Acest sondaj s-a bazat pe o contributie voluntara si nerestrictiva, fiind
promovat prin word-of-blog -104 bloguri au afisat logo-ul
sau au scris despre chestionar - vezi
lista si categoriile acestor bloguri.
Pornind de la modul de informare asupra chestionarului, precum si de la
complexitatea sa, ce a necesitat un grad de atentie si dedicare ridicat, suntem
tentati sa credem ca cei 272 respondenti, carora le multumim, sunt un segment
reprezentativ la nivelul bloggerilor activi din blogosfera romaneasca.
Aici ii includem pe cei care dedica timp important pentru a scrie, a citi, a comenta bloguri, fapt relevat si de studiu.
Raspunsurile fiecarei sectiuni a chestionarului apar in cate o insemnare separata.
Mentionam ca studiul celor 12 milioane
de bloguri americane s-a bazat pe raspunsurile date telefonic de 233 bloggeri.
Sondajul s-a derulat pe parcursul a patru luni, raportul fiind publicat dupa 3
luni.
Intr-o urmatoare etapa, dorim sa listam toate blogurile editate de cei care au
completat chestionarul.
Nota Carmen: Cand va mai fi timp, corelatii cu datele ce le am despre
cele 600 de bloguri pe care le monitorizez si apar clasificate si cu informatii
despre notorietate / vizibilitate la
Colectie.
Pentru popularizarea rezultatelor chestionarului, daca ati publicat icon-ul, va rugam sa-l inlocuiti cu noua varianta:
Pentru mai simpla regasire a notelor despre chestionar, puteti folosi tag-ul Technorati RoBloggersSurvey.
Comentarii la fiecare sectiune sau pe blogurile proprii sunt mai mult decat binevenite.
Mai mult de jumatate dintre bloggeri - 51,47% - au varste cuprinse intre 18
si 25 de ani, in timp ce un segment important este reprezentat de intervalul de
varste 26 - 30 ani - 36,19%; aceasta ne face sa remarcam ca in blogosfera cei
mai multi bloggeri vin dintr-un segment drag celor mai multi advertiseri: 18 -
35 ani.
Comparatia acestor cifre cu cele din sondajul
Pew / Internet, releva un procent mult mai
scazut pentru bloggerii romani peste 40 de ani - 3% fata de 30%.
Situatia bloggerilor romani este insa foarte asemanatoare cu datele relevate
de studiul Perseus asupra bloggerilor
la nivel mondial -
The
Distributed Population; in cazul acestui studiu s-au luat in considerare
informatiile despre useri, inregistrate de sistemele de gazduire a blogurilor.
Distributia dupa varsta:
Survey-ul ne-a aratat ca numarul femeilor autoare de bloguri este de trei ori mai mic decat cel al bloggerilor barbati - 25.74% fata de 74,26%.
Pentru cei care urmaresc un numar mare de
bloguri, proportia nu este o surpriza; pe de alta parte, profilul bloggerului nu
poate fi mult diferit de al
internautului - cunoasteti o statistica mai recenta?
In cazul
Pew / Internet, proportiile sunt egale;
aceasta se datoreaza si selectiei bloggerilor ce au fost contactati telefonic.
4. [*] Educatie
Liceu
-
59
21.69%
Facultate
-
151
55.51%
Master
-
50
18.38%
Doctorat
-
7
2.57%
n/a
-
5
1.84%
Total raspunsuri
-
272
Rezultatele sondajului arata ca in cea mai mare masura - 55,51%, bloggerii
sunt absolventi de facultate sau inca pe bancile facultatilor, acestia fiind
urmati de liceeni - 8.09%, vezi mai jos - si cei cu studii medii - in total 21,69%.
Poate cel mai interesant aspect la acest capitol este dat de prezenta in
numar consistent, o cincime, a masteranzilor - 18,38%.
5. [*] Domeniul de activitate
Elev
-
22
8.09%
Student
-
55
20.22%
Invatamant
-
17
6.25%
Finante-Banci
-
5
1.84%
IT & Telecomunicatii
-
69
25.37%
Sanatate
-
0
0.00%
Servicii
-
7
2.57%
Media
-
31
11.40%
Marketing
-
22
8.09%
Resurse Umane
-
1
0.37%
Transporturi
-
0
0.00%
Comert
-
3
1.10%
Imobiliare
-
0
0.00%
Agricultura
-
0
0.00%
Constructii
-
3
1.10%
Alt
-
37
13.60%
Total raspunsuri
-
272
Poate este natural sa fie asa: oamenii din IT, Telecomunicatii si Internet domina
comunitatea bloggerilor - 25,37%, insa nu in mod coplesitor, fiind secondati la
mica distanta de cei care inca sunt studenti - 20,22%.
Oamenii din Media & Marketing se fac remarcati si ei - la fel de natural - cu
o forta cumulata de 19,49%.
Sa remarcam de asemenea ca dascalii nu exploateaza potentialul
educational al blogurilor decat in mica masura - 1 din 16 bloggeri este dascal -
6.25%. Proportia elevilor si a studentilor este de mai mult de patru ori mai
mare - 28.31%.
6. Precizati alt
domeniu ( daca este cazul )
Total raspunsuri
-
48
13.60% activeaza in Administratie, Publicitate, PR, Turism, Justitie, ONG,
Cultura.
Baltimore - 1
Barcelona - 1
Baton - Rouge, - Louisiana - 1
Brno - 1
Chicago - 1
Chisinau - 2
Darmstadt - 1
Detroit - 1
D?sseldorf - 1
Lyon - 1
Melbourne - 1
Montreal - 1
Morella - 1
New - York - 1
Palaiseau - 1
Paris - 3
Seattle - 1
Sofia - 1
Toronto - 1
Vancouver, British Columbia - 1
W?rzburg - 1
Total raspunsuri
-
272
55.51% dintre respondenti sunt din Bucuresti; ceilalti locuiesc in
orase din toate zonele tarii sau in strainatate.
Se poate ca per total proportia intre blogurile din afara Bucurestiului si cele din Bucuresti sa fie mai mare decat 45 / 55, cat e in urma chestionarului. Cam acesta este insa raportul blogurilor ce si-au format un profil, sunt cunoscute si apreciate.
