Twitter,
aplicatia sociala si de microblogging lansata in octombrie 2006, a
ajuns la peste 800 de mii de utilizatori, conform TwittDir.
TwittDir prezinta si
topuri ale utilizatorilor, sa observam ca cei mai urmariti sunt autorii
unor bloguri foarte cunoscute.
Twitter
Facts apreciaza ca din totalul userilor Twitter, activi sunt
cam
jumatate, folosind aplicatia in ultima luna
si preconizeaza a se ajunge la 1 milion de useri pana in
aprilie.
Wordpress
a introdus de ieri o noua tema
Prologue, care permite crearea unui microblog cu insemnari
asemanatoare cu cele din Twitter, dar cu taguri, editat in grup - via TechCrunch.
Nu par sa fie mai mult de 400 de utilizatori romani - a se vedea cautarea cu Google , cu Twitter sau cu TwittDir - ultima poate fi considerata un top dupa activitate.
In 24 aprilie: Astazi s-a deschis contul StirileProTV; interesant a strans peste 770 de useri romani pe care ii urmareste; care e secretul? incerc sa-l aflu. In ultima perioada am observat actiunea de a strange useri, dupa care se posteaza prima insemnare - promovarea devine prioritara pentru multi.
Pentru majoritatea, bloggeri fiind, Twitter este o
modalitate de largire a retelei celor cu care interactioneaza
si in general notele sunt importate si pe blog.
Exista si Twitter.ro
- inregistrat de Multimedia
SRL, care redirecteaza la Prietenii lui Twitter in Romania
- romania.2iter.com
( cu userul 2iteromania
pe Twitter
), cam fara continut original, un agregator de insemnari de
pe alte bloguri ( intr-o retea de site-uri care merg cam pe acelasi
(non)principiu ).
Dragos
Manac pare a fi primul care a utilizat Twitter in scop de
PR /
marketing, creind in iulie 2007 un cont pentru Ghelir, prin care
sunt
promovate produsele - twitter.com/ghelir.
ca lista to-do, networking, modalitate de a enunta idei, de a anunta proiecte, spectacole, evenimente sau de a adauga o sectiune de noutati si un RSS unui site.
Incercam un pronostic? Dupa ce se adauga taguri, creare de grupuri, cine va cumpara Twitter? Ce alte utilizari ar mai
fi, ce utilizatori romani inventivi ati gasit?
Update iulie 2009: Vezi noi informatii despre twitosfera romaneasca (>6500 useri) in prezentarea jogtheweb.
RoBlogFest 2008 va incepe la 1 februarie; Blogovat e in derulare
01/28/08
Dragos
Novac anunta ca a treia editie RoBlogFest va incepe
sa primeasca
nominalizari din 1 februarie.
RoBlogFest 2008 vine cu cateva schimbari: ale site-ului, noi
categorii
si modalitatea de evaluare.
Succes!
Si acelasi succes si blogurilor moldovenesti concurente la Blogovat, ce are loc intre 15 ianuarie si 22 martie, despre care se poate citi intr-un articol recent.
Posted by Carmen at 08:23:56 pm into the following categories: Blogosfera romaneasca
Din multitudinea de retele sociale ce pot fi utilizate in
educatie, face parte si BookGlutton:
o retea organizata in jurul cartilor ce pot fi citite prin e-book
reader-ul integrat, adnotate, discutate; pot fi create grupuri; in perspectiva, utilizatorii isi vor putea incarca lucrarile
proprii.
Profesorii cu putin entuziasm pot crea pentru
elevii lor grupuri pentru citirea unor carti in limba engleza,
franceza, spaniola, eventual cu o scoala partenera, cu vorbitori
nativi.
Facilitati audio similare celor din LiveMocha,
ar fi binevenite.
