08/08/04
?n literatura de specialitate sunt identificate c?teva abordări importante
?n definirea criteriilor de calitate a obiectelor de ?nvăţare. Dintre
cele enumerate mai jos, ultimele 4 oferă şi metodologii de evaluare
a calităţii:
? Wisc-Online -
http://www.wisc-online.com: defineşte 13 criterii
? Criteriile sunt preluate şi
de proiectul Reusable Learning Objects de la Queensland Department of Employment
and Training, Australia - http://www.tnqit.tafe.net/RLO
? Proiectul DESIRE - Development
of a European Service for Information on Research and Education -
http://www.desire.org
? Evaluarea din proiectul MERLOT
- Multimedia Educational Resource for Learning and Online Teaching (MERLOT)
http://www.merlot.org
? Utilitarul LORI ? Learning Object
Review Instrument dezvoltat ?n proiectul eLera ? E-Learning Research and Assesment
network - http://www.elera.net
? Propunerea lui Stephen Downes
?Projecting Quality? prezentată la Conferinţa MADLaT -
http://www.downes.ca/files/nutn.ppt
? Propunerea unui colectiv de la
Universitatea de Vest Timişoara - A Predictive Model for Learning Objects
Quality Evaluation - Ciprian Jichici, Viorel Negru, Daniel Pop, Daniela Zaharia,
Horia Popa -
http://thor.info.uaic.ro/~rosycs/presentations/jichici-negru-pop.pdf.
1. Proiectul MERLOT - http://www.merlot.org
Evaluarea din proiectul MERLOT este un proces Peer review, materialele
sunt presortate ?nainte de evaluare. Criteriile de evaluare sunt:
? Calitatea conţinutului
? Eficienţa potenţială
?n ?ncorporarea ?ntr-un curs
? Uşurinţa utilizării.
2. LORI
Utilitarul LORI ( manual de utilizare -
http://www.elera.net/eLera/Home/Articles/LORI%201.5.pdf ) este prezentat
?n articolul A Convergent Participation Model for Evaluation of Learning Object,
de John Nesbit, Karen Belfer, John Vargo, publicat ?n Canadian Journal of Learning
and Technology -
http://www.cjlt.ca/content/vol28.3/nesbit_etal.html.
Utilitarul a stat şi la baza studiului ce face subiectul lucrării
de Masterat ?n Educaţia la Distanţă: Faculty assessment of the
quality and reusability of learning objects, N. Boskic -
http://library.athabascau.ca/drr/redirect.php?id=4060.
Criteriile de evaluare ale utilitarului LORI sunt ?n număr de nouă :
? Content Quality: se apreciază
acurateţea, claritatea ideilor prezentate, nivelul de detaliu
? Learning Goal Alignment: modul
?n care resursa răspunde obiectivelor ?nvăţării, ectivităţilor,
evaluării, caracteristicilor participantului
? Feedback and Adaptation: modul
?n care conţinutul se poate adapta la profilul sau feedback-ului participanţilor
? Motivation: abilitatea de a motiva,
stimula interesul şi curiozitatea
? Presentation Design: modul ?n
care designul permite o procesare mentală eficientă şi stimulează
?nvăţarea
? Interaction Usability: uşurinţa
navigării, calitatea facilităţilor de help contextual
? Accessibility suport pentru participanţii
cu dizabilităţi
? Reusability: posibilitatea de
a reutiliza resursa ?n diferite cursuri şi contexte.
? Standards Compliance: aderarea
la specificaţii şi standarde internaţionale.
Evaluarea se face de un grup de referenţi, care studiază grupuri
de LOs.
3. Stephen Downes apreciază ?n prezentarea sa de la MADLaT
- http://www.madlat.ca/quality_learning/,
că cele două evaluări anterioare au următoarele dezavantaje:
- sunt centralizate, lente
- creiteriile de evaluare nu ţin cont de tiourile diferite
de utilizatori şi de suportul doferit al resurselor.
Metodologia propusă de Downes ia ?n considerare:
- profilul utilizatorului, asemănătoare cu cele
de la Firefly, Launch.com, Match.com
- profilul resursei
- evaluări anterioare ale altor resurse.
Metodologia constă ?n:
- evaluare multidimensională de LOs
- construire de criterii de calitate bazate pe metadata
ratings
- o valoare de calităţii dată de modelul
de utilizare
- profilul obiectului este actualizat funcţie de istoricul
utilizării.