8. Tara (
daca nu este Romania )
Total raspunsuri
-
24
9% dintre respondenti s-au stabilit sau studiaza in alta tara:
SUA - 6, Franta - 5, Canada - 3, Germania - 3,
Moldova - 2, Spania - 2, Australia - 1, Bulgaria - 1, Cehia - 1.
9. [*] Mediile de informare preferate
- selectie multipla
Presa
-
142
52.20%
TV
-
139
51.10%
Radio
-
60
22.05%
Bloguri
-
206
75.73%
Site-uri stiri
-
217
79.77%
Alt
-
18
6.61%
Total raspunsuri
-
782
Site-urile de stiri reprezinta principala sursa de informatii pentru 79.77 %
din bloggeri, insa foarte, foarte aproape se situeaza blogurile - 75.73%.
Remarcam cum presa intrece televiziunea in randul preferintelor de informare,
dar nu discrepant, radioul fiind preferat in proportia cea mai scazuta.
10. Precizati alt
mediu ( daca este cazul )
Total raspunsuri
-
17
Alte surse de informare sunt: carti, biblioteci, discutii cu prietenii,
reviste, forumuri de discutii, podcasturi.
11. [*] De unde accesati Internetul? - selectie multipla
Scoala / Facultate
-
43
15.80%
Serviciu
-
159
58.45%
Acasa
-
258
94.85%
Internet Cafe
-
9
3.30%
Retele wireless
-
35
12.86%
Alt
-
9
3.30%
Total raspunsuri
-
513
Era Internet cafe-urilor pare sa fi apus.
Acum cei mai multi bloggeri acceseaza Internetul de acasa - 94.85%, in timp
ce doar 3.30% mai merg la un cafe pentru acces online.
Calculatorul de la birou este si el un punct de acces important, fiind
mentionat de 58.45% dintre respondenti.
Un procent semnificativ - 12.86% - au acces wireless.
12. Precizati alta
modalitate ( daca este cazul )
Total raspunsuri
-
11
Alte raspunsuri: mobil, GPRS, WAP.
13.
[*] Accesati Internetul zilnic?
Da
-
266
97.79%
Nu
-
6
2.21%
Total raspunsuri
-
272
Asta da surpriza placuta! 97,79% dintre bloggeri intra online zilnic, ceea ce
in corelare cu consumul media - vezi Medii de informare preferate - intareste
ideea ca anumiti consumatori pot fi targetati eficient online de catre marketeri.
14. [*] Timp petrecut zilnic online ( numar ore
in medie )
sub 1
-
1
0.37%
1-2
-
20
7.35%
3-4
-
78
28.68%
5-6
-
63
23.16%
7-8
-
28
10.29%
peste 8
-
82
30.15%
Total raspunsuri
-
272
Pentru bloggeri, Internetul reprezinta o parte importanta din activitatile
lor cotidiene si chiar o parte din viata lor, pentru unii poate chiar cea mai
importanta activitate.
30,15% au declarat ca petrec peste 8 ore pe Internet, iar 10,29% stau pe web
intre 7 si 8 ore.
Evident exista o serie de explicatii pentru aceste rezultate surprinzatoare -
multi au job-uri legate de Internet sau au deschis in permanenta browser-ul si
isi verifica din cand in cand cel putin mesageria - e-mail sau IM, insa ele ne
subliniaza si mai mult importanta Internetului ca medium ( de informatii si/ sau
publicitate ) pentru bloggeri.
A se remarca faptul ca un procent destul de mic din timpul petrecut online
este dedicat citirii blogurilor - vezi intrebarea 25.
15.
[*] Timp petrecut zilnic in fata TV ( numar
ore in medie )
sub 1
-
147
54.04%
1-2
-
99
36.40%
3-4
-
26
9.56%
5-6
-
0
0.00%
7-8
-
0
0.00%
peste 8
-
0
0.00%
Total raspunsuri
-
272
In contrast cu timpul petrecut online, este urmarirea programelor TV. Cei mai multi bloggeri - 54,04% - petrec sub o ora pe zi in fata TV-ului, iar 36,40% intre 1-2 ore.
Niciun blogger nu se uita mai mult de 4 ore la emisiunile TV.
16. [*] Activitatea preferata desfasurata in timpul
liber
Total raspunsuri
-
272
Activitatile preferate pentru timp liber: lectura, sport, plimbari, familie, calatorii, fotografie, muzica, filme, jocuri, intalniri cu prietenii, clubbing, scris, navigare Internet, programare, webdesign.
Termenul de weblog a fost creat de Jorn Barger in 1997;
Peter Merholz
a propus in 1999 termenul mai scurt blog - vezi Weblog History.
Mai mult de jumatate dintre respondenti - 57.35% - au auzit prima data de bloguri in 2004 si 2005 - anul 2004 a fost considerat pe plan mondial anul blogurilor.
Sa remarcam ca in general o perioada de un an - doi ( de citire / informare asupra
blogurilor ) trece pana la momentul deschiderii unui blog:
46. [*] Cand a fost deschis blogul?
inainte de 2000
-
2
0.74%
2000
-
0
0.00%
2001
-
0
0.00%
2002
-
6
2.21%
2003
-
14
5.15%
2004
-
32
11.76%
2005
-
79
29.04%
2006
-
139
51.10%
Total raspunsuri
-
272
18. [*] De unde ati auzit?
Navigare Internet
-
171
62.87%
Reviste IT
-
5
1.84%
Presa
-
14
5.15%
Prieteni
-
62
22.79%
Alt
-
20
7.35%
Total raspunsuri
-
272
Internetul si discutiile cu prietenii ocupa primele doua pozitii in a oferi prima informatie despre bloguri.
19. Precizati alta sursa ( daca este cazul )
Total raspunsuri
23
S-au primit 23 de raspunsuri indicand alte surse: mediul profesional,
conferinte, presa, televiziune, cursuri la facultate, discutii cu alti bloggeri.
20. [*] Preferati termenul
blog
-
263
96.69%
weblog
-
9
3.31%
Total raspunsuri
-
272
Daca in urma cu 2 ani, frecventa utilizarii termenului weblog era chiar mai
mare decat pentru blog, acum preferinta pentru blog este clara.
Puteti cauta blog si weblog cu Google pe WWW, respectiv in paginile romanesti
si veti constata un raport de 8 la 1, respectiv 3 la 1.
21. [*] Cate bloguri romanesti urmariti?