Posted by Carmen at 07:05:45 pm into the following categories: Web2.0
La concurs pot lua parte jurnalisti sau studenti intre 18 si
35 de ani, din presa scrisa sau online, care trebuie sa trimita un
articol pe tema extinderii
UE pana in 15 martie. Articolele vor fi
analizate de cate un juriu national, ce va alege castigatorul tarii
respective.
un articol intitulat Journalism
worries cu opinii ale lui Aidan White
-
Secretar General al International
Federation of Journalists; o imagine de aici, in
fundal cu Harta
politica a lumii, am gasit-o ca fiind luata in timpul
interviului dat de White pentru
Civic
Media, in 2006
O cercetare
realizata recent - gasita pornind de la
o nota
a lui Zoso -
releva faptul ca jurnalistii
englezi nu
folosesc materiale de pe bloguri ca sursa pentru articole, desi
jumatate
dintre ei urmaresc bloguri.
Situatia este mult diferita pentru cei americani,
care in procent de
71% citesc bloguri, acestea influentand viteza de reactie,
tonul si
directia editoriala, iar 27.7% au un blog
propriu - conform unui studiu
( .pdf ) Brodeur,
citat si de Gandul.
Rezultatele Brodeur sunt apropiate de cele ale unui studiu
realizat in vara lui 2007 Arketi
Web Watch Survey: Inside B-to-B Media Usage of Web 2.0, care
a concluzionat ca 87%
dintre jurnalistii de business folosesc blogurile
ca sursa primara sau secundara de informatii.
In Franta,
in 2006, Fleishman-Hillard
Paris blogging survey ( .pdf ) arata ca 45% din jurnalistii
contactati consultau bloguri pentru idei, cercetare, 63%
recunoscand ca blogurile influenteaza opinia publica.
Later:
Faptul ca doar 31% dintre francezi considera Internetul o sursa
credibila de informatii, pare in contrast cu increderea in bloguri a
45% dintre jurnalisti si cu parerea a 63% dintre acestia, ca blogurile
influenteaza opinia publica. Informatia referitoare la increderea
francezilor
in informatiile online, la distanta destul de mare de radio, presa
scrisa si TV, apare in studiul
realizat de TNS-Sofres
pentru La Croix
- via MyKinda
( ce apare, am gasit ieri, ca partener media pentru Conferinta Web2.0
europeana Plugg ).
Care ar fi situatia la noi?
Probabil mai mult de jumatate
dintre jurnalisti urmaresc bloguri, exista tot mai putine
redactii fara jurnalisti bloggeri sau site-uri de ziare / reviste /
posturi TV / radio fara bloguri.
Posted by Carmen at 05:57:46 am into the following categories: Despre bloguri
"Avand in vedere estimarile facute pentru DailyBusiness
de
principalele firme furnizoare de solutii de eLearning
pe piata din
Romania, cresterea medie a pietei pentru 2008 va fi de 20%.
Metrica pentru evaluarea calitatii universitatilor online
01/21/08
In acest an, una
dintre prioritati la Timsoft,
va fi
acreditarea cursurilor online, probabil la o asociatie europeana.
Acreditarea nu este posibila prin prin Metodologia de autorizare a
furnizorilor de formare profesionala a adultilor
( .pdf ) a CNFPA:
"Furnizorii de formare care organizeaza programe de formare
profesionala neconventionale, cum sunt invatamantul deschis la
distanta, prin corespondenta, e-learning, etc, nu se supun
reglementarilor de autorizare cuprinse in prezenta Metodologie."
The shared
items lists of those users are displayed also, similar
with the collections of those who saved a particular resource at del.icio.us. We can
speak here about loosly coupled online communities who share domains of
interest.
ReadBurner
offers language filter, while Shared Reader
publishes tops for shared lists and for the sources of the shared
items.
These new tools are interesting because you can find in
real-time news / information, which are appreciated by many users.
I would say that because the tools process the lists added by
users to their databases, the results are not very relevant.
I pressume it's possible that Google Reader
will provide soon the facility of displaying the items shared by the
most numerous users, also tops of the sites / blogs with the
most numerous subscribers using Google Reader
/ iGoogle.
Google
Reader could publish for each RSS feed, together with the
subscribers number and the posting frequency ( which exist now ), the medium number of users who share items from that RSS per item. For this blog
this could be as below:
Share items of Google
Reader is similar with Clip / Blog This at
Bloglines,
which could also provide the top of the items saved by the most
numerous users.
