<< Pagina Materiale

 

Modul 5: Ce inseamna resurse educationale deschise

 

 

5.1 Definitia resurselor educationale deschise - OER

In Europa si in intreaga lume se dezvolta multe proiecte legate de resurse educationale deschise - Open Educational Resources - OER, care fac obiectul multor dezbateri, studii, politici si prioritati educationale.

Google gaseste 230 de mii de aparitii ale termenului Open Educational Resources.

Termenul de Open Educational Resources - OER a fost adoptat la Forumul UNESCO din 2002, la care s-a analizat impactul pe care proiecte Open Courseware le au asupra invatamantului superior ( raport final .pdf ).

Definitia adoptata pentru OER a fost: "The open provision of educational resources, enabled by information and communication technologies, for consultation, use and adaptation by a community of users for noncommercial purposes."

adica:

Resursele educationale deschise se refera la accesul deschis la resurse educationale, facilitat de TIC, pentru consultare, utilizare si adaptare de catre comunitatea utilizatorilor, pentru scopuri necomerciale.

Resursele educationale deschise - OER - cuprind:

  • materiale ( content ) pentru predare - invatare: proiecte open courseware si open content, cursuri free, directoare de learning objects ( obiecte de invatare ), jurnale educationale
  • software open source - pentru dezvoltarea, utilizarea, reutilizarea, cautarea, organizarea si accesul la resurse; includ si medii virtuale ( LMS - Learning managament Systems ), comunitati de invatare
  • licente de proprietate intelectuala care promoveaza publicarea deschisa a materialelor, principii de design si bune practici, localizarea continutului.

Tehnologiile informationale permit educatorilor accesul la si schimbul de resurse online. Pana in urma cu cativa ani, majoritatea materialelor create erau protejate necesitand autentificarea utilizatorilor. Astazi cele mai multe resurse sunt create si publicate liber pe Web, facand uz de sistemele colaborative Web 2.0.

Putem compara conceptele de Open Educational Resources - OER si Free and Open Source Software - FOSS.

Asa cum FOSS permite utilizatorilor reutilizarea / modificarea sofware-ului, OER permite utilizatorilor adaptarea materialelor si sistemelor pentru necesitatile de predare / invatare proprii.

Documente europene recente - vezi studiile proiectului OLCOS - Open e-Learning Content Observatory Services - releva importanta OER pentru invatamantul de baza, dar si pentru educatia continua, pentru dobandirea de catre profesori, elevi / studenti, adulti de competente si cunostinte care sa le permita participarea activa in societatea si economia bazate pe cunoastere.

OER implica o schimbare fundamentala in procesul educational, contribuind la centrarea pe elev / student.

Tabelul de mai jos, publicat in studiul OLCOS - Open e-Learning Content Observatory Services, face o paralela intre elemente specifice unui sistem educational conservator si cele legate de practici educationale deschise, colaborative:

  Abordare conservatoare Abordare deschisa
Notiunea de baza Manual, curs, material suplimentar Resurse deschise
Rolul profesorului Instructor, transmitator de cunostinte Facilitator al procesului de invatare
Rolul elevului / studentului Receptor al informatiilor, cunostintelor Participant activ care isi dezvolta competente, cunostinte, aptitudini
Continut educational Material certificat, aliniat la curricula Continut apreciat ca util de profesori si elevi / studenti intr-un anume context educational
Autori Cativa autori certificati Multi autori: certificati, profesori, elevi / studenti
Copyright Rigid - All rights reserved Licente deschise - Creative Commons
Proces de creare continut Creare, asamblare, furnizare ( one to many ) Creare, share, reutilizare, imbunatatire ( proces colaborativ, many to many )
Context Unidisciplinar, neintegrat in procesul de invatare Parte a procesului de invatare, interdisciplinar
Controlul calitatii Realizat de experti Realizat de profesori si elevi / studenti in procesul educational ( prin colaborare in grupul de studiu, comunitatea de pratica )
Acces Restrictionat Deschis, parte poate fi accesat doar de membri
Servicii Baze de date ce permit cautarea si descarcarea materialelor RSS, bookmark colaborativ, discutii, retele
Obiecte de invatare Unitati statice, rar actualizate Unitati dinamice, interconectate, actualizate
Metadate IMS, LOM Categorii in bloguri, taguri, RSS
Instrumente Aplicatii instalate local ( desktop ) Wiki, bloguri, RSS
Management al continutului LMS Administare realizata de comunitati de invatare / practica

5.2 Avantaje OER

Resursele educationale deschise sunt in general caracterizate prin urmatoarele atribute:

  • accesul la materialele deschise - open content - este gratuit pentru institutii educationale si utilizatori individuali
  • continutul este licentiat astfel incat sa poata fi reutilizat / modificat in activitati educationale; in acest scop, continutul respecta standarde si formate deschise
  • aplicatiile educationale sunt open-source - sursa este disponibila si poate fi modificata / adaptata sau sunt furnizate interfete - APIs - care sa permita crearea de noi aplicatii.