Este necesară o reg?ndire a metadatelor LO, aşa
cum reiese din capitolul Resource Profiles, al cărţii aceluiaşi
autor Learning Marketplace: Meaning, Metadata and Content Syndication in the
Learning Object Economy - http://www.downes.ca/files/book3.htm.
- vocabulare multiple ? pentru diferite tipuri de obiecte
- autori multipli ? content author, publisher
- metadate distribuite ? ?ntruc?t evaluarea
trebuie să fie distribuită
- modele de metadate
- analogii, profile personale.
Profilul utilizatorului ar cuprinde:
- date introduse de acesta: v?rstă, sex, ocupaţie,
nivel de educaţie, preferinţe, ca limbă, subiecte de interes
- date colectate automat: sistem de operare, browser, etc.
Datele de evaluare se memorează ca fişiere
XML, care sunt agregate ?mpreună cu metadatele obiectului.
4. Cu o propunere interesantă
vine un colectiv de la Universitatea de Vest din Timişoara, prezentată
la SYNASC 2003: E-Learning Content Aggregation based on Ontologies and Learning
Objects Quality -
http://synasc03.info.uvt.ro/index.php?peer=program şi la ROSYSC:
A Predictive Model for Learning Objects Quality Evaluation - Ciprian Jichici,
Viorel Negru, Daniel Pop, Daniela Zaharia, Horia Popa -
http://thor.info.uaic.ro/~rosycs/presentations/jichici-negru-pop.pdf.
Propunerea se referă la evaluarea calităţii
LO, măsur?nd creşterea cunoştinţelor ?n urma interacţiunii
cu LO; valorile care se iau ?n calcul sunt:
X = scor ?naintea interacţiunii cu LO
Y = scor după interacţiunii cu LO
Fy = scor previzionat ? de autorul LO
Ey = scor estimat.
Posted by Carmen at 11:39:12 pm into the following categories:
Calitate in eLearning
Invitatie si prezentare Seminar International - Mihai Jalobeanu
08/02/04
Linux şi Mediile Virtuale de Instruire
A doua ediţie a Seminarului Internaţional de e-Learning17-18 septembrie 2004,
Arad
Organizator: Facultatea de informatică a Universităţii de
Vest "Vasile Goldiş" (?n colaborare cu Grupul Utilizatorilor de Linux
din Iaşi)
Cu sprijinul Soc. Cult. POLYGON, Editurii Polirom, Kidlink Romania,
şi a firmelor TimSoft, ErTeGe Ltd. & Co. KG din Erlangen.
In 1992, Internetul pătrundea ?n Rom?nia odată cu Linux-ul, mai ales datorită
programului "Free Unix for Romania", lansat şi coordonat de Marius H?ncu (iar
mai apoi de Ted Lungu). In cadrul căruia au fost trimise ?n toate centrele
universitare din ţară documentaţii, soft, cărţi, dischete, PC-uri... Astfel,
nodurile principale ale reţelelor academice naţionale (PUB.ro, SFOS.ro, RNC.ro,
EUNET.ro ) au fost configurate p?nă prin '96, cu simple PC-uri oper?nd sub
Linux.
Cele 4 ediţii ale conferinţelor de Sisteme Deschise - ROSE, ?ntre 1993-1996,
la care au luat parte zeci de personalităţi marcante din comunitatea Open Source,
printre care şi Richard Stallman şi Linus Torvald, au avut un rol deosebit ?n
introducerea Linuxului ?n şcoală şi a Rom?niei ?n "constelaţia pinguinului"...
In raportul APC privind Internetul ?n Rom?nia, pe 2000 (The APC European
Internet Rights Project - Country Report - Romania ), Mihaly Bako ?ncheia:
In conclusion, the main obstacles to public Internet access in Romania are
economic, educational and cultural. Romania has made the first steps to develop
high-capacity networking infrastructure in order to achieve high quality public
Internet access. However the high costs together with low living standards will
still limit access in the near future. The regulation of legal aspects of
information matters may lead in time to attempts to restrict or control the
freedom of public Internet access.
De atunci, din 1999-2000, s-au făcut o serie de paşi importanţi, at?t ?n plan
legislativ c?t şi ?n direcţia introducerii TIC ?n şcoală. Cu toate astea, din
1996-1997, ?n plan naţional, s-ar părea că Linuxul a pierdut teren ?n favoarea
MS Windows.
