[ Back ]
 
Problema plagiatului
de Mihai Jalobeanu
Cercetator, Chairman RILW

Un studiu în universitatile australiene

Un studiu realizat recent de 6 universitati australiene indica o situatie îngrijoratoare: cel putin 14% din studentii colegiilor si facultatilor australiene fac lucrari folosind materiale din Internet fara sa le citeze.

Studiul a analizat si transmis firmei specializate din SUA - Turnitin.com, 1935 lucrari ale unui numar de tot atâtia studenti, din diferite domenii, pentru a fi comparate cu informatiile disponibile pe World Wide Web sau în alte lucrari ale colegilor. Iar firma Turnitin.com a raportat ca, din esantionul respectiv, 14% din lucrari includeau cel putin 5% text copiat. Aproximativ 9% includeau mai mult de 25% text plagiat. Au fost copiate materiale de pe câteva sute de centre Web, dar mai ales din 5 centre cunoscute pentru aceasta activitate. 

Inselatorie sau plagiat?

Cei care au realizat studiul recomanda scolilor sa foloseasca serviciile firmei Turnitin.com pentru a limita înselatoria de acest fel, dar si sa initieze programe pentru instruirea elevilor si studentilor în privinta plagiatului si copiatului.

Dezvoltarea Internetului, miliardele de documente de pe World Wide Web, dar si modul în care colectam informatiile navigând sau apelând la motoare de cautare, au schimbat modul de realizare a unei lucrari, fie ea de cercetare, fie eseu scolaresc. Permitând includerea simpla (cut&paste) a fragmentelor din alte texte, simplificând si usurând plagiatul, dar îngreunând depistarea sa. Plagiatul bazat pe texte din retea este acum numit plagiat online.

Problema plagiatului si a utilizarii incorecte - ilegale a documentelor de pe Web, preocupa nu numai educatorii. Cel mai des este vorba doar de o necunoastere a modului în care trebuie citat un text, mai ales pe Internet. Plagiatul poate fi usor evitat: prin citarea corecta, prin multumiri adresate autorului si prin sprijinul acordat cititorului pentru a gasi textul original (legaturi spre URL-ul respectiv). Este o chestiune de cultura generala, deci îndatorire a profesorului sa explice cum si în ce situatii trebuie introduse citate, cum trebuie facute referirile si ce trebuie acestea sa includa. 

A crescut însa si tentatia plagiatului, prin aparitia unor servere Web care ofera elevilor rezumate, comentarii, eseuri. Probabil ca primul a fost în 1996, http://www.schoolsucks.com, cu deviza, "Download your Workload". Nostim este ca Kenny Sahr, autorul centrului, se declara categoric impotriva plagiatului si nu percepea nici o taxa pentru textele preluate. Ulterior au aparut multe centre similare, unele livrând lucrarile pe bani. Au fost generic botezate Internet paper mills. Stiti desigur felurite versiuni locale ale acestui site. Care ajung chiar prin Top10! 

Alaturi de miscarea de protejare a proprietatii intelectuale, chestiunea plagiatului (mai ales a celui online) a devenit deci foarte actuala. Marturie ar fi si cele 600 de documente furnizate de Google, care se refera la acest subiect. Incluzând materiale documentate juridic, pe serverele unor universitati prestigioase.

Lupta contra plagiatului

Pentru a preveni plagiatul în clasa, fie aceasta reala ori virtuala, profesorul trebuie sa cunoasca bine resursele Web la fiecare tema discutata, precum si procedee de depistare a plagiatului, de identificare a locului de unde s-a copiat. Iar elevii/studentii sai trebuie sa simta asta. Steve Leach, in articolul Plagiarism and the Web recomanda chiar profesorilor sa viziteze împreuna cu elevii câteva din centrele care ofera texte spre copiere, pentru a sublinia lipsurile si a clarifica modul în care trebuie redactata o tema.

Mentionata în studiul amintit la început, Trinitin.com a fost printre primele firme angajate împotriva plagiatului. Cu aceasta orientare, creind, din 1996, un sistem de prevenire a plagiatului. Pare a fi ajuns una din cele mai cunoscute firme în aceasta lupta, împotriva plagiatului, incluzând o adevarata comunitate academica la plagiarism.org. Cu câteva milioane de clienti din peste 50 de tari, si cu câte un text intrat la fiecare 20 de secunde. Se pare ca firma raspunde abonatilor, în cel mult 24 de ore, marcând în textul primit pasajele copiate. Prin comparare cu textele de pe Internet si cu propria arhiva de documente. Din fiecare text prelucrat se realizeaza un asa numit Raport de Originalitate, copie a textului receptionat, cu marcarea pasajelor preluate (copiate sau ajustate) si cu legaturile respective la surse. Aprecierea nivelului de plagiarism este lasata în seama abonatului. 

Astfel, Trinitin.com se adreseaza mai ales scolilor, în sensul activitatilor detective, ca cea de mai sus, multi profesori ajungând sa foloseasca serviciile firmei ca instrument didactic. Mai trebuie spus ca toate textele trimise ramân sa îmbogateasca arhiva cu documente de referinta. Pentru a sprijini munca educationala anti-plagiat, la dispozitia profesorilor abonati stau materiale ajutatoare, de pe http://www.turnitin.com/research_site/e_home.html

Nu numai ca plagiatul este definit ca o frauda, dar sunt explicate feluritele sale forme si modul în care se sanctioneaza. Sunt redate chiar definitiile din dictionarele de referinta. E vorba despre furtul sau folosirea fara mentionarea sursei, ori a avizului autorului, a unor idei sau fraze, care apar astfel ca noi si originale, cu un alt autor. Frauda consta în furt plus minciuna, în încalcarea regulilor proprietatii intelectuale. Oricât s-ar modifica textul preluat, prin schimbarea unor cuvinte, prin inversiuni, rezumare sau traducere, plagiatul ramâne cât timp nu este precizata sursa. Chiar în cazul precizarii sursei, daca ideile si frazele preluate formeaza majoritatea textului prezentat drept original, vorbim tot de un plagiat. 

O lectie si mai detaliata, pe care o recomand, asupra sensului si implicatiilor plagiatului, cu numeroase exemple, cu sfaturi pentru evitarea sa, apare în setul de cursuri de la Indiana University Bloomington, intitulat Writing Tutorial Services - WTS, anume Plagiarism: What It is and How to Recognize and Avoid It?.


Mihai Jalobeanu 

Textul rezuma, în prima parte, articolul aparut în "Chronicle of Higher Education", 20 Noiembrie 2002 http://chronicle.com/free/2002/11/2002112001t.htm, preluând si informatii din celelate surse citate, precum si din prezentarea firmei Trinitin.com.

[ Back ]