1-5
-
43
15.81%
6-10
-
61
22.43%
11-20
-
86
31.62%
21-50
-
46
16.91%
51-100
-
29
10.66%
101-200
-
4
1.47%
201-300
-
2
0.74%
301-400
-
0
0.00%
401-500
-
1
0.37%
peste 500
-
0
0.00%
Total raspunsuri
-
272
Mai mult de 2 treimi - 69.86% - urmaresc mai putin de 20 de bloguri. Asa se
explica de ce o treime din numarul total de bloggeri - 33.11%, a se vedea intrebarea
23 - nu
folosesc nici un agregator / RSS Reader, vizitand direct site-urile blogurilor
pentru a fi la curent cu noile insemnari.
22. [*] Cate bloguri straine urmariti?
1-5
-
144
52.94%
6-10
-
50
18.38%
11-20
-
27
9.93%
21-50
-
30
11.03%
51-100
-
8
2.94%
101-200
-
9
3.31%
201-300
-
2
0.74%
301-400
-
2
0.74%
401-500
-
0
0.00%
peste 500
-
0
0.00%
Total raspunsuri
-
272
Numarul blogurilor straine urmarite este si mai mic, nu mai multe decat 5
pentru jumatate din bloggeri.
23. [*] Pentru monitorizarea
RSS -urilor / blogurilor, ce agregator / RSS reader utilizati?
- selectie multipla
O treime din numarul total - 37.13% - nu folosesc nici un agregator / RSS
Reader, vizitand direct site-urile blogurilor pentru a fi la curent cu noile
insemnari.
O cincime dintre bloggeri utilizeaza agregatorul Bloglines
pentru a fi la curent cu insemnarile noi din bloguri. Urmatoarele trei optiuni
sunt: Google Reader - agregator
online, FeedReader si RSSReader
- RSS Readere care se instaleaza local.
24. Precizati agregator / RSS Reader ( daca nu apare mai sus )
Total raspunsuri
-
55
Pentru monitorizarea blogurilor se mai utilizeaza: Live Bookmarks in FireFox,
Opera, KlipFolio, NetNewsWire, RSS Bandit, News Fox, Sage sau Newsfox (extensii
Firefox), SharpReader, Omea Reader, Mozilla Thunderbird, DeepNet, Newshutch,
RSSOwl, Liferea, FeedDemon, NewzCrawler, rss2email, vienna, Wizz, Desktop
Sidebar, Feedjumbler, Akregator,SharpReader.
25. [*] Timp petrecut zilnic citind bloguri ( numar ore in medie )
sub 1
-
116
42.65%
1-2
-
138
50.74%
3-4
-
16
5.88%
5-6
-
2
0.74%
7-8
-
0
0.00%
peste 8
-
0
0.00%
Total raspunsuri
-
272
Citirea blogurilor nu ia mai mult de o ora in medie zilnic pentru 42.65% si
intre 1 si 2 ore pentru 50.74%. Doar 6.6% dintre bloggeri petrec mai mult de 3 ore
citind bloguri.
26. [*] In ce categorii se incadreaza blogurile urmarite?
Business
-
102
37.50%
Cultura
-
138
50.73%
Design
-
104
38.23%
Drept
-
7
2.57%
Educational
-
42
15.44%
Foto
-
123
45.22%
IT
-
134
49.26%
Jurnalism
-
93
34.19%
Medicina
-
8
2.94%
Personal
-
220
80.88%
Podcast
-
24
8.82%
Politica
-
26
9.55%
Sport
-
19
6.98%
Video
-
33
12.13%
Alta
-
31
11.39%
Total raspunsuri
-
1104
Pe primele 6 pozitii la categoriile de bloguri urmarite sunt, in
ordine descrescatoare: Personale - 80.88% dintre bloggeri urmaresc bloguri
personale, Cultura - peste jumatate - 50.73%, IT - aproape jumatate - 49.26% , Foto, Design, Business, Jurnalism.
Cele specializate in Politica au un procent mai redus, la fel si
cele de Sport - chestionarul s-a incheiat tocmai inainte de lansarea
blogurilor redactorilor Gazetei Sporturilor;
altfel, probabil, aparea pentru aceasta categorie un procent mai mare.
27. Alte categorii ( daca este cazul )
Total raspunsuri
-
30
28. [*] In raport cu presa traditionala, cum considerati informatiile din bloguri?
mai putin credibile
-
62
22.79%
la fel de credibile
-
145
53.31%
mai credibile
-
65
23.90%
Total raspunsuri
-
272
Blogurile sunt considerate mai putin credibile decat presa traditionala de
catre o patrime dintre bloggeri - 22.79% si mai mult de jumatate - 53.31% -
considera blogurile la fel de credibile.
29. Justificare
Total raspunsuri
-
149
Printre raspunsurile primite:
Sunt exprimari libere, fara constrangeri de tip politica editoriala sau de
trust, fara inregimentari.
Nu intotdeauna cei care tin un blog sunt destul de motivati sa faca
cercetarile necesare unei reprezentari cat mai obiective a realitatii.
Presa tinde sa fie influentata de anumite organizatii, institutii, etc. De
obicei, in bloguri oamenii isi spun parerea si o comenteaza. Chiar daca nu au
aceeasi autoritate, oricum articolele din bloguri te fac sa gandesti asupra
situatiilor descrise in alt mod decat presa.
Tinand cont ca ma intereseaza in special stiri IT, pot spune ca presa IT
traditionala nu poate tine pasul din pacate cu rapiditatea blogurilor.
Blogurile nu pot fi privite ca un tot, la fel cum nici presa traditionala
nu este unitara. Sunt credibile blogurile de specialitate, scrise de
profesionisti, cu noutati, analize, comentarii, validari prin dialogul cu
ceilalti.
Simt nevoia sa cerific suplimentar informatia.
Credibilitatea este un atribut pe care atit un ziar, cit si un blogger
trebuie sa le cistige. Asa ca eu nu citesc decit blogurile care si-au cistigat
credibilitate in ochii mei.
Spre deosebire de multe site-uri de stiri pe blog-uri poti sa te uiti la
comentarii si daca exista alti bloggeri care scriu despre acelasi lucru. In
general daca mai multi spun ca acea informatie este adevarata atunci este
foarte posibil sa fie.
Tind a spune la fel de credibile in masura in care incerc sa urmaresc
bloguri putine, dar, spun eu, cu o informatie demna de incredere.