Here the information for an RSS feed could include not only
the subscribers number, but also the citations
number, the frequency and the medium number of Clip / Blog This
per item. As example, for this blog:
The maximum number of users who can share an item on Google Reader
is equal with the subscribers number of that RSS feed. We can
find this number at Google Reader
/ Discover
/ Search and Browse, providing the feed address.
It would be interesting to be able to seach for a blog address
on ReadBurner
and Shared
Reader ( or Google
Reader ), and to display the items which were shared and the
numbers of shares - this would be another metric for a blog visibility
/ notoriety.
Similar Bloglines
could provide for a blog address the number of items saved
at Clip
/ Blog This.
ReadBurner si Shared Reader - noi modalitati de a gasi stiri / resurse populare; facilitati posibile la Google Reader si Bloglines
01/19/08
Doua site-uri aparute recent, ReadBurner si Shared Reader
afiseaza
itemii care au fost facuti publici - shared items - prin
Google Reader,
de
catre cei mai
multi utilizatori.
Sunt afisate si listele utilizatorilor respectivi,
similar cu colectiile afisate de cei ce au salvat o anumita resursa la del.icio.us.
ReadBurner
permite filtrarea dupa limba in care sunt scrise insemnarile, iar Shared Reader
ofera topuri ale listelor utilizatorilor si surselor cu itemi facuti
publici.
Este o modalitate de a vedea noutati /
informatii apreciate la un moment dat.
Cum cele doua tool-uri se bazeaza pe prelucrarea listelor de shared items pe
care utilizatorii le adauga in baza lor de date, rezultatele nu
sunt
foarte relevante.
Probabil in timp, Google Reader
va avea o astfel de facilitate, de a afisa itemii facuti publici de cei
mai multi utilizatori, impreuna cu topuri ale blogurilor /
site-urilor cu RSS dupa numarul de inscrisi prin Google Reader
/ iGoogle.
Google
Reader ar putea afisa pentru fiecare RSS, pe langa numarul de
inscrisi si frecventa posturilor, numarul mediu de utilizatori ce fac
shared itemii din acel RSS:
La fel, Bloglines
ar putea afisa itemii salvati de catre cei mai multi utilizatori la Clip / Blog This.
Informatiile pentru un RSS ar putea include pe langa numarul
de inscrisi si numarul de citari ( disponibil la citations
), frecventa si numarul mediu de salvari la Clip / Blog This
per item:
Numarul de utilizatori care fac public un item este
cel mult egal cu numarul de abonati prin Google Reader
/ iGoogle la
RSS-ul ce contine acel item. Numarul de abonati il gasim cu
optiunea Discover
/ Search and Browse din Google Reader.
au fost salvati la Clip
/ Blog This prin Bloglines.
Nu ar fi dificil de construit tool-uri care sa colecteze si
prelucreze conturile de Google
Reader si Bloglines
ale bloggerilor romani. Pentru blogurile din Colectie,
am putea prelua si adresele acestor conturi.
Dupa cum am vazut la cele doua editii RoBloggers
Survey, sunt agregatoarele cele mai populare la noi.
Mai jos am trecut raspunsurile ce le-am trimis in octombrie
autoarei.
1. Cum a
evoluat blogosfera romaneasca in timp? Care sunt
principalele diferente fata de anul trecut?
Din blogosfera romaneasca fac parte bloguri scrise de romani care
traiesc in tara sau in strainatate, iar limba in care sunt create
acestea sunt romana, maghiara, engleza, franceza, germana, italiana,
etc.
Blogul exista ca aplicatie din 1997 - termenul de weblog a fost lansat
de Jorn Barger in 1997, iar Peter Merholz a propus in 1999 termenul mai
scurt, blog. Se considera ca pe plan mondial anul 2004 a fost cel al
exploziei blogurilor: RSS si blog au fost declarate cuvintele anului la
Merriam-Webster.
Pana in 2003, 2004, numarul de bloguri romanesti a fost destul de
scazut; consider ca 2005 a fost anul coagularii blogosferei romanesti,
ce consta in aproximativ 5000 bloguri.
