English

RoBloggersSurvey2008

marker  Blog/Categorii
marker  Arhiva
marker  Calendar
marker  Cautare
marker  Ultimele comentarii

Rezultate RoBloggersSurvey2007

TPark - sistem de parcare prin mobil

eLiberatica - The Benefits of Open and Free Technologies Conference 2008

Proiectul  Zestre pentru Europa – Capsula Timpului

eLearningBlog este blogul lunii august la jurnalismonline.ro

Castigator la categoria Cel mai informativ blog
marker Pe bloguri despre bloguri

Juriu roblogfest 2008

JobShop Timisoara

eLearningBlog

Despre Twitosfera romaneasca si utilizari Twitter
01/29/08

Twitter

Ce este Twitosfera romaneasca? Comunitatea de utilizatori Twitter romani. 

Termenul de Twitosphere il gasim la Twitter Fan Wiki Glossary, iar pe Twitter Facts apar analize ale comunitatilor de utilizatori din diferite tari.

Twitter, aplicatia sociala si de microblogging lansata in octombrie 2006, a ajuns la peste 800 de mii de utilizatori, conform TwittDir

TwittDir prezinta si topuri ale utilizatorilor, sa observam ca cei mai urmariti sunt autorii unor bloguri foarte cunoscute.

Twitter Facts apreciaza ca din totalul userilor Twitter, activi sunt cam jumatate, folosind aplicatia in ultima luna si preconizeaza a se ajunge la 1 milion de useri pana in aprilie.

Wordpress a introdus de ieri o noua tema Prologue, care permite crearea unui microblog cu insemnari asemanatoare cu cele din Twitter, dar cu taguri, editat in grup - via TechCrunch.

O cautare Google Prologue theme by Automattic va afisa blogurile ce folosesc aceasta noua tema, sa le urmarim si pe cele in limba romana.

A se vedea si colectia de resurse mahalo.com/twitter.

Nu par sa fie mai mult de 400 de utilizatori romani - a se vedea cautarea cu Google , cu Twitter sau cu TwittDir - ultima poate fi considerata un top dupa activitate.

Later: Observ ca in urma cu cateva ore Alex Brie, utilizator experimentat Twitter, a scris nota 3 scule online pentru o viata mai faina pe Twitter si spune ca ar fi o mie de useri romani.

In 24 aprilie: Astazi s-a deschis contul StirileProTV; interesant a strans peste 770 de useri romani pe care ii urmareste; care e secretul? incerc sa-l aflu. In ultima perioada am observat actiunea de a strange useri, dupa care se posteaza prima insemnare - promovarea devine prioritara pentru multi.

Pentru majoritatea, bloggeri fiind, Twitter este o modalitate de largire a retelei celor cu care interactioneaza si in general notele sunt importate si pe blog.

Exista si Twitter.ro - inregistrat de Multimedia SRL, care redirecteaza la Prietenii lui Twitter in Romania - romania.2iter.com ( cu userul 2iteromania pe Twitter ), cam fara continut original, un agregator de insemnari de pe alte bloguri ( intr-o retea de site-uri care merg cam pe acelasi (non)principiu ).

Dragos Manac pare a fi primul care a utilizat Twitter in scop de PR / marketing, creind in iulie 2007 un cont pentru Ghelir, prin care sunt promovate produsele - twitter.com/ghelir.

Tot in scop de publicitate mai apar:

Ieri Cristi Manafu - retea pe Twitter - anunta ca noutatile pentru Digital Marketing Forum 2008 apar pe twitter.com/digitalforum. - se poate urmari impactul cu Twitter Blocks.

Din mediul educational am gasit - daca stiti si de alte conturi va rog sa-mi spuneti:

Idei pentru utilizare Twitter:

Incercam un pronostic? Dupa ce se adauga taguri, creare de grupuri, cine va cumpara Twitter?
Ce alte utilizari ar mai fi, ce utilizatori romani inventivi ati gasit?

Update iulie 2009: Vezi noi informatii despre twitosfera romaneasca (>6500 useri) in prezentarea jogtheweb.

Posted by Carmen at 11:51:34 pm into the following categories: Web2.0, Blogosfera romaneasca, Microblogging


Traducere in romana pentru Licenta CreativeCommons 3.0
01/29/08

Bogdan Manolea, presedintele Asociatiei pentru Tehnologie si Internet, anunta ca a finalizat versiunea in lucru in limba romana a Licentei CreativeCommons 3.0 BY-NC-SA, ce apare pe site-ul Creative Commons, la sectiunea licenta CC International - Romania

Pentru draft, ce nu e o traducere mot-a-mot a licentei CC BY-SA-NC neportate 3.0, ci tine cont de legea nationala privind dreptul de autor si de alte dispozitii europenese, se asteapta comentarii 2-3 saptamani. 