Blogurile nu sunt neaparat o sursa de informatie (asemeni unei stiri), ci
mai degraba o sursa de reactii la o anumita informatie (asemeni unui
editorial). Din acest punct de vedere, editorialul e la fel de credibil si in
online si in offline, conteaza doar de cine e scris.
La fel ca in cazul presei traditionale blog-urile au unul sau mai multi
autori care, prin prezentarea de informatii false, si-ar pierde credibilitatea
si, in scurt timp, cititorii.
Este greu de raspuns, depinde in primul rand de cata incredere am in
blogul respectiv :). Nu exista cenzura (decat poate auto-cenzura),
informatiile sunt "la cald", directe, fara intermediari, nu exista interese
financiare majore sau politici de trust, sunt mai rapide.
Deoarece ajung sa cunosc citind un blog personal persoana care sta in
spatele lui, consider filtrul pe care il aplica informatiilor pe care le
prezinta mai eficient si mai relevant pentru mine.
Blogurile folosesc de multe ori informatii preluate din presa, verificate,
deci se siuteaza cam la acelasi nivel de credibilitate.
As fi votat "mai credibile" daca ar fi fost adevarat in 100% din cazuri.
Per ansamblu, informatiile furnizate prin bloguri concureaza strans cu cele
din presa traditionala.
Nu sunt ?ntotdeauna citate sursele si, fiind ?n marea ei parte o
activitate non-profit, numai zelul poate asigura o temeinica si veridica
informare.
Scrise tot de oameni...uneori chiar de aceeasi oameni.
Putine bloguri au continut original -- multe preiau si comenteaza info din
presa traditionala. Continutul original provine de la bloggeri care chiar au
asistat la anumite evenimente, si de obicei e veridic.
Majoritatea bloggerilor pe care ii urmaresc sunt jurnalisti. Mi se pare
firesc sa-mi inspire mai multa credibilitate decat can-can-urile din ziare.
30.
[*] Cate bloguri scrieti / la cate colaborati?
1
-
146
53.68%
2
-
74
27.21%
3
-
28
10.29%
mai multe decat 3
-
24
8.82%
Total raspunsuri
-
272
Putin mai mult decat jumatate din bloggeri - 53.68% - scriu un singur blog;
mai mult de o patrime - 27.21% - 2, 10.29% - 3, iar 8.82% mai mult de 3.
Sa notam proportiile apropiate de cele rezultate din
studiul Pew
despre bloggerii americani: 53% au un blog - identic, 17% - 2, iar
restul, 3 sau mai multe.
31. Precizati
numarul ( daca este mai mare decat 3 )
Total raspunsuri
-
22
Totalizand cele 22 de raspunsuri se ajunge la 101.
Facem calculul blogurilor respondentilor:
146 + 2 * 74 + 3 * 28 + 101 = 479
Cum unele sunt bloguri de grup - 68 este valoarea rezultata din sectiunea
urmatoare - si fiind posibil ca autori ai acelorasi bloguri sa fi raspuns la
chestionar, putem aprecia ca numarul de bloguri scrise de respondenti este de
aproximativ 400.
32.
[*] Cate ore ( in medie ) acordati zilnic scrierii
blogului / blogurilor si raspunsurilor la comentariile vizitatorilor?
sub 1
-
185
68.01%
1-2
-
78
28.68%
3-4
-
8
2.94%
5-6
-
1
0.37%
7-8
-
0
0.00%
peste 8
-
0
0.00%
Total raspunsuri
-
272
Marea majoritate - 68.01% - acorda sub o ora pe zi pentru a scrie insemnari,
raspunsuri in blog, iar o patrime - 28.68% - intre 1 si 2 ore.
Sa comparam cu valorile de la intrebarile referitoare la timpul petrecut
online - intrebarea 14 - si pentru citirea blogurilor - intrebarea 25.
33.
[*] Sursele de informare pentru scrierea
insemnarilor sunt - selectie multipla
Alte bloguri
-
154
56.61%
Site-uri
-
192
70.58%
Presa
-
101
37.13%
TV
-
82
30.14%
Carti
-
125
45.95%
Activitatea / experienta personala
-
260
95.58%
Alte
-
33
12.13%
Total raspunsuri
-
947
Activitatea / experienta personala reprezinta principala sursa de informatii pentru
scrierea insemnarilor pentru 95.58% dintre bloggeri; urmeaza site-uri -
70.58%, alte bloguri - cu 56.61%, carti - cu 45.95%, foarte bine - si
presa - cu 37.13%.
Informatiile prezentate la TV sunt cotate ca avand cea mai mica influenta
in scrierea blogurilor.
Ce remarcam: surse multiple de informatii, ce pot fi verificate, validate.
34. Precizati alte
surse ( daca este cazul )
Total raspunsuri
-
23
Ca si alte surse au fost enumerate: informatii primite prin e-mail /
newslettere, discutii cu studenti / colegi / prieteni, imagini - pentru bloguri
foto, forumuri de discutii, profesie, muzica, radio.
35.
[*] Care considerati ca sunt avantajele pe care le
aveti scriind un blog / bloguri? - selectie multipla
Cresterea notorietatii personale
-
134
49.26%
Cresterea notorietatii firmei / organizatiei
-
49
18.01%
Utilitate in managementul proiectelor in care sunt implicat
-
27
9.92%
Managementul informatiilor
-
46
16.91%
Se constituie intr-un portofoliu personal
-
101
37.13%
Validarea ideilor / opiniilor personale prin dialogul cu ceilalti
-
155
56.98%
Faciliteaza comunicarea autentica, directa cu alti bloggeri /
vizitatori
-
147
54.04%
Fiecare blog este parte a unei comunitati online
-
75
27.57%
Accesul la segmente noi de audienta
-
56
20.58%
Prezinta reactii rapide la diverse evenimente
-
88
32.35%
Faciliteaza demararea de noi proiecte
-
53
19.48%
Gasirea de noi parteneri de afaceri
-
36
13.23%
Gasirea de noi prieteni
-
93
34.19%
Utilitate in activitatea de documentare / cercetare
-
69
25.36%
Cost redus de intretinere
-
68
25.00%
Alte
-
36
13.23%
Total raspunsuri
-
1233
Avantajul principal este considerat a fi validarea ideilor / opiniilor personale prin dialogul cu ceilalti
- de catre 56.98% dintre respondenti, iar 54.04% apreciaza comunicarea autentica, directa cu alti bloggeri /
vizitatori.
