24% 3.97%  18.01%
Utilitate in managementul proiectelor in care sunt implicat - 66 2.21% 2.21% 9.40% 2.19%  9.92%
Managementul informatiilor - 123 4.13% 4.13% 17.52% 3.73%  16.91%
Se constituie intr-un portofoliu personal - 285 9.56% 9.56% 40.59% 8.19%  37.13%
Validarea ideilor / opiniilor personale prin dialogul cu ceilalti - 382 12.81% 12.81% 54.41% 12.57%  56.98%
Faciliteaza comunicarea autentica, directa cu alti bloggeri / vizitatori - 364 12.21% 12.21% 51.85% 11.92%  54.04%
Fiecare blog este parte a unei comunitati online - 156 5.23% 5.23% 22.22% 6.08%  27.57%
Accesul la segmente noi de audienta - 135 4.53% 4.53% 19.23% 4.54%  20.58%
Prezinta reactii rapide la diverse evenimente - 166 5.57% 5.57% 23.64% 6.08%  32.35%
Faciliteaza demararea de noi proiecte - 108 3.62% 3.62% 15.38% 4.30%  19.48%
Gasirea de noi parteneri de afaceri - 97 3.25% 3.25% 13.81% 2.92%  13.23%
Gasirea de noi prieteni - 250 8.39% 8.39% 35.61% 7.54%  34.19%
Utilitate in activitatea de documentare / cercetare - 147 4.93% 4.93% 20.94% 5.60%  25.36%
Cost redus de intretinere - 181 6.07% 6.07% 25.78% 5.52%  25.00%
Alte - 110 3.69% 3.69% 15.66% 2.92%  13.23%
Total raspunsuri - 2981

La fel ca in anii precedenti, majoritatea (12.84%, fata de 12.81% in 2007) vad ca principal avantaj al blogului: validarea ideilor si opiniilor personale prin dialogul cu ceilalti.
In stransa legatura cu acestia se afla cei 12% care au mentionat ca principal avantaj comunicarea autentica si directa cu bloggerii si vizitatorii.
Peste 11% dintre cei intrebati sunt de parere ca blogul i-a ajutat la cresterea notorietatii personale. Se observa aceeasi tendinta ca in 2007 cand parerea era impartasita de 10.43% dintre bloggeri.
Gasirea de noi prieteni, apartenenta la o comunitate online si prezentarea unor reactii rapide la diverse evenimente sunt alte avantaje evidentiate.

35.  Enumerati alte avantaje

Total raspunsuri: 136

Alte avantaje precizate de bloggeri:

  • Libertate totala de exprimare
  • Avantaje financiare
  • Autocunoastere
  • Relaxare, divertisment, iesirea din stresul cotidian
  • Instrument educativ (cursuri universitare, training, coaching)
  • Eliminarea unor frustrari
  • Raspandirea unor informatii
  • Multumire personala

36.  Enumerati eventuale dezavantaje

Total raspunsuri: 130

Printre dezavantajele mentionate, se numara:

  • comentariile injurioase ale unor cititori
  • timpul consumat
  • crearea unor antipatii
  • expunerea informatiilor personale
  • creeaza dependenta

37.  [*] Sunteti dispus sa includeti reclama pe blog?

2008

da, am inclus deja - 246 29.11%  29.11%
da, voi include - 105 12.43%  12.43%
probabil - 392 46.39%  46.39%
niciodata - 102 12.07%  12.07%
Total raspunsuri - 845

2007

da, am inclus deja - 192 27.35% 27.35%
da, voi include - 94 13.39% 13.39%
probabil - 307 43.73% 43.73%
niciodata - 109 15.53% 15.53%
Total raspunsuri - 702

2006

da - 12 4.41%  4.41%
nu si nu imi propun - 216 79.41%  79.41%
nu, dar imi propun pentru viitorul apropiat - 44 16.18%  16.18%
Total raspunsuri - 272

Intrebati despre posibilitatea includerii reclamelor pe blog, in 2008, 46.39% au raspuns ca probabil vor include in viitor, fata de 43.37% in 2007 si 16.18% in 2006. Acest fapt, corelat cu cresterea cu 2 procente fata de 2007 a numarului celor care au inclus deja reclame, denota faptul ca tot mai multi doresc sa faca din blogging o sursa de venit, iar reclamele sunt cea mai buna solutie. Daca in 2006, doar 4.41% aveau reclame pe blog, in 2008 procentul a ajuns aproape de 30%. Iata o crestere semnificativa.