Mai jos apare un clip de pe pagina cu clipuri explicative de la Creative Commons, prezentand conceptele acestei licente.

Anul trecut l-am tradus la dotSUB impreuna cu profesorii participanti in programul pilot din cadrul proiectului Economia bazata pe cunoastere.

Posted by Carmen at 11:07:35 pm into the following categories: Open Source / Content


RoBlogFest 2008 va incepe la 1 februarie; Blogovat e in derulare
01/28/08

RoBlogFest2008

Dragos Novac anunta ca a treia editie RoBlogFest va incepe sa primeasca nominalizari din 1 februarie.

RoBlogFest 2008 vine cu cateva schimbari: ale site-ului, noi categorii si modalitatea de evaluare.

Succes!

Si acelasi succes si blogurilor moldovenesti concurente la Blogovat, ce are loc intre 15 ianuarie si 22 martie, despre care se poate citi intr-un articol recent.

Posted by Carmen at 08:23:56 pm into the following categories: Blogosfera romaneasca


BookGlutton - retea sociala in jurul cartilor
01/22/08

Din multitudinea de retele sociale ce pot fi utilizate in educatie, face parte si BookGlutton: o retea organizata in jurul cartilor ce pot fi citite prin e-book reader-ul integrat, adnotate, discutate; pot fi create grupuri; in perspectiva, utilizatorii isi vor putea incarca lucrarile proprii.

via Jane's E-Learning Pick of the Day

Profesorii cu putin entuziasm pot crea pentru elevii lor grupuri pentru citirea unor carti in limba engleza, franceza, spaniola, eventual cu o scoala partenera, cu vorbitori nativi. Facilitati audio similare celor din LiveMocha, ar fi binevenite.

Posted by Carmen at 07:05:45 pm into the following categories: Web2.0


European Young Journalist Award
01/22/08

Cautand date pentru insemnarea anterioara, am gasit pe site-ul Comisiei Europene anuntul referitor la lansarea European Young Journalist Award, intitulat Enlarge your vision.

La concurs pot lua parte jurnalisti sau studenti intre 18 si 35 de ani, din presa scrisa sau online, care trebuie sa trimita un articol pe tema extinderii UE pana in 15 martie. Articolele vor fi analizate de cate un juriu national, ce va alege castigatorul tarii respective.

Bogat in informatii pentru tinerii jurnalisti, site-ul European Young Journalist Award contine printre altele:

Posted by Carmen at 03:19:59 pm into the following categories: Diverse


Jurnalisti, bloguri, cifre
01/22/08

O cercetare realizata recent - gasita pornind de la o nota a lui Zoso - releva faptul ca jurnalistii englezi nu folosesc materiale de pe bloguri ca sursa pentru articole, desi jumatate dintre ei urmaresc bloguri.

Situatia este mult diferita pentru cei americani, care in procent de 71% citesc bloguri, acestea influentand viteza de reactie, tonul si directia editoriala, iar 27.7% au un blog propriu - conform unui studiu ( .pdf ) Brodeur, citat si de Gandul.

A se vedea si blogul ce discuta studiul - Taking The Blogosphere Seriously - summary results ( .pdf ).

Rezultatele Brodeur sunt apropiate de cele ale unui studiu realizat in vara lui 2007 Arketi Web Watch Survey: Inside B-to-B Media Usage of Web 2.0, care a concluzionat ca 87% dintre jurnalistii de business folosesc blogurile ca sursa primara sau secundara de informatii.

La nivelul populatiilor americana si engleza se constata o mica diferenta in ceea ce priveste acceptarea inovatiilor tehnologice; coeficientul IIIP Innovation Confidence Index ( considerat new metrics for the knowledge economy ) este 58 pentru SUA, respectiv 55 pentru UK. Se pot urmari valorile pentru celelalte 10 state, variind intre increderea / deschiderea cea mai mare in Emiratele Arabe - 76 si cea mai scazuta - 38, in Olanda - conform Institute for Innovation & Information Productivity (IIIP)  Innovation Confidence 2007 Index, via ReadWriteWeb.

In Franta, in 2006, Fleishman-Hillard Paris blogging survey ( .pdf ) arata ca 45% din jurnalistii contactati consultau bloguri pentru idei, cercetare, 63% recunoscand ca blogurile influenteaza opinia publica.