Anul 2006 a adus consolidarea fenomenului, o crestere a credibilitatii
blogurilor, diversificare, crestere a numarului ( 15 mii ).
Blogosfera romaneasca s-a maturizat in acest an, blogurile impunandu-se
ca spatii de informare, documentare, dezbateri. Au fost multe
evenimente la care bloggerii au participat sau initiative pornite din
blogosfera.
Exista o diversitate a blogurilor tematice, specializate, cu continut
original, bine scris, argumentat.
S-a marit numarul retelelor de bloguri.
Blogurile au devenit interesante pentru publicitate.
Comentariile devin de multe ori adevarate dezbateri intre membrii
comunitatii dezvoltate in jurul unui blog.
Media traditionala si-a sporit interesul nu doar in a monitoriza
blogurile, dar si in a se exprima prin intermediul lor. Posturi sau
emisiuni de televiziune, radio, ziare si reviste au propriile bloguri,
de multe ori jurnalistii se exprima si pe blogurile personale.
Au fost organizate multe evenimente, conferinte la care blogurile au
fost o tema importanta.
Cum numarul de bloguri gazduite de cea mai importanta platforma
romaneasca – weblog.ro
– a crescut semnificativ
ajungand la 20 de mii, cum au aparut alte platforme / retele importante
romanesti ca ablog.ro
sau inpolitics.ro,
cum o serie de retele sociale
ofera bloguri la crearea unui cont, apreciez ca numarul de bloguri
create depaseste o suta de mii, cam 12-14 mii fiind active, actualizate
periodic.
Rezultatele de pana acum ale chestionarului recent incheiat, RoBloggersSurvey2007,
arata ca procentul femeilor bloggeri a
crescut de la o patrime la mai mult de o treime, ca si bloguri din
afara Bucurestiului devin cunoscute si apreciate, fenomenul blogurilor
luand amploare si in alte orase.
2. Care sunt zonele care
incep sa se schimbe din cauza ca exista
bloguri?
Blogurile jurnalistice, politice, de PR, de business, corporatiste, dar
si de cultura sau educationale devin tot mai vizibile, aceasta si
datorita personalitatilor, profesionistilor cunoscuti din domeniile
respective care isi creeaza blog si dau un plus de credibilitate
fenomenului.
Va fi tot mai evident ca poti fi la curent cu ceea ce se intampla in
domeniul tau profesional doar daca urmaresti si un numar de bloguri de
calitate din domeniu, ca dialogul purtat prin intermediul acestora
consolideaza comunitatile de interes si de practica.
Devine un instrument important in crearea unui portofoliu al
activitatii profesionale, de cercetare.
Institutiile de invatamant il vor adopta, nu doar cativa dascali
inovatori ca pana acum. Aceasta si ca urmare a incurajarii la nivelul
MECT, a proiectelor la care vor participa scolile romanesti prin
programul eTwinning la care Romania e partenera de la 1 octombrie sau a
retelelor profesionale in care activeaza universitarii.
Politica este o tema tot mai dezbatuta pe bloguri si politica va trebui
sa tina cont de acest feedback important.
3. Cu ce se poate mandri blogosfera romaneasca?
V-as conduce aici spre o insemnare scrisa astazi de un coleg in ale
blogosferei – Sorin, Hoinar
pe web, pentru a vedea si cele
bune si cele rele.
4. Am putea spune ca
blogosfera romaneasca este o lume noua, care este
in curs de formare: au fost cativa la inceput, numarul "locuitorilor"
s-a marit. Intrucat nu
exista decat putin reguli stabilite, blogosfera pare
mai degraba sa se autonormeze. Cercetarile sunt facute tot de blogeri,
din proprie initiativa, apar concursuri sau evenimente care sa
reuneasca si
sa recunoasca bolgerii...Care sunt principiile pe care blogerii le
respecta in general? Exista un fel de etica a blogerilor?
In urma cu un an s-a discutat despre elaborarea unui cod de etica,
actiune ce nu s-a finalizat.