Utilizarea OER conduce la urmatoarele avantaje pentru institutii si retele educationale regionale, nationale, europene:

  • asigura un cadru de durata pentru colaborarea in crearea, utilizarea de resurse educationale
  • eficientizeaza investitiile din fonduri publice prin utilizarea comuna a acelorasi resurse de catre institutii si comunitati profesionale
  • incurajeaza dezvoltarea de competente digitale, a gandirii critice si a creativitatii
  • inoveaza curricula si metodologiile de predare -invatare, incluzand resurse din domeniul public, biblioteci, muzee, alte organizatii culturale
  • colaborarea in producerea si utilizarea resurselor duce la validarea acestora, la cresterea calitatii lor
  • faciliteaza invatarea de-a lungul intregii vieti si includerea sociala, prin accesul deschis la resurse, care altfel ar fi inaccesibile multor grupuri de utilizatori.

Pentru educatori si elevi / studenti utilizarea OER are ca avantaje:

  • OER acopera o larga varietate de domenii, subiecte; materialele pot fi utilizate pentru predare, invatare
  • prin reutilizarea materialelor se face economie de resurse de timp si materiale
  • permite profesorilor participarea la validarea, imbunatatirea resurselor prin feedbackul dat in urma evaluarii acestora, utilizarii in predare
  • participarea la comunitati de invatare si de practica realizate prin intermediul blogurilor, wiki-urilor, a diferitelor retele sociale
  • promoveaza centrarea pe utilizator in invatare si educatia de-a lungul intregii vieti; utilizatorii isi pot crea propriul e-portofoliu al activitatii, studiilor, proiectelor
  • contribuie la dobandirea de competente esentiale pentru participarea la societatea bazata pe cunoastere:
    • organizare / dezvoltare personala si creativitatea
    • gandire critica
    • competente pentru rezolvarea de probleme practice
    • competente de colaborare si comunicare.

5.3 Proiecte OER

Sa urmarim mai jos cateva proiecte OER:

Universitati de prestigiu din intreaga lume, colaborand in cadrul proiectului OpenCourseWare Consortium, permit accesul la materialele cursurilor in format text, audio, video, la discutiile, subiectele de examen.

Miscarea a fost demarata de MIT in 2001, prin proiectul MIT Open Courseware.

Facand parte din OpenCourseWare Consortium, recent Open University a lansat proiectul Open Learning.

OER Commons Open Educational Resources: este un proiect destinat profesorilor din ciclul primar, secundar si postsecundar, dezvoltat de ISKME - Institute for the Study of Knowledge Management in Education si finantat de William and Flora Hewlett Foundation, avand colaboratori din toata lumea.

Proiectul utilizeaza tehnologii Web 2.0, tag-uri, comunitati.

European SchoolNet - EUN deruleaza de cativa ani o initiativa de larga anvergura pentru crearea unui portal de OER pentru profesorii si elevii din scolile Europei: LRE - Learning Resource Exchange.

In cadrul LRE, CELEBRATE este un proiect finantat de CE, coordonat de European SchoolNet - EUN, la care au participat 23 de parteneri din 11 tari: ministere ale educatiei, universitati, dezvoltatori de materiale educationale, firme producatoare de medii virtuale de invatare.

Proiectul are ca rezultat un portal cu resurse educationale deschise - Learning Objects - LOs ( sa le vedem ca resurse care au o descriere standard ): 1350 de LOs dezvoltate si evaluate de 319 scoli si 75 profesori din 6 tari.

Resursele sunt dedicate invatamantului primar si gimnazial.

CELEBRATE este continuat de CALIBRATE - Calibrating e-Learning in Schools.

Recent s-a lansat varianta preview a mediului colaborativ LeMill, distribuit sub licenta GNU GPL license si parte a proiectului  CALIBRATE.

LeMill are patru sectiuni:

  • Content - pot fi create Learning Objects utilizand template-uri; sunt regasite dupa tag-uri, limba - exista si limba romana, grup tinta - teacher training, school, higher education
  • Activities - cuprinde activitati ce intervin in educatia formala sau informala, descrierea lor ( lipseste insa legatura cu materialele din prima categorie ) -  assesment, book, check list, collaboration, concept, teaching, visualization, etc
  • Tools - instrumente open-source cu descrierea lor si activitatile unde pot fi folosite ( din nou lipseste insa legatura cu materialele din prima categorie ); regasirea se face tot dupa tag-uri - collaboration , communication, idea generation, knowledge building, messages, mindmap, etc
  • Community - utilizatorii pot fi grupati dupa interes, regasiti dupa nume, limba, locatie, competente, interese.

Spre deosebire de alte directoare de LOs, interesanta este aici organizarea bazata pe tag-uri, adaugarea activitatilor, tool-urilor, a partii de comunitate; exista RSS-uri, chiar de cautare; lipseste insa posibilitatea de comunicare, colaborare intre utilizatori.

Cum Romania este parte a UE, intelegerea si participarea de catre profesori si de catre factorii de decizie din invatamant in aceste proiecte europene sunt obligatorii.

5.4 Alte resurse

Prezentarea poate fi completata prin resurse interesante pe care le veti gasi la:

 

5.5 Sa discutam

Va rugam sa intrati la Forumul in care va vom propune cateva subiecte pe care sa le dezbatem impreuna.

<< Pagina Materiale


Copyright © 2007. Carmen Holotescu
All rights reserved. Published by Timsoft