38.  Ce fel de reclama ati accepta pe blog? (selectie multipla)

2008

bannere clasice - 375 17.17%  17.17%
microbannere (125x125px) - 491 22.48%  22.48%
sponsorizare - 385 17.63%  17.63%
text ads ( AdSense ) - 360 16.48%  16.48%
insemnari platite - 320 14.65%  14.65%
personalizarea temei blogului - 253 11.58%  11.58%
Total raspunsuri - 2184

2007

bannere clasice - 374 28.23% 28.23% 53.27%
insemnari platite - 268 20.23% 20.23% 38.17%
sponsorizare - 335 25.28% 25.28% 47.72%
text ads ( AdSense ) - 348 26.26% 26.26% 49.57%
Total raspunsuri - 1325

Daca in 2007, forma de publicitate preferata de bloggerii authtoni a fost reprezentata de bannerele clasice (28.23% ajuns la 17.17%), in 2008, aceasta a fost detronata de microbannere (22.48%). Se constata astfel o scadere semnificativa a numarului celor care opteaza pentru AdSense, 16.38% fata de 26.26%. Apare o noua forma de publicitate pentru care opteaza cei intervievati in 2008, si anume, personalizarea temei blogului (11.58%).

39.  [*] Ce facilitati speciale are blogul/au blogurile dvs? (selectie multipla)

2008

Comentarii audio - 41 2.45%  2.45%
Comentarii video - 51 3.04%  3.04%
Feed partial - 202 12.05%  12.05%
Feed total - 454 27.09%  27.09%
Trackback - 383 22.85%  22.85%
Actualizare prin mobil - 82 4.89%  4.89%
Optiune fotoblog - 99 5.91%  5.91%
Ping automat la Technorati, Google, Bloglines ( alte motoare specifice RSS ) - 364 21.72%  21.72%
Total raspunsuri - 1676

La categoria facilitati speciale ale blogului, mare majoritate a bloggerilor, 27.09%, au optat pentru Feedtotal, urmata de Trackback, cu 22.85% si ping automat catre Technorati, Google sau Bloglines cu 21.72%. Apar insa facilitati ale caror popularitate se afla in continua crestere, mai ales luand in considerare directia de evolutie a tehnologiei. Astfel 4.89% au deja implementata actualizarea prin mobil, 3.04% au optat pentru comentarii video, iar 2.45%, pentru comentarii audio.

40.  [*] La ce metode de a atrage vizitatori apelati?

Total raspunsuri: 832

La categoria surse de atragere a traficului s-au mentionat:

  • afisarea blogului la status pe messenger sau in retelele sociale
  • prin viu grai, catre prieteni
  • bannere
  • comentarii pe alte bloguri
  • afisarea adresei in emailuri
  • continut atractiv, multimedia
  • tag-uri relevante

Marea majoritate (peste 30%) au optat pentru afisarea unui link catre blog la statusul programului de instant messaging folosit. Mizand pe faptul ca sunt logati o mare parte din timp, o astfel de metoda asigura o buna si continua vizibilitate. Foarte multi au optat pentru comentarea altor bloguri drept masura de promovare. Astfel, prin comentariile postate si prin includerea unui link catre blogul propriu, ei isi atrag vizitatori din randul celor care citesc blogul comentat, unul cu o notorietate mai mare. Pe deasupra, sunt un mare numar de persoane intervievate au precizat ca cea mai relevanta forma de atragere a vizitatorilor, pentru ei, este promovarea blogului in randul prietenilor, prin viu grai.