Insa majoritatea bloggerilor respecta reguli de etica de bun simt, asa
cum ar fi: publicarea pe blog de informatii adevarate, la citare se
specifica sursa, se dezvaluie orice conflict de interese, limbajul
utilizat se pastreaza in limite civilizate.
Un proiect in derulare este cel al Blogurilor
curate, prin care bloguri
sunt monitorizate daca specifica sursele.
Posted by Carmen at 01:10:52 pm into the following categories: Blogosfera romaneasca
Dan Cristian Barboi semneaza articolul eLearning - Educatie pe
biti. Computerul aduce scoala mai aproape, in numarul
decembrie-ianuarie al revistei eFinance.
Mai jos am trecut raspunsurile la intrebarile ce le-am primit
de la autor la inceputul lui decembrie:
1.
Descrieti-ne, in cateva cuvinte, portofoliul de aplicatii si solutii
Timsoft in domeniul eLearning, mentionand cui i se adreseaza ele (
scoli, universitati, companii )?
Firma Timsoft
SRL din Timisoara este o firma de software, training si consultanta, ce
activeaza de 6 ani in domeniul eLearning.
Timsoft a dezvoltat medii de invatamant online si platforme de
colaborare online, sisteme online pentru trainingul angajatilor -
vezi Servicii.
Ofera cursuri online pentru universitati - Universitatea Politehnica
Timisoara, Universitatea Ion Slavici Timisoara, Universitatea Vasile
Goldis Arad, Universitatea Bucuresti – Credis, firme -
Alcatel, Siemens, persoane individuale.
Cursurile sunt din domeniile programare, sisteme de operare, web
design, tehnologii Web2.0, consiliere in cariera, management /
marketing, training de eTraineri.
Timsoft participa la proiecte de eLearning europene.
2. Prezentati-ne cateva
povesti de succes in acest domeniu, cu
contributia Timsoft.
Credem ca fiecare curs, proiect in care ne implicam este o poveste de
succes.
In toate cursurile online pe care le derulam pe platforma eLearnTS
proprie, acesta este deschisa spre tehnologii Web2.0, integrand
blogurile facilitatorului si participantilor, resurse educationale
deschise, colectii de resurse construite de participanti folosind
sisteme de bookmark colaborativ.
Participantii sunt incurajati sa isi dezvolte o platforma proprie de
invatare apeland la Web2.0, pe care sa o utilizeze pentru invatarea
continua, pentru crearea unui portofoliu al activitatii, pentru
colaborare cu practicieni din acelasi domeniu.
Timsoft s-a clasat la Premii TIC, categoria Proiectul cu cel mai bun
continut educational:
- in 2003 - in primii 10, cu proiectul
Ceduconsult
de consiliere scolara si profesionala
- in 2004 - in primii 3, cu proiectul
eLearning pentru
Manageri.
In luna octombrie am incheiat patru proiecte europene Leonardo si
Grundtvig, derulate pe parcursul a doi sau trei ani, toate cu rezultate
deosebite.
Ma voi referi doar la OBELFA
– Open Blended eLearning For
Adults, in care alaturi de parteneri din alte sapte tari
europene am
dezvoltat cursuri si o metodologie specifica.
Cursurile derulate de
noi, legate de pregatirea eTrainerilor, Legislatia Internetului,
Tehnologii Web2.0 in educatie, s-au bucurat de participanti activi si
interesati din intreaga tara.
Avem o colaborare de durata cu cateva universitati in care
cursurile
online derulate sunt apreciate de studenti, in cadrul fiecaruia
creindu-se o adevarata comunitate de invatare.
Pe o platforma dezvoltata de Timsoft, o importanta firma de asigurari
si-a pregatit online peste 6 mii de colaboratori, care au incheiat
asigurari de pensii private in toate judetele tarii.
3. Pe ansamblu, cat de
dezvoltat este sectorul eLearning in tara
noastra si ce masuri ar trebui luate pentru a creste accesibilitatea sa
in randul populatiei si mediului corporatist?