1 din 2 bloggeri - 49.26 - considera ca scriind bloguri i-a crescut notorietatea personala, iar 1 din
3 ca blogul se constituie intr-un portofoliu personal -
37.13%.
Reactia rapida la evenimente, gasirea de noi prieteni si inchegarea de
comunitati sunt avantajele urmatoare apreciate.
Procentele sunt apropiate de cei care apreciaza faptul ca blogul ii sprijina
in organizarea informatiilor, in documentare, in demararea de noi proiecte si
ca intretinerea se face cu cost redus.
Noi segmente de audienta si cresterea notorietatii fimei / organizatiei sunt
avantaje apreciate mai ales de cei care scriu bloguri de business,
corporatiste.
Firmele Edelman si
Technorati au derulat in 2005-6 un
sondaj adresat
bloggerilor din Asia, Europa, America de Sud si Nord, si recent celor din
Japonia -
chestionarul este
analizat de Constantin Basturea de la
PR meets the WWW.
La intrebarea care este motivul principal pentru care editati un blog, s-a
raspuns ca mai jos; a doua valoare este pentru bloggerii din Japonia:
pentru cresterea notorietatii personale: 33.9%; 4.7%
inregistrare ganduri / experiente: 31.54%; 28.2%
comunicarea cu ceilalti: 20.3%; 7.0%
pentru un venit: 4.6%; 4.2%
De remarcat procentul foarte mic pentru care bloggerii japonezi scriu pentru
cresterea notorietatii personale - 4.7%, comparativ cu 33.9% in general si
49.26% la noi.
36. Enumerati alte
avantaje
Total raspunsuri
-
44
Alte avantaje apreciate de bloggeri:
Simpla scriere intr-un blog ofera senzatia ca exista
un drept la opinie. Drept pe care oricine il are, insa nu toti si-l exercita;
cred ca asta e principalul motiv pentru care tin blogul.
Este un mijloc de a publica informatii utile altora.
Te obliga ( in sens pozitiv ) sa notezi lucuri pe care altfel le-ai pierde,
uita. Faptul ca un blog este public nu face altceva decat sa te faca mai
responsabil, mai atent la ceea ce scrii.
Promovarea brandului si a produselor/serviciilor.
Exprimarea intr-un mod rapid si eficient a unor idei.
Mediu de invatare personal si in comunitate cu altii.
Ajuta la cizelarea exprimarii in scris ( si nu numai) , te ajuta sa iti
dezvolti capacitatea de comunicare a ideilor, te ajuta sa eviti inhibitiile
in prezentarea propriilor idei in fata unui public.
Comunicare interactiva autentica, arhiva de idei, terapie.
37. Enumerati
eventuale dezavantaje
Total raspunsuri
-
59
Printre dezavantajele remarcate de bloggeri:
Daca esti persoana publica sau companie, trebuie sa fii atent la ce
scrii sau cine se ocupa de scris. Totusi nu sunt adeptul ideii de
autocenzura pentru a fi pe placul audientei.
Fara un management judicios al timpului, blogging-ul te poate sustrage
de la alte proiecte, 'mai reale' si mai importante.
Nu poti sa iti alegi cititorii, si unele reactii te pot dezamagi.
Pot aparea probleme in relatiile personale deja create in lumea reala,
din cauza unor mesaje publicate pe blog.
Blogul te poate pacali ca esti din ce in ce mai important--> iti poate
cere cu usurinta mai mult timp decat merita - genereaza o obligatie de a
scrie.
Comentarii neavenite, de prost gust, agresive, intolerante,
revendicative.
In masura in care devii cunoscut, greselile/esecurile pot sa fie
percepute mai mari decat sunt in realitate.
Ocupa mult timp intretinerea blogului, blogul creeaza anumita asteptari
cititorilor cu privire la autor - uneori e greu de gestionat feedbackul.
38.
[*] Comentariile de la vizitatori si de pe alte
bloguri, referitoare la al/ale dvs, va influenteaza modul de a scrie?
deloc
-
109
40.07%
intr-o anumita masura
-
145
53.31%
mult
-
18
6.62%
Total raspunsuri
-
272
Mai mult de jumatate dintre bloggeri - 53.31% - tin cont in modul de scrie, intr-o anumita masura, de comentariile de la vizitatori si de pe alte bloguri. Mult, tin cont doar 6.62%.
Pentru un procent mare - 40.07% - comentariile nu le influenteaza modul de a
scrie.
Daca ne uitam la intrebarea 40, un procent de 20% castiga deja sau vor sa castige bani din
blogging - pentru acestia, atragerea cititorilor este importanta, deci si a tine
cont de comentarii.
39. In ce directoare
romanesti este inscris blogul ( blogurile ) dvs?
Nota:
Am trecut in ultima coloana numarul de bloguri inscrise in directoarele de mai
sus.
Colectia
Timsoft si RO.RSS, cele mai
vechi directoare, au colectat in timp bloguri interesante, fara a fi neaparat
inscrise de autori - deci unii este posibil sa nu stie de prezenta blogurilor in directoare. Proportia blogurilor inscrise este probabil dubla fata decat cea reiesita din chestionar.
De asemenea, dupa ce au raspuns la chestionar, cateva zeci de respondenti si-au
inscris blogurile - probabil unii au aflat doar acum de unele directoare.
Initial, 142 respondenti nu au selectat nici un director in care sa aiba deja inscrise
blogurile - chestionarul a fost deci si o buna ocazie de a-si promova
blogurile prin inscrierea in directoare.
40.
[*] Castigati bani din blogging?
da
-
12
4.41%
nu si nu imi propun
-
216
79.41%
nu, dar imi propun pentru viitorul apropiat
-
44
16.18%
Total raspunsuri
-
272
Interesant: marea majoritate a bloggerilor - 79.41% - peste trei patrimi, nici nu doresc sa castige bani din blogging.
Probabil cel mai interesant ar fi pentru cei 16.18% dintre bloggeri care doresc in viitorul apropiat sa obtina si un venit, sa afle, sa
invate cum se castiga bani de la cei doar 4.41% care reusesc deja acest lucru
- am remarcat ca blogurile acestora sunt de business, jurnalism, IT, dar si personale, sunt scrise unele in engleza, altele in romaneste, cele mai multe au fost deschise in 2004, unul in 2002, cateva doar in 2006.
