[ Back ]
 
Repere eLearning
de Carmen Holotescu
publicat in WWW Jurnal nr.3
O cautare cu google.com - in 23.02.2002 - da 267.000 referinte pentru eLearning si 920.000 pentru e-learning.

Se pare ca prin 1998, se utiliza doar termenul e-learning; SmartForce s-a definit a fi "e-Learning Company", la Cisco citim despre E-Learning, iar eLearning este scrierea agreata de Comunitatea Europeana ( programul "eLearning - Designing Tomorrow's Education" - http://europa.eu.int/comm/education/elearning/ ).

Nici in ceea ce priveste intelesul acestui concept nu e o unitate. De obicei eLearning este sinonim cu Online Learning, Web Based Learning - WBT, Distance Learning, Invatamant online, o posibila descriere fiind:

    • procesul de invatare se realizeaza intr-o clasa virtuala;
    • materialul educational este accesibil pe Internet;
    • clasa virtuala beneficiaza de orientarea unui instructor ( facilitator, moderator ) care planifica activitatea grupului de participanti, supune dezbaterii acestora aspecte ale cursului in conferinte asincrone ( forumuri de discutii ) sau sincrone, furnizeaza resurse auxiliare, comenteaza temele, indicand fiecaruia unde trebuie sa mai insiste;
    • invatarea devine un proces social; prin interactiune si colaborare, grupul de participanti si instructorul, formeaza pe parcursul cursului, de multe ori si dupa, o comunitate virtuala - rol important il au si asa-zisele conferinte de socializare;
    • materialul cursului are o componenta statica - cea pregatita de facilitator impreuna cu o echipa specilizata in design instructional - si una dinamica, rezultata din interactiunea participantilor, din sugestiile, clarificarile, comentariile, resursele aduse de acestia;
    • cele mai multe medii de eLearning permit monitorizarea activitatii participantilor, iar unele si simulari, lucrul pe subgrupuri, interactiunea audio, video.
Iata o definitie condensata si sugestiva:
"eLearning is the use of network technology to design, deliver, select, administer, and extend LEARNING; We need to bring learning to people instead of bringing people to learning" - Elliott Masie, The Masie Center - http://www.masie.com.

eLearning inseamna accesul la informatiile cele mai noi, dobandirea de noi cunostinte, invatarea continua, metode noi si eficiente de invatare.

Daca invatamantul traditional este organizat pe grupe de varsta, cel online este organizat pe subiecte; la acelasi curs online, pot participa studenti de varste, pregatire, experienta profesionala diferite, provenind din toate zonele globului.

Mai jos, cateva date, sigur cunoscute de Dvs:

Avantajele eLearning ar fi:
  • centrarea pe student, participant
  • accesul in timp-real la cunostinte, de oriunde si oricand
  • nu sunt necesare cheltuieli de deplasare, nici intreruperea activitatii profesionale curente
  • participantii colaboreaza si invata ( sa lucreze ) impreuna - putem face o paralela intre invatamantul traditional si cel online urmarind datele psihologului William Glasser, care  spune ca retinem:
    • 10% din ce citim
    • 20% din ce auzim
    • 30% din ce vedem
    • 50% din ce vedem si auzim
    • 70% din ce discutam cu altii
    • 80% din ce experimentam
    • 95% din ce ii invatam pe altii
  • materialul este de multe ori personalizat cunostintelor si experientei anterioare a studentului - vezi "Learning Objects" - http://www.learningcircuits.org/mar2000/primer.html.
  • de multe ori sistemul integrat de invatare ofera functiuni ca cele legate de inregistrare, plata online, monitorizarea progresului studentilor, testare automata.
Dintre dezavantaje:
  • Studiile realizate indica faptul ca pregatirea unui curs online este mai costisitoare decat cea a unuia traditional ( dar costurile sunt apoi amortizate rapid ), in echipa de "construire" a unui curs intrand persoane specializate in web design, design instructional.
  • eLearning poate fi eficient atunci cand dotarea cu calculatoare este corespunzatoare, cand conexiunile la Internet exista si sunt rapide - altfel, poti avea senzatia ca stai la usa amfiteatrului, neputand intra.
  • Costul unui curs online este destul de ridicat - pentru a urma un astfel de curs, trebuie sa ai incredere ca ceea ce ti se ofera este de calitate.
Participarea la un curs online se constituie intr-o adevarata experienta de viata; interactiunea extraordinara intre participanti si cu facilitatorul, comunitatea la crearea careia fiecare participa, te face sa vrei sa repeti experienta, odata traita.

Fiecare astfel de curs este unic - chiar acelasi fiind mediul si materialul cursului, animarea pe care o capata prin tactul, talentul de moderare al facilitatorului, individualitatea participantilor, fac ca intotdeauna scenariul sa fie altul.

Ceea ce trebuie realizat la noi in timpul cel mai scurt este o metodologie clara de evaluare si atestare a cursurilor online.

Trecerea de la declaratii la actiune se impune, mai ales ca multiple programe universitare au beneficiat de fonduri importante ale Comunitatii Europene, firme romanesti de software au dezvoltat platforme de eLearning, sau ofera deja cursuri online.

Trebuie amintita recunoasterea de care se bucura profesorii romani care predau la Universitatea Maryland University College - intr-un e-mail recent, un student american scria: "We need more instructors from Romania!".

Sa evidentiem de asemenea Romanian Internet Learning Workshop - http://ccd.ubbcluj.ro/rilw/ o manifestare internationala, care se desfasoara anual, incepand din 1997, datorita entuziamului d-nilor Dr.Mihai Jalobeanu, cercetator INCDTIM Cluj si Dr.Nic Nistor, Wissenschaftlicher Mitarbeiter, Universitatea Munchen.

Comunitatea eLearning este gazduita de Timsoft si cuprinde in prezent 200 de membri. Dezbaterile din spatiul virtual al comunitatii, sunt completate de prezentarile invitatilor, experti in eLearning din Anglia, SUA si de participarea membrilor la workshop-uri online internationale organizate de Timsoft si e-Learning Centre UK - http://www.e-learningcentre.co.uk.
 

[ Back ]