Definitia agreata de CE pentru eLearning
este:
„The use of new multimedia technologies and the Internet to
improve the quality of learning by facilitating access to resources and
services as well as remote exchanges and collaboration.”
eLearning este unul dintre elementele cheie ale programului
CE i2010 si ale programului componenta Education
and Training,
adoptat de toate statele membre; programul
Education and Training este implementat printr-o metoda deschisa de
coordonare: statele membre sunt responsabile pentru organizarea
sistemului de educatie formala si continua, fiind sprijinite pentru
realizarea unui schimb de experienta in construirea politicilor, pentru
realizarea unor indicatori comuni.
Programul Education and Training militeaza pentru dezvoltarea
competentelor necesare intr-o societate bazata pe cunoastere: nu doar
competente digitale, ci si creativitate, lucru in echipa, competente
pentru rezolvarea problemelor practice. Este necesar un mediu
educational deschis, flexibil, de calitate, accesibil tuturor.
Majoritatea statelor membre si a ministerelor educatiei incurajeaza si
recomanda utilizarea resurselor educationale deschise, a sistemelor
open-source, a noilor tehnologii colaborative Web2.0.
Pe site-urile MCTI, MEC, CNFPA nu prea veti regasi acesti termeni. Sper
ca propunerile legate de TIC in
invatamantul preuniversitar, propuse
discutiei si care cuprind si aceste aspecte sa fie aprobate.
In Romania, majoritatea universitatilor, multe scoli si firme de IT,
training, fundatii au participat si participa la proiecte europene de
eLearning. Deci exista competente si produse dezvoltate prin aceste
programe. Din pacate, multe proiecte nu mai continua dupa ce programul
de finantare se incheie.
Exista de asemenea initiative sustinute guvernamental sau de
administratia locala sau proiecte individuale ale universitatilor si
firmelor.
Cele mai importante proiecte de eLearning romanesti pot fi regasite la
Resurse Timsoft, sectiunea eLearning
in Romania.
Cursurile online raman la noi insa mai multa o forma neformala de
educatie.
MEC permite acreditarea cursurilor online, existand
„Standardele privind utilizarea platformelor de invatamant
electronic ( e-Learning ) in invatamantul la distanta”.
In ce priveste cursurile online dezvoltate de firme, acestea
nu pot fi acreditate prin Metodologia de autorizare a
furnizorilor de formare profesionala a adultilor a CNFPA:
"Furnizorii de formare care organizeaza programe de formare
profesionala neconventionale, cum sunt invatamantul deschis la
distanta, prin corespondenta, e-learning, etc, nu se supun
reglementarilor de autorizare cuprinse in prezenta Metodologie."
Este deci necesara o aliniere a metodologiilor de acreditare la
standardele europene, incurajarea acestor programe, a instruirii de
facilitatori eLearning.
Wikileapsa pentru contributii la Wikipedia romaneasca
01/09/08
Iulian
Comanescu observa ieri ca Wikipedia
in limba romana a ajuns
la 99 349 articole - acum sunt 99 444, cu aproape o suta
mai
multe.
Pe locul 16 intre Wikipedii
si cu ritmul de crestere cel mai mare, ii mai lipsesc 5 sute de intrari
spre a
trece de
suta de mii de articole si a fi promovata in grupul celor care vin dupa
cea in
limba engleza.
In tabelul de mai jos am trecut acest clasament; pe
langa numarul de articole apare si numarul
de vorbitori nativi in milioane:
Voi incerca sa contribui si eu - ii multumesc lui Iulian ca m-a amintit
in wikileapsa; stiu ca lipsesc articole legate de eLearning, OER, blogging, alte tehnologii Web2.0, cum mai stiu ca nu este simplu de scris un articol de calitate pentru Wikipedia. In timp am mai intervenit in cateva articole, dar nu am inceput niciunul.
Va transmit tuturor ce cititi acest blog invitatia - wikileapsa,
inclusiv bloggerilor din Moldova - Mihai, te
rog sa preiei stafeta.
La sfarsitul zilei urmatoare - 10 ianuarie: Fata de momentul cand Iulian a consemnat, s-au scris peste 400 de articole, deci mai sunt 250 pana la 100 de mii.