41.  [*] Ce serviciu de monitorizare trafic utilizati? (selectie multipla)

2008

Trafic.ro - 296 22.77%  22.77%
Statistici.ro - 34 2.62%  2.62%
Google Analytics - 411 31.62%  31.62%
Sitemeter - 77 5.92%  5.92%
Statcounter - 136 10.46%  10.46%
Mint - 5 0.38%  0.38%
Integrat platformei de gazduire blog - 172 13.23%  13.23%
Niciunul - 77 5.92%  5.92%
Altul - 92 7.08%  7.08%
Total raspunsuri - 1300

Intrebati daca folosesc un serviciu de monitorizare trafic pe blog, majoritatea (80,85%) au raspuns afirmativ. Doar 5,92% dintre respondenti nu sunt interesati de traficul pe blog, iar 13,23% folosesc serviciul de monitorizare integrat platformei, acolo unde aceasta dispune de facilitate. Cel mai utilizat serviciu de monitorizare este un produs Google, Google Analytics 31,62%, urmat la o distanta destul de mare de un serviciu de monitorizare romanesc, Trafic.ro, cu 22,77% rata de utilizare.
O posibila explicatie pentru popularitatea lui Google Analytics o reprezinta multitudinea de optiuni pe care acesta le ofera, printre care posibilitatea de a vedea numarul de vizitatori unici, paginile vizualizate, detalii despre sistemul utilizat de vizitatori si posibilitatea de a stabili diverse obiective ce trebuiesc atinse.

42.  Specificare alte servicii ( daca este cazul )

Total raspunsuri: 121

Printre alte servicii de monitorizare trafic mentionate de bloggerii romani amintim:

43.  [*] La ce platforme de microblogging aveti cont? (selectie multipla)

2008

Twitter - 358 36.68%  36.68%
Jaiku - 10 1.02%  1.02%
Pounce - 17 1.74%  1.74%
Plurk - 42 4.30%  4.30%
Cirip.ro - 69 7.07%  7.07%
Niciuna - 463 47.44%  47.44%
Altele - 17 1.74%  1.74%
Total raspunsuri - 976

Un element cu totul nou adus in 2008 este explozia in popularitate a microblogurilor. Trendul mondial s-a pastrat si in Romania, unde mai mult de jumatate (52,56%) din cei care detin un blog au inceput sa foloseasca si microblogul. Cea mai populara platforma de microbloguri este Twitter, utilizata de 36,68% dintre bloggerii romani, urmata de o platforma romaneasca, Cirip.ro, cu un procent de utilizare de 7,07%.

44.  Specificare alte platforme ( daca este cazul )

Total raspunsuri: 23

Alte platforme de microblogging mentionate:

45.  Cum va ajuta in promovarea blogului ( daca este cazul )?

Total raspunsuri: 204

Printre raspunsurile mentionate de respondenti, majoritatea au afirmat ca folosesc microblogul ca un mijloc de promovare a blogului, prin faptul ca pe profilul de utilizator isi posteaza link spre blog sau chiar prin mesajele trimise anunta cand au scris ceva nou. Totusi, multi dintre respondenti recunosc ca nu stiu inca sa foloseasca microblogul si nici nu ii inteleg scopul.

46.  [*] La ce retele sociale aveti cont? (selectie multipla)

2008

Facebook - 309 19.50%  19.50%
MySpace - 159 10.03%  10.03%
LinkedIn - 279 17.60%  17.60%
Plaxo - 45 2.84%  2.84%
Orkut - 27 1.70%  1.70%
Hi5 - 383 24.16%  24.16%
Netlog - 116 7.32%  7.32%
Niciuna - 212 13.38%  13.38%
Altele - 55 3.47%  3.47%
Total raspunsuri - 1585

Se observa ca o majoritate de 86,62% dintre bloggerii respondenti folosesc si retele de socializare online. 1 din 4 bloggeri romani au cont pe Hi5.com, iar 1 din 5 au cont pe Facebook. Un procent destul de mare este si cel al acelora care folosesc retelele sociale pentru business si dezvoltare profesionala, 17,6% dintre respondenti avand un cont pe LinkedIn, site de professional networking.
In anii urmatori se preconizeaza o crestere semnificativa a numarului de utilizatori ai platformei Facebook. E foarte posibil ca aceasta sa devina cea mai folosita retea de socializare, avand in vedere numarul mare de oameni din Europa si SUA care o folosesc.