Această a doua ediţie a seminarului de eLearning organizat la UVVG Arad este
dedicată sistemului de operare Linux, folosirii sale ?n ?nvăţăm?nt şi mediilor
de instruire pe platforme Linux. Seminarul intenţionează să dezbată situaţia
sistemului de operare Linux (şi a programelor Open Source) ?n ?nvăţăm?ntul
rom?nesc, ?n contextul internaţional actual şi ţin?nd seama de pronunţata
tendinţă a guvernului de a impune ?n şcoli şi ?n administraţie sistemele MS
Windows.
Temele propuse spre dezbatere includ (dar nu se limitează la):
- Linux ?n şcoală,
- Instruirea ?n Linux,
- Noi distribuţii,
- Linux ?n rom?neşte,
- Securitate şi etică,
- Medii virtuale de instruire pe platforme Linux,
- Studii de caz ?n eLearning
Comitetul ştiinţific:
- Dragoş Acostăchioaie (Iaşi),
- Florin Bota (Torino),
- Sabin Buraga (Iaşi), Mihai Jalobeanu (Cluj-Napoca),
- Stefan Maruşter (Timişoara)
Responsabilitatea pentru selecţia lucrărilor şi pentru programul seminarului
revine membrilor Comitetului Stiinţific. Aceştia av?nd dreptul de a solicita
autorilor completări sau corecturi, chiar de a respinge lucrări.
Comitetul de organizare:
- Antoanela Naaji anaaji@uvvg.ro (UVVG,
Sef departament IT),
- Florin Mihăilescu (UVVG,Asist.univ.),
- Cosmin Herman cosmin@uvvg.ro (UVVG,
Net.Admin)
- Cosmin Bonchişiş (UVVG, prep.univ.)
- Adrian Coldea (Director ErTeGe Ltd.&Co. KG)
Dintre invitaţii care au confirmat deja participarea, ?i amintim ( ?n ordine
alfabetică ) pe:
- Mihaela Brut (UAIC, Iaşi)
- Gabriel Ciobanu (coordonator al colecţiei Linux - de la Polirom)
- Roza Dumbrăveanu (USM, Chişinău)
- Josef Hidi (Germania)
- Bogdan Logofătu (CREDIS, Bucureşti)
- Emilia Pecheanu (UGAL, Galaţi)
- Andrei Pitiş (Bucureşti)
- Constantin Teodorescu (FLEX, Brăila)
- Aurel Vlaicu (UTCN Cluj-Napoca)
- Răzvan Zota (ASE, Bucureşti)
Vă aşteptăm cu un rezumat extins (maximum 2 pagini), ?n limba rom?nă.
Lucrarea completă urm?nd a fi depusă după recenzarea rezumatelor şi
transmiterea eventualelor observaţii, corecturi/modificări. Lucrarea va fi
redactată tot ?n rom?neşte, ?nsoţită de un rezumat ?n limba engleză. Formatul
pentru redactare va fi disponibil pe
pagina Web a seminarului. Volumul cu lucrările seminarului va fi
distribuit participanţilor ?n format electronic (CD).
Termene organizatorice:
- Inscrierea şi Rezumatul ( max. 2 pagini, ca document HTML sau RTF) p?nă
la 16 August, prin e-mail la
jalobean@relis.uvvg.ro şi linux@uvvg.ro,
sau prin intermediul formularului online de la http://www.uvvg.ro/simpozion/
rubrica Inscriere.
- Confirmarea acceptării lucrării p?nă la 22 August.
- Versiunea finală a lucrării, ca fişier DOC, HTML, sau PDF, trebuie
transmisă p?nă ?n 6 Septembrie, la adresa
linux@uvvg.ro
- Taxa de participare de 500 mii lei (acoperind şi cazarea ?n Arad pe
timpul seminarului) trebuie depusă
p?nă ?n 5 Septembrie, cu menţiunea "pentru
seminar Linux".
- Programul va fi elaborat şi transmis participanţilor p?nă ?n 9
Septembrie.
- Volumul cu lucrările (completate şi revizuite ca urmare a prezentării şi
discutării lor ?n seminar) va fi editat şi publicat la Editura UVVG ?n 2005.
Precizăm că ?n cadrul seminarului va avea loc şi lansarea distribuţiei
Decebal-Linux, realizată de doi studenţi arădeni: Teodor Adrian(UVVG) şi
Miclăuş Călin(UVT).
Mihai Jalobeanu
jalobean@uvvg.ro
Posted by Carmen at 05:02:34 pm into the following categories:
Evenimente,
Open Source / Content