Desigur, in proportia cea mai mare, articolele noi au fost scrise tot de cei care contribuie de ani de zile, anonim, la Wikipedia, pentru care merita toata aprecierea noastra. Cateva au fost introduse de cei care au preluat wikileapsa.
Voi raspunde afisand cateva dintre aplicatiile pe care le
utilizez prin badge-urile produse de Profilactic, un agregator
social, in care se pot seta aplicatiile online si conturile
deschise pe fiecare.
Mult mai multe se gasesc in
notele scrise pe blog si in cartea in pregatire Web2.0 in educatie,
la care mai am putin de lucru impreuna cu Gabriela Grosseck.
QDOS preia de asemenea adresele blogului, ale conturilor la diferite retele ( mai putine decat mai sus sunt implicite ), dar ia in considerare si aparitii ale numelui si iti calculeaza un factor de notorietate online, cu 4 componente: popularitate, impact, activitate, individualitate; rezultatul nu poate fi insa importat pe un blog / site - eu am Q3043.
Putem spune ca sistemele Web2.0 utilizate ne creeaza un mediu
personal de invatare - PLE, ne contureaza profilul virtual si un
portofoliu online.
La fiecare, desigur, lista se poate extinde specificand RSS-ul contului in noua retea.
FriendFeed a castigat teren in fata celorlalti si datorita posibilitatii de import a unui widget in FaceBook sau abonarii la activitatea altora specificata prin acest agregator social; este si primul inclus spre a intregi profilul unui user in cirip.ro, vor urma celelalte.
Posted by Carmen at 10:40:13 pm into the following categories: Web2.0
Astazi s-a lansat Wikia
Search, motorul de cautare OS anuntat de Jimmy Wales ( de
neinteles de ce asa putine comentarii are pe blog ) inca din 2006 - a
se vedea Q&A
With Jimmy Wales On Search Wikia; versiunea motorului
Wikiasari pornita
in 2004 a fost abandonata in 2005.
Pare a fi intr-o faza pre-alpha, rezultate confuze, diferite
la cautarea inainte si dupa logare.
Pentru fiecare notiune cautata se doreste existenta unui mini
articol local ( descriere ) - practic o wikipedie de definitii
paralela cu cea mare - cat de corecte, obiective pot fi? Cum va fi
rezolvata cautarea de termeni in limbi diferite, vor fi create mini
articles separat sau vor fi traduse?
Dar desigur proiectul OS de cautare va creste in timp.
:: 1. Web2.0 ca spatiu de invatare informala, colaborativa si continua ::
Web2.0 ne da tuturor posibilitatea de a invata informal, continuu, colaborativ,
creindu-ne cate un mediu personal de invatare format din:
blogul / blogurile in care scriem reflectii legate de ceea ce invatam, aflam,
proiecte la care lucram, comentarii referitoare la alte bloguri, resurse interesante;
blogul nostru este nod intr-una sau mai multe comunitati de bloguri, pe care
le urmarim, cu a caror autori interactionam, eventual avem proiecte comune
RSS-urile blogurilor / site-urilor pe care le urmarim - si agregatoare /
rss readere pentru managementul acestora
RSS-uri de cautare
colectie de resurse construita cu un sistem de bookmark colaborativ - del.icio.us
diferite wiki-uri, retele sociale ( inclusiv cele bazate pe content ca flickr,
SlideShare, youtube,
etc ), lumi virtuale - Second Life, gaming,
directoare de LO / OER / CC la care participam sau pe care le urmarim
chiar sisteme de comunicare - IM, Skype,
forumuri de discutii
Ideal este ca mediile de invatare personale ale participantilor sa poate fi
folosite / integrate / imbogatite in mediile de invatare ale cursurilor / trainingurilor
online / blended la care participam.
Pentru un profesor / facilitator mediul sau personal de invatare sau parte
a lui poate fi nod central in crearea comunitatilor de invatare in cursurile
pe care le preda / faciliteaza.
Acest mediu se constituie de asemenea intr-un portofoliu de activitate si ne
contureaza profilul
virtual.