41.
[*] Au fost prezentari legate de blogul / blogurile
dvs in presa / TV / radio / conferinte?
Da
-
50
18.38%
Nu
-
222
81.62%
Total raspunsuri
-
272
Blogurile unei cincimi - 18.38% - dintre cei care au raspuns au fost prezentate;
aceasta arata faptul ca printre respondenti s-au aflat majoritatea autorilor de
bloguri valoroase si cunoscute de la noi.
42. Precizati unde
Total raspunsuri
-
43
Nu putem decat sa remarcam ca o mare parte a presei, multe posturi radio si
TV au avut prezentari despre bloguri:
ziare: Adevarul, Evenimentul zilei, Timpul Liber - supliment, Romania
Libera, Cotidianul, Gardianul, Clujeanul, Ziarul Financiar, Jurnalul
National, Curierul National
reviste: PC Magazine, PC World, Vivid, TVmania, Suplimentul de cultura,
The Bullet, aLtitudini, Dilema veche, Unu&Unu, Xtreme PC, TimeOut
Media&Advertising, Campaign, PC World, Dilemateca, Capital, Saptamana
Financiara, Try Success, ABM-BOS days, The Investor Magazine, Business
Magazin, Academia Catavencu, Observator Cultural, Business Adviser, Prezent,
MarketWatch
TV: TVR1, TVR Cultural, PRO TV, Antena 1, Realitatea TV
radio: Radio Romania Cultural, Radio Lynx, City FM - Orasul virtual,
Radio Guerrilla, Radio Romania Actualitati, Deutsche Welle
conferinte: Revolutia blogurilor, in pregatire pentru ROSI, la
Universitatea de Nord Baia Mare - Facultatea de Inginerie
site-uri: HotNews, Euractiv.ro, agora ON line
lucrare dizertatie de Masterat
43.
[*] Ati avut prezentari legate de tema blogurilor
in presa / TV / radio / conferinte?
Da
-
31
11.40%
Nu
-
241
88.60%
Total raspunsuri
-
272
44. Precizati unde
Total raspunsuri
-
25
11.40% dintre respondenti au avut ei insisi prezentari:
ziare: Cotidianul, presa maghiara
reviste: Suplimentul de Cultura, aLtitudini, Revistei de Informatica
Sociala - UVT, The Investor Magazine, PC Magazine
TV: TVR cultural
radio: Radio Romania Actualitati, Radio Lynx, City FM, Radio Romania
Cultural - emisiunea Cultura.net
conferinte: Sesiunea de comunicari stiintifice a FJSC 2005, Congresul
international de sociologie Stockholm 2005, Linux si LMS - UVVG Arad 2005,
Revolutia blogurilor, sesiune de comunicari la un liceu, la Universitatea de
Nord Baia Mare, Romanian Computer Show 2004
site-uri: HotNews, agora ON line
cursuri la INA, UPT, UVVG Arad, Credis, cursuri online.
Intrebarile 45-55 despre primul blog editat, au fost repetate pentru
blogurile 2 si 3, asa incat fiecare respondent a putut introduce datele despre
cel mult 3 bloguri.
Mai jos sunt rezultatele cumulate pentru toate blogurile despre care s-au
primit informatii.
45.
[*] Adresa
Total raspunsuri
-
272 + 95 + 35 + 12 = 414
S-au completatat 402 adrese la sectiunile despre blogurile 1, 2, 3 si s-au mai
primit inca 12 adrese pentru blogurile celor ce au mai mult de 3.
Intentionam sa listam pe categorii, intr-o faza urmatoare, toate blogurile ale
caror adrese s-au primit.
46.
[*] Cand a fost deschis?
inainte de 2000
-
2+0+0 = 2
0.50%
2000
-
0+0+0 = 0
0.00%
2001
-
0+0+2 = 2
0.50%
2002
-
6+1+1 = 8
2.00%
2003
-
14+2+0 = 16
4.00%
2004
-
32+5+2 = 39
9.70%
2005
-
79+30+9 = 118
29.30%
2006
-
139+57+21 = 217
54.00%
Total raspunsuri
-
272+95+35 = 402
Mai mult de jumatate dintre blogurile respondentilor - 54% - au fost deschise
in acest an.
De altfel, in discutiile / analizele celor ce urmaresc indeaproape blogosfera
romaneasca s-a apreciat ca in ultimul an, dimensiunea acesteia s-a dublat.
In 2005 au fost deschise aproape o treime din bloguri - 29.30%; in 2004,
considerat pe plan mondial anul blogurilor, doar 1 din 10 bloguri - 9.70%, iar
anterior lui 2004, 7%.
47.
[*] Cate insemnari scrieti?
mai multe insemnari / zi
-
37+6+2 = 45
11.19%
1 insemnare / zi
-
30+7+2 = 39
9.70%
cateva insemnari / saptamana
-
132+21+10 = 163
40.54%
1 insemnare / saptamana
-
41+33+9 = 83
20.64%
1 insemnare / luna
-
19+18+6 = 43
10.69%
cateva insemnari / an
-
13+10+6 = 29
7.21%
Total raspunsuri
-
272+95+35 = 402
In proportia cea mai mare, adica 2 bloguri din 5 - 40.54% - sunt actualizate de cateva
ori pe saptamana.
Proportii apropiate, 20.89% si 20.64%, deci cate o cincime din bloguri,
primesc una sau mai multe insemnari pe zi, respectiv una saptamanal.
In 1 din 15 bloguri - 7.21% - se scrie mai rar decat lunar.
48.
[*] In ce limba sunt scrise insemnarile?
Romana
-
236+75+26 = 337
64.93%
Engleza
-
117+31+12 = 160
30.82%
Franceza
-
10+1+1 = 12
2.31%
Germana
-
3+0+0 = 3
0.57%
Italiana
-
2+0+0 = 2
0.38%
Spaniola
-
4+0+1 = 5
0.96%
Total raspunsuri
-
372+107+40 = 519
Doua treimi din bloguri - 64.93% - contin insemnari in limba romana. De
retinut acest procent pentru
estimarile legate de numarul de bloguri, cand se
fac cautari in limba romana - trebuie ajustate cu inca 50%.
Doar in limba romana, blogurile sunt scrise in proportie de 58.95% - 237
dintre cele 402 bloguri.