47.  Specificare alte platforme ( daca este cazul )

Total raspunsuri: 87

Alte platforme de retele sociale amintite:

48.  Cum va ajuta in promovarea blogului ( daca este cazul )?

Total raspunsuri: 131

Majoritatea isi promoveaza blogul prin intermediul retelelor sociale la care sunt conectati prin completarea la profilul de utilizator linkului inspre blog si/sau trimiterea de statusuri sau mesaje cu linkuri inspre blog sau postari noi.

IV. Blogosfera romaneasca

49.  [*] Care sunt caracteristicile unui blog de calitate? (selectie multipla)

2008

Ofera informatii interesante, utile, actuale - 660 11.85%  11.85%
Este un spatiu de dialog cu vizitatorii, demareaza dezbateri interesante, pune pret pe feedbackul primit - 516 9.27%  9.27%
Comenteaza / prezinta in Blogroll alte bloguri valoroase - 275 4.94%  4.94%
Are continut original, nu doar comentarii despre alte surse - 689 12.37%  12.37%
Sursele sunt citate - 489 8.78%  8.78%
Este scris ingrijit, corect - 619 11.12%  11.12%
Limbajul nu este vulgar in insemnari sau comentarii - 366 6.57%  6.57%
Sustine / initiaza proiecte - 386 6.93%  6.93%
Este actualizat cel putin saptamanal - 506 9.09%  9.09%
Are un design placut si o navigare clara - 546 9.81%  9.81%
Este scris informal, cu umor - 496 8.91%  8.91%
Alte - 20 0.36%  0.36%
Total raspunsuri - 5568

2007-2006

Ofera informatii interesante, utile, actuale - 520 17.44% 74.04% 17.20%  74.63%
Este un spatiu de dialog cu vizitatorii, demareaza dezbateri interesante, pune pret pe feedbackul primit - 403 13.51% 57.40% 13.64%  59.19%
Comenteaza / prezinta in Blogroll alte bloguri valoroase - 192 6.44% 27.35% 7.29%  31.61%
Are continut original, nu doar comentarii despre alte surse - 570 19.11% 81.19% 18.81%  81.61%
Este actualizat cel putin saptamanal - 411 13.78% 58.54% 14.15%  61.39%
Are un design placut si o navigare clara - 430 14.42% 61.25% 12.37%  53.67%
Este scris informal, cu umor - 424 14.22% 60.39% 15.17%  65.80%
Alte - 32 1.07% 4.55% 1.36%  5.88%
Total raspunsuri - 2982

Caracteristicile unui blog de calitate in viziunea bloggerilor romani raman in mare aceleasi ca in anii precedenti. Cea mai importanta caracteristica a unui blog de calitate este, in viziunea respondentilor, originalitatea continutului. De fapt, majoritatea caracteristicilor considerate importante sunt legate de calitatea continutului in primul rand, cu un procent de 72%, fata de procentul de 28% dedicat designului, navigarii si cat de ingrijit este scris continutul.

Fata de anii precedenti, un procent mai mare de respondenti considera ca importanta interactivitatea pe blog, dialogul cu vizitatorii.

Apare un element nou in 2008, aceea caracteristica a unui blog de a initia sau sustine proiecte. Iata ca astfel blogurile au iesit din carapacea lor de compuneri pe teme diverse si au atins realitatea, prin proiecte care ating probleme actuale.