Profilactic - prezentat la agregatoare
sociale - permite agregarea tuturor resurselor dintr-un mediu de invatare
personal, iar un sistem interesant care permite cautarea in resursele de mai
sus este Lijit, cu care am creat widget-ul
de mai jos:
:: 2. Conceptul PLE - Personal Learning Environment
::
Daca, in general, crearea unui astfel de mediu de invatare personal o facem
gradual, incorporand noi tehnologii, utilitare, exista numeroase proiecte de
formalizare a conceptului PLE - Personal Learning Environment si de creare de
sisteme specifice.
Termenul de PLE - Personal Learning Environment - a fost pentru prima data
utilizat in 4 noiembrie 2004, la sesiunea
Personal Learning Environments a Conferintei JISC/CETIS 2004.
Pana atunci conceptul ce intrunea multe de caracteristicile PLE era ePortfolio
- vezi PLE
vs ePortfolio.
Nu exista o definitie unica pentru PLE, tocmai datorita flexibilitatii sale.
o colectie de utilitare web, distribuite si free, de obicei organizate
in jurul unui blog, agregate pri RSS si scripturi simple HTML - Sean
Fitzgerald;
o facilitate ce permite accesul, agregarea, configurarea si manipularea
de resurse digitale pentru invatare - Ron
Lubensky;
o colectie de utilitare deschise, interoperabile, sub controlul utilizatorului
- George Siemens;
un spatiu foarte personal in sensul independentei fata de universitate
sau companie, adaptat nevoilor de invatare ale utilizatorului; invatarea este
puternic personala si sociala - Ray
Sims;
sa asigure un acces simplu la servicii, aplicatii si functionalitati; mai
mult un concept decat un sistem - Graham
Attwell.
:: 3. Implementari PLE ::
Anul 2004 a insemnat si aparitia platformei sociale open-source Elgg,
apreciata ca o prima implementare PLE, care incorporeaza retea sociala, de bloguri,
de resurse, RSS, taguri, OpenID, podcasturi. Aparitia Elgg
a precedat cu cateva luni aparitia termenului PLE, dar s-a dezvoltat in timp.
In 2006, proiectul OpenAcademic si-a
propus integrarea intr-un mediu virtual de invatare a produselor open source:
Moodle - integrat deja in proiecte
anterioare cu LAMS si
Elgg
Printre primii care au specificat facilitatile PLE se afla Scott Wilson, cercetator
la Cetis, care a publicat pe blogul
sau in 25 ianuarie 2005 diagrama Future
VLE:
Wilson opune flexibilitatea PLE mediilor de invatare virtuale - VLE, care limiteaza
spatial si temporal accesul la resurse, dar si la comunitatea de invatar, de
multe ori insemnand standarde cu implementari costisitoare ( directoare de Learning
Objects ).
In viziunea lui Wilson, un PLE este un sistem care agregheaza si publica resurse
din:
portofolii din medii de invatare virtuale in care utilizatorul participa
( learndirect - invatamant continuu,
cursuri Bolton University - invatamant formal )
blog personal ( pe LiveJournal
in diagrama ) si bloguri urmarite
contul din reteaua sociala 43things
- care are cateva dintre caracteristicile PLE, organizata in jurul tagurilor
descriind scopuri sau proiecte realizate ale userilor
O prezentare a lui Scott Wilson a conceptului PLE si a proiectului JISC/Cetis:
O contributie importanta in fundamentarea conceptului PLE o Stephen
Downes, care in numarul din octombrie 2005 a eLearn
Magazine, publica articolul e-Learning
2.0: "The e-learning application, therefore, begins to look very much
like a blogging tool. It represents one node in a web of content, connected
to other nodes and content creation services used by other students. It becomes,
not an institutional or corporate application, but a personal learning center,
where content is reused and remixed according to the student's own needs and
interests. It becomes, indeed, not a single application, but a collection of
interoperating applications—an environment rather than a system."
Numeroase prezentari
a lui Downes legate de PLE urmeaza, PLE fiind vazut ca o aplicare a conceptelor
Web2.0 in eLearning.
:: 4. Studiu de caz - extinderea eLearnTS cu
PLE::