Intr-o patrime din bloguri, insemnarile sunt scrise in mai multe limbi, de
obicei in romana si engleza - 99 de bloguri, adica 24.62%.
Alte limbi sunt folosite in proportie foarte mica.
49. Daca scrieti si
in alta limba, specificati. Eventual motivati de ce nu scrieti doar in
romaneste
Total raspunsuri
-
45+12+5 = 62
S-a mai mentionat limba maghiara pentru scrierea insemnarilor si titluri
ocazional japoneze.
Printre motivele pentru scrierea in alte limbi decat romana: exercitiu de
comunicare intr-o alta limba, agregator de stiri in engleza despre Romania,
adsense, targetul este vorbitor de limba engleza, e jurnalul colaboratorilor
unei publicatii bilingve, este varianta ?n limba engleza a blogului in romana,
pentru consolidarea unui portofoliu pentru proiecte europene curente si
viitoare, imi doresc o audienta mai larga, prin blog tin legatura cu prieteni
din mai multe tari.
50.
[*] In ce categorie se incadreaza blogul?
Business
-
13+4+3 = 20
5.00%
Cultura
-
11+12+1 = 24
5.97%
Design
-
6+1+0 = 7
1.74%
Drept
-
1+0+0 = 1
0.24%
Educational
-
5+9+7 = 21
5.22%
Foto
-
10+7+2 = 19
4.72%
IT
-
27+12+4 = 43
10.70%
Jurnalism
-
4+8+0 = 12
3.00%
Medicina
-
0+1+0 = 1
0.24%
Personal
-
177+31+10 = 218
54.22%
Podcast
-
0+0+0 = 0
0.00%
Planning
-
1+0+0 = 1
0.24%
Politica
2+0+0 = 2
0.48%
Publicitate
-
2+2+1 = 5
1.24%
Social
-
2+0+0 = 2
0.48%
Sport
-
0+1+0 = 1
0.24%
Video
-
0+0+0 = 0
0.00%
Alta
-
11+7+7 = 25
6.21%
Total raspunsuri
-
272+95+35 = 402
Mai mult de jumatate din bloguri sunt personale - 54.22%.
Blogurile de IT le urmeaza, avand un procent de 10.70%.
Cu proportii apropiate de 5% urmeaza blogurile de cultura, educationale,
business, foto, jurnalism.
Ultimele luni au insemnat o crestere numarica si valorica a blogurilor de
cultura, business, jurnalism.
51. Alte categorie
( daca este cazul )
Total raspunsuri
-
25+11+8 = 44
Au mai font mentionate ca si tematici ale blogurilor: media, divertisment,
cultura urbana, animale de casa, spiritualitate, pamflet, hobby, PR, strategie,
branding.
52.
[*] Blogul
contine opinii personale
-
269+93+33 =395
98.26%
prezinta politica organizatiei
-
3+2+2 = 7
1.74%
Total raspunsuri
-
272+95+35 = 402
Chiar daca sunt declarate bloguri ce reprezinta o firma, un post radio sau
TV, un ziar sau o revista, autorii declara ca exprima in blog opiniile
personale. Un procent foarte mic din bloguri - 1.74% - prezinta politica
organizatiei.
53.
[*] Blogul are
un autor
-
250+60+24 = 334
83.08%
mai multi autori
-
22+35+11 = 68
16.92%
Total raspunsuri
-
272+95+35 = 402
Majoritatea blogurilor au un singur autor - 83.08%; bloguri de grup sunt in
general din categoriile cultura, business, IT, foto, politica.
Bloggerii romani utilizeaza o varietate mare de sisteme de gazduire, iar in
anul ce a trecut au aparut cateva sisteme noi romanesti - Ablog, B-log, Four Hooks.
Aceste sisteme apar cu un procent mare si la
estimarea
dimensiunii blogosferei romanesti; putem nota insa faptul ca pentru weblog.ro, in ciuda faptului
ca sunt deschise 3500 de bloguri - cam o patrime din numarul total de bloguri
romanesti, procentul celor active este semnificativ mai scazut.
Un procent foarte mic de bloguri active exista pentru sistemele / site-urile
Jurnale.ro,
UBlogs.ro,
Softpedia blogs,
Roportal
blogs - ce totalizeaza 3000 bloguri - la chestionar nu a participat nici un blogger de pe acestea.
55. Specificare alta
platforma ( daca este cazul )
..si acum ...ultimele intrebari referitoare la
blogosfera romaneasca
79.
[*] Cate bloguri credeti ca sunt in blogosfera
romaneasca?
mai putin de 10000 bloguri
-
134
49.26%
10000
-
42
15.44%
15000
-
25
9.19%
20000
-
22
8.09%
25000
-
12
4.41%
30000
-
11
4.04%
35000
-
6
2.21%
40000
-
1
0.37%
peste 40000
-
19
6.99%
Total raspunsuri
-
272
Nota1: Cifrele inaintate de Carmen in urma
estimarii bazate pe sistemele de gazduire, ar fi 12000-14000 pentru
numarul total de bloguri si 1000 pentru cele active.
Comentarii, argumente care sa conduca la alte valori sunt
mai mult decat binevenite.
Nota 2: Daca ne uitam la blogdirectoarele existente si la
blogroll-urile celor din jur, putem aprecia ca exista probabil in jur de
8.000 - 10.000 de bloguri, insa doar o parte intra in categoria bloguri
active. Cristi estimeaza ca in jur de 2.500 de bloguri au activitate
constanta (cel putin trei actualizari lunare).
Pornind de la aceste ipoteze, opinia a jumatate dintre cei care au raspuns chestionarului
este aproape de adevar, in acceptiunea blogurilor active, ale
caror voci se manifesta si se fac auzite - sunt mai putin de 10000.
80.
[*] Care sunt caracteristicile unui blog bun? - selectie
multipla
Ofera informatii interesante, utile, actuale
-
203
74.63%
Este un spatiu de dialog cu vizitatorii, demareaza dezbateri
interesante, pune pret pe feedbackul primit
-
161
59.19%
Comenteaza / prezinta in Blogroll alte bloguri valoroase
-
86
31.61%
Are continut original, nu doar comentarii despre alte surse
-
222
81.61%
Este actualizat cel putin saptamanal
-
167
61.39%
Are un design placut si o navigare clara
-
146
53.67%
Este scris informal, cu umor
-
179
65.80%
Alte
-
16
5.88%
Total raspunsuri
-
1180
Fiind o intrebare cu raspunsuri multiple, iar optiunile vizand
caracteristicile definitorii ale unui blog, a existat cumva un echilbru
intre rezultate.