50.  Alte caracteristici

Total raspunsuri: 44

    Alte caracterstici mentionate ca fiind importante pentru un blog de calitate:

  • Trebuie sa atraga prin continut, nu prin teme personalizate peste puteri.
  • Scris de oameni pasionati cu adevarat de ceea ce scriu.
  • Informatia trebuie sa fie de calitate si utila.
  • Incerc personal sa acopar anumite domenii si sa merg pe principiul "daca vii la mine pe blog, a meritat?". Acesta cred ca e cel mai important aspect pe cere trebuie sa il avem in minte: sa fie util.
  • Nu este anonim, iar proprietarul blogului este pregatit sa isi asume raspunderea oricand va fi cazul.
  • Textele trebuiesc redactate intr-un mod adecvat subiectului tratat. Daca scriu o gluma, va fi scrisa intr-un stil informal. Daca scriu despre un eveniment mai oficial, redactarea va fi adecvata.. Cu alte cuvinte, flexibilitatea autorului de a scrie bine in toate stilurile. Dar pana la urma, conteaza mai mult continutul nu aspectul
  • Se delimiteaza de atacurile la adresa altor persoane, mai ales daca atacurile sunt nemotivate si isi au izvorul in invidie, caracteristica omului ipocrit!
  • Originalitatea in gandire si accesul rapid la aceasta originalitate.

51.  [*] Dati cel putin 3 exemple de bloguri romanesti pe care le apreciati, justificati ( va rugam specificati adresele complete ale blogurilor, spre a le putea prelucra ).

Total raspunsuri: 842

  • zoso.ro 177
  • manafu 73
  • visurat 73
  • cabral 71
  • arhiblog 69
  • piticu 37

  • 52.  Blogurile caror personalitati din offline (politice, mass-media, sport, divertisment etc.) le urmariti? Aprecieri.

    Total raspunsuri: 320

  • cabral 69
  • Victor Ciutacu 37
  • Ioan T. Morar 25
  • Adrian Nastase 21
  • Dragos Bucurenci 21
  • Catalin Tolontan 19
  • zoso 3

  • 53.  Care personalitati ati dori sa isi deschida bloguri? De ce?

    Total raspunsuri: 237

    Printre personalitatile care au primit cele mai multe voturi se regasesc:

    • Mircea Badea 33 voturi
    • Traian Basescu 15 voturi
    • Mihaela Radulescu 8 voturi
    • Andrei Gheorghe 5 voturi
    • Mircea Cartarescu 3 voturi
    Dintre respondenti, majoritatea au raspuns ca vor sa vada mai multe bloguri ale personalitatilor din politica, pentru o comunicare mai facila cu acestia. De asemenea, scriitorii si oamenii din entertainment sunt asteptati sa isi deschida un blog.

    54.  [*] Ce considerati ca s-a intamplat semnificativ in blogosfera romaneasca in ultimul an?

    Total raspunsuri: 842

    Printre raspunsurile primite:

    • Au inceput sa apara proiecte si bani din publicitate.
    • A fost luata mai mult in serios
    • A inceput sa aiba un cuvant de spus si sa castige teren fata de presa scrisa, au exista multe campanii de promovare a unor branduri, a devenit un mijloc principal de informare.
    • A crescut notorietatea si credibilitatea bloggerilor
    • A crescut numarul de bloguri si s-a facut o "cernere", publicul fidelizindu-se.
    • A devenit o a doua voce a societatii civile, a devenit mai importanta decat mass media
    • Mediocritatea
    • Mai multe comunitati de bloggeri, plus conferinte pe aceasta tema
    • Se dilueaza continutul, lumea incepe sa ramana fara idei, banuiesc ca numarul blogurilor ca lumea e in scadere, blogurile mari gen zoso incep sa-si fidelizeze publicul si cititorii de bloguri incep sa urmareasca doar cateva bloguri dar bune.
    • S-a constituit o comunitate de idei, apta sa ia atitudine.
    • Faptul ca domeniile ".ro" au devenit majoritare, fata de cele blogspot/wordpress.
    • Un blogger a fost numit la Yahoo! Romania
    • Bloggerii au inceput sa fie din ce in ce mai mult considerati surse relevante de catre media traditionale. Comunitatea s-a marit. Relevanta posturilor a crescut.
    • Video posturile incep sa fie din ce in ce mai numeroase.
    • O serie de campanii care, cel putin teoretic, va ridica blogosfera la rang de media care merita sa promoveze produse/evenimente.

