O
cautare cu google.com
- in 23.02.2002
- da 267.000
referinte pentru eLearning si 920.000 pentru
e-learning.
Se
pare ca prin 1998, se utiliza doar termenul e-learning; SmartForce
s-a definit a fi "e-Learning Company", la Cisco citim despre
E-Learning,
iar eLearning este scrierea agreata de Comunitatea Europeana
( programul "eLearning - Designing Tomorrow's Education" - http://europa.eu.int/comm/education/elearning/
).
Nici
in ceea ce priveste intelesul acestui concept nu e o unitate. De obicei
eLearning
este sinonim cu Online Learning,
Web Based Learning
- WBT,
Distance Learning, Invatamant online,
o posibila descriere fiind:
-
procesul
de invatare se realizeaza intr-o clasa virtuala;
-
materialul
educational este accesibil pe Internet;
-
clasa
virtuala beneficiaza de orientarea unui instructor ( facilitator, moderator
) care planifica activitatea grupului de participanti, supune dezbaterii
acestora aspecte ale cursului in conferinte asincrone ( forumuri de discutii
) sau sincrone, furnizeaza resurse auxiliare, comenteaza temele, indicand
fiecaruia unde trebuie sa mai insiste;
-
invatarea
devine un proces social; prin interactiune si colaborare, grupul de participanti
si instructorul, formeaza pe parcursul cursului, de multe ori si dupa,
o comunitate virtuala - rol important il au si asa-zisele conferinte de
socializare;
-
materialul
cursului are o componenta statica - cea pregatita de facilitator impreuna
cu o echipa specilizata in design instructional - si una dinamica, rezultata
din interactiunea participantilor, din sugestiile, clarificarile, comentariile,
resursele aduse de acestia;
-
cele mai
multe medii de eLearning permit monitorizarea activitatii participantilor,
iar unele si simulari, lucrul pe subgrupuri, interactiunea audio, video.
Iata o
definitie condensata si sugestiva:
"eLearning
is the use of network technology to design, deliver, select, administer,
and extend LEARNING; We need to bring learning to people instead of bringing
people to learning" - Elliott Masie, The Masie Center - http://www.masie.com.
eLearning
inseamna accesul la informatiile cele mai noi, dobandirea de noi cunostinte,
invatarea continua, metode noi si eficiente de invatare.
Daca
invatamantul traditional este organizat pe grupe de varsta, cel online
este organizat pe subiecte; la acelasi curs online, pot participa studenti
de varste, pregatire, experienta profesionala diferite, provenind din toate
zonele globului.
Mai
jos, cateva date, sigur cunoscute de Dvs:
-
Comunitatea
Europeana are un program prioritar de eLearning - http://europa.eu.int/comm/education/elearning/,
element cheie in edificarea eEuropei ( European knowledge society
) - program precedat insa de realizari deosebite in acest domeniu in Irlanda,
Franta, Anglia, Olanda, Germania
-
In SUA,
85% dintre universitatile americane vor oferi cursuri online in 2002 si
92% dintre marile organizatii americane au implementat forme ale invatamantului
online pana in 2000
-
UNESCO
are un portal e-learning - http://www.unesco.org/education/portal/e_learning/index.shtml
-
Cisco
Networking Academy Program cuprinde peste 125 tari
-
In Romania,
Guvernul, Parlamentul, universitati, firme discuta/sunt implicate in eLearning
- vezi si:
Avantajele
eLearning ar fi:
-
centrarea
pe student, participant
-
accesul
in timp-real la cunostinte, de oriunde si oricand
-
nu sunt
necesare cheltuieli de deplasare, nici intreruperea activitatii profesionale
curente
-
participantii
colaboreaza si invata ( sa lucreze ) impreuna - putem face o paralela intre
invatamantul traditional si cel online urmarind datele psihologului William
Glasser, care spune ca retinem:
-
10% din ce citim
-
20% din ce auzim
-
30% din ce vedem
-
50% din ce vedem si auzim
-
70% din ce discutam cu altii
-
80% din ce experimentam
-
95% din ce ii invatam pe altii
-
materialul
este de multe ori personalizat cunostintelor si experientei anterioare
a studentului - vezi "Learning Objects" - http://www.learningcircuits.org/mar2000/primer.html.
-
de multe
ori sistemul integrat de invatare ofera functiuni ca cele legate de inregistrare,
plata online, monitorizarea progresului studentilor, testare automata.
Dintre
dezavantaje:
-
Studiile
realizate indica faptul ca pregatirea unui curs online este mai costisitoare
decat cea a unuia traditional ( dar costurile sunt apoi amortizate rapid
), in echipa de "construire" a unui curs intrand persoane specializate
in web design, design instructional.
-
eLearning
poate fi eficient atunci cand dotarea cu calculatoare este corespunzatoare,
cand conexiunile la Internet exista si sunt rapide - altfel, poti avea
senzatia ca stai la usa amfiteatrului, neputand intra.
-
Costul
unui curs online este destul de ridicat - pentru a urma un astfel de curs,
trebuie sa ai incredere ca ceea ce ti se ofera este de calitate.
Participarea
la un curs online se constituie intr-o adevarata experienta de viata; interactiunea
extraordinara intre participanti si cu facilitatorul, comunitatea la crearea
careia fiecare participa, te face sa vrei sa repeti experienta, odata traita.
Fiecare
astfel de curs este unic - chiar acelasi fiind mediul si materialul cursului,
animarea pe care o capata prin tactul, talentul de moderare al facilitatorului,
individualitatea participantilor, fac ca intotdeauna scenariul sa fie altul.
Ceea
ce trebuie realizat la noi in timpul cel mai scurt este o metodologie
clara de evaluare si atestare a cursurilor online.
Trecerea
de la declaratii la actiune se impune, mai ales ca multiple programe universitare
au beneficiat de fonduri importante ale Comunitatii Europene, firme romanesti
de software au dezvoltat platforme de eLearning, sau ofera deja cursuri
online.
Trebuie
amintita recunoasterea de care se bucura profesorii romani care
predau la Universitatea Maryland University College - intr-un e-mail
recent, un student american scria: "We need more instructors from Romania!".
Sa
evidentiem de asemenea Romanian Internet Learning Workshop - http://ccd.ubbcluj.ro/rilw/
o manifestare internationala, care se desfasoara anual, incepand din 1997,
datorita entuziamului d-nilor Dr.Mihai Jalobeanu, cercetator INCDTIM Cluj
si Dr.Nic Nistor, Wissenschaftlicher Mitarbeiter, Universitatea Munchen.
Comunitatea
eLearning este gazduita de Timsoft si cuprinde in prezent 200 de membri.
Dezbaterile din spatiul virtual al comunitatii, sunt completate de prezentarile
invitatilor, experti in eLearning din Anglia, SUA si de participarea membrilor
la workshop-uri online internationale organizate de Timsoft si e-Learning
Centre UK - http://www.e-learningcentre.co.uk.
[ Back
] |