Ce mai multi dintre bloggeri - 74.63% - apreciaza
continutul original, apoi informatiile interesante, utile, actuale sunt
considerate a caracteriza un blog bun de catre 74.63%; sa fie oferite intr-un stil informal, cu umor -
spun 65.80% .
Actualizarea cel putin saptamanala - apreciata de 61.39% - si crearea unui spatiu de
dialog cu vizitatorii - de 59.19% in a cota
un blog ca fiind bun.
Designul placut si bloguri valoroase comentate sunt caracteristici luate
in
considerate de mai putini bloggeri.
81. Alte
caracteristici
Total raspunsuri
-
21
Alte caracteristici notate:
este scris intr-un limbaj comun
insemnarile au o ortografie impecabila
insemnarile nu au acuze la adresa vreunei persoane
fara injuraturi si exprimare vulgara
la un moment dat, e vorba de un "har", chiar si in blogging
are personalitate
contine mesaje in mai multe limbi.
descopera oameni interesanti
pastrarea directiei asumate, consecventa
are la baza intentia de a transmite/comenta informatii interesante,
iar autorul nu e motivat exclusiv/primordial de propria promovare.
82.
[*] Dati cel putin 3 exemple de bloguri romanesti
pe care le considerati bune, eventual justificati
Total raspunsuri
-
272
Mai jos apar in ordine alfabetica blogurile care au fost mentionate de catre cel putin 5 respondenti; pentru fiecare apare categoria si momentul deschiderii:
Sa notam cate bloguri din fiecare categorie au intrunit cele mai multe aprecieri; se poate observa ca proportia este asemanatoare cu cea rezultata pentru categoriile blogurilor - intrebarea 50.
Mai jos sunt anii in care au fost deschise blogurile; se pot impune bloguri tinere sau este necesar un timp pentru ca
vocea unui blog sa se faca remarcata?
2003 - 3
2004 - 9
2005 - 21
2006 - 13
83.
[*] Ati participat la intalniri cu alti bloggeri?
Da
-
75
27.57%
Nu
-
197
72.43%
Total raspunsuri
-
272
Bloggerii nu sunt persoane izolate, nu interactioneaza doar pe Internet, ci isi si organizeaza / planifica intalniri cu alti bloggeri - sa nu uitam
si segmentele de varsta in care se incadreaza ( intrebarea 2 ).
O patrime din bloggerii respondenti au participat la intaniri cu alti
bloggeri.
84.
[*] Un gand pentru / despre blogosfera romaneasca.
Previziuni.
Cateva opinii exprimate:
Cresterea nu va fi aceeasi ca cea din SUA. Nu se vor face milionari, nu va
da nimeni faliment insa vor avea o influenta notabila.
Crestere masiva in randul studentilor - crestere masiva in randul
professionals din marketing si advertising.
Cred ca va creste in viitorul apropiat. Din ce in ce mai multe companii se
vor orienta spre a avea un blog corporatist. In curand vom avea mai multe
retele de bloguri. Sper ca vor intelege cu totii ca desi continutul "vinde",
un design bun sustine.
Va urma specializare, responsabilizare.
Subiectul ramane deschis avand in vedere libertatea de exprimare si
dorinta de a te face auzit in cercul de prieteni si nu numai ... si toate
acestea sub invazia noilor tehnologiilor bazate pe web 2.0.
Odata cu extinderea blogosferei, oamenii isi pot demonstra direct talentul
scriitoricesc, sau eventualele alte talente, de exemplu designul grafic sau
fotografia. Procesul de invatare are loc mai repede si mai usor.
Ma uimeste tonul agresiv si nepoliticos al unor bloggeri in Romania.
Membrii blogosferei nu impun norme ale etichetei comportamentale decente si
accepta sa citeasca mesaje in limbaj dur si inacceptabil intr-o societate
civilizata.
Cred ca sunt prea multe vedete in blogosfera romaneasca. Blogul trebuie sa
fie ceva normal, firesc. Cred ca blogosfera se va diversifica in ce priveste
domeniile.
Mi-as dori o expansiune si in republica Moldova.
Retelele de blog-uri cu content original vor incepe sa faca bani in maxim
un an. Blogurile personale vor fi in continuare citite dar, din pacate, nu vor
putea depasi anumite limite (din punct de vedere al traficului).
Cred ca blogosfera o sa creasca in urmatorii ani si o sa devina principala
sursa de informare a utilizatorilor de internet din Romania.
La plusuri -- creste intr-un ritm mai mare in ultima vreme la minusuri --
cam aceleasi probleme de la nivelul societatii romanesti (i.e. orgolii aiurea,
certuri, fragmentari, dezbinari, gasti, etc). Spre deosebire de offline insa,
blogul este un mediu ce permite mult mai usor discernerea adevarului si nu
prea lasa loc de manipulare.
Inca nu e prea bine inchegata si inca se cern valori, dar nu va mai dura
mult pana cand se va detasa clar o elita. Sunt prea multi amatori si imitatori,
dar cred ca acestia vor abandona din lipsa feedback-ului (pozitiv).
Total raspunsuri
-
272
85. Ce alte
intrebari considerati ca ar fi trebuit sa contina chestionarul? Dati si
raspunsurile.
Total raspunsuri
-
34
Alte intrebari sugerate:
Cate comentarii aveti in medie pentru fiecare insemnare din blog?
Intrebarea 74 - nu ofera destule variante.
La alte intrebari legate de cotegorii: personal e prea vag si nu
exclude alt domeniu: poate fi si personal si de business, si personal
si de jurnalism.
Pentru o prima analiza sunt suficiente intrebarile. In functie de
rezultate se pot angaja si alte cercetari (de gen, de analiza de link etc.)
Ce v-a determinat sa incepeti un blog?
De ce ati ales platforma de blogging respectiva?
Ce credeti ca v-ar face sa nu mai continuati dezvoltarea blogului?
Puneti in blogroll linkuri catre cei care pun si ei spre dumneavoastra,
sau aveti linkuri doar spre ce considerati ca e de calitate?