    55.  [*] Ce a adus nou ultimul an pentru blogul dvs?

    Total raspunsuri: 842

    Printre raspunsurile primite:

    • Mai multe campanii, deci mai multi bani, mai multe parteneriate, mai multe contracte.
    • Colaborari si sponsorizari din partea unor edituri si publicatii scrise.
    • Cititori noi, trafic putin mai mare, din ce in ce mai multi advertiseri interesati de reclama.
    • Un numar dublu de vizitatori, mai multa atentie din partea mea ca autor.
    • Cititori/comentatori fideli.
    • Un nou domeniu, o noua organizare, un nou design.
    • Am descoperit puterea video-blogging-ului.
    • Prieteni noi, dusmani noi, experiente noi, idei noi, obiceiuri noi.
    • Trafic mai putin, comentatori mai fideli, insemnari mai rare dar mai consistente.
    • Un job part-time si cateva colaborari la diverse proiecte din online.
    • Free books for review purposes :P (traducere: carti gratis pentru a le face o critica).
    • O noua tema.
    56.  [*] Previziuni, ce ati dori pentru blogosfera romaneasca?

    Total raspunsuri: 839

    Printre raspunsurile primite:

    • Mai multi bloggeri competenti si relevanti, mai putin zgomot inutil.
    • Absorbtia mai mare de capital in proiectele online.
    • Sa devina surse de incredere pentru mass-media din Romania; sa atraga atentia unor companii prin publicarea unui continut de calitate.
    • Specializare, responsabilitate, stabilitate.
    • Mai multa coloana vertebrala , mai mult interes pentru ce dam de citit oamenilor.
    • Mai putin plagiat, mai mult interes pentru cultura.
    • Sa nu fie cenzurata.
    • Coagularea nucleelor de bloguri cu profiluri similare.
    • Mi-as dori mai mult bun simt si mai putin senzational.
    • Mai putina mistocareala, mai multa responsabilitate.
    • Cresterea numarului de bloguri axate pe inovatii in design si tehnica.
    • Noi voci, partajare de experienta din domenii cat mai variate.
    • Un sistem de ierarhizare a blogurilor de calitate (nu dupa numarul de vizitatori/comentatori).

    57.  [*]Ce alte intrebari considerati ca ar fi trebuit sa contina chestionarul? Dati si raspunsurile.

    Total raspunsuri: 125
    • Ce procent din blogurile citite il reprezinta cele romanesti? 2%
    • Credeti ca peste 2 ani veti mai scrie pe blog? Da.
    • Credeti ca autorul blogului trebuie sa fie responsabil in fata legii pentru ce scrie pe blog? Nu m-am hotarat inca pe ce pozitie stau.
    • Credeti ca blogul poate fi un instrument de manipulare? Da.
    • Pe ce criterii alcatuiti blogroll-ul? - Adaug bloguri interesante, care imi plac, sau cunostinte care au ceva de spus.
    • Ati obtinut sume de bani in urma activitatii blogurilor dvs.? Nu, nu ma intereseaza valorificarea blogului in acest fel.
    • Cu ce puteti ajuta dezvoltarea comunitatii online romanesti? Continuarea si dezvoltarea proiectelor de nisa si impartasirea publica a experientei.
    • De ce v-ati creat blogul? Pentru a vedea si parerile altor oameni despre subiectele ce imi placeau mie.
    • Ce parere aveti despre infiintarea unei "academii" care monitorizeaza si estimeaza dpdv calitativ blogurile? Salut aceasta initiativa.

    Technorati Tags:    

    ^

    [ <<eJurnal ]