Later: Faptul ca doar 31% dintre francezi considera Internetul o sursa credibila de informatii, pare in contrast cu increderea in bloguri a 45% dintre jurnalisti si cu parerea a 63% dintre acestia, ca blogurile influenteaza opinia publica. Informatia referitoare la increderea francezilor in informatiile online, la distanta destul de mare de radio, presa scrisa si TV, apare in studiul realizat de TNS-Sofres pentru La Croix - via MyKinda ( ce apare, am gasit ieri, ca partener media pentru Conferinta Web2.0 europeana Plugg ).

Care ar fi situatia la noi?

Probabil mai mult de jumatate dintre jurnalisti urmaresc bloguri, exista tot mai putine redactii fara jurnalisti bloggeri sau site-uri de ziare / reviste / posturi TV / radio fara bloguri.

Posted by Carmen at 05:57:46 am into the following categories: Despre bloguri


Articol despre piata romaneasca de eLearning in DailyBusiness
01/21/08

DailyBusiness

DailyBusiness publica astazi articolul Piata locala de aplicatii eLearning creste spre 5 milioane de euro ( linkurile nu apar in articol ):

"Avand in vedere estimarile facute pentru DailyBusiness de principalele firme furnizoare de solutii de eLearning pe piata din Romania, cresterea medie a pietei pentru 2008 va fi de 20%.

Pe piata exista jucatori cum ar fi Siveco Romania care ofera solutia de eLearning AeLSoftwin cu divizia IntuitextTimsoft Timisoara si InsideMedia cu portalul Academiaonline."

Posted by Carmen at 01:23:17 pm into the following categories: Proiecte la Timsoft, eLearning in firme, LLL, eLearning in scoli/facultati


Metrica pentru evaluarea calitatii universitatilor online
01/21/08

In  acest an, una dintre prioritati la Timsoft, va fi acreditarea cursurilor online, probabil la o asociatie europeana. Acreditarea nu este posibila prin prin Metodologia de autorizare a furnizorilor de formare profesionala a adultilor ( .pdf ) a CNFPA: "Furnizorii de formare care organizeaza programe de formare profesionala neconventionale, cum sunt invatamantul deschis la distanta, prin corespondenta, e-learning, etc, nu se supun reglementarilor de autorizare cuprinse in prezenta Metodologie."

La OEDb - Online Education Detabase am gasit o metrica pentru evaluarea performantelor programelor online ale universitatilor ce ia in considerare:

  • Acceptance Rate
  • Financial AidGraduation Rate
  • Peer Web Citations
  • Retention Rate
  • Scholarly Citations
  • Student-Faculty Ratio
  • Years Accredited

University of Maryland University College, cu care colaborez de 6 ani, apare in clasamentul universitatilor americane cu programe online, pe pozitia 8.

Posted by Carmen at 12:11:10 pm into the following categories: Calitate in eLearning


ReadBurner and Shared Reader - or new ways to find popular news; Google Reader and Bloglines - possible new facilities
01/19/08

ReadBurner Shared Reader

Two new tools, ReadBurner and Shared Reader, show the items shared on Google Reader by the most numerous users.

via louisgray.com - Shared Reader Latest to Take on Google Reader Shared Item Rankings

The shared items lists of those users are displayed also, similar with the collections of those who saved a particular resource at  del.icio.us. We can speak here about loosly coupled online communities who share domains of interest.

ReadBurner offers language filter, while Shared Reader publishes tops for shared lists and for the sources of the shared items. 

These new tools are interesting because you can find in real-time news / information, which are appreciated by many users.

I would say that because the tools process the lists added by users to their databases, the results are not very relevant. 

I pressume it's possible that Google Reader will provide soon the facility of displaying the items shared by the most numerous users, also tops of the sites / blogs with the most numerous subscribers using Google Reader / iGoogle.

Google Reader could publish for each RSS feed, together with the subscribers number and the posting frequency ( which exist now ), the medium number of users who share items from that RSS per item. For this blog this could be as below:

propunere Google Reader

Share items of Google Reader is similar with Clip / Blog This at Bloglines, which could also provide the top of the items saved by the most numerous users.

Here the information for an RSS feed could include not only the subscribers number, but also the citations number, the frequency and the medium number of Clip / Blog This per item. As example, for this blog:

propunere Bloglines

The maximum number of users who can share an item on Google Reader is equal with the subscribers number of that RSS feed. We can find this number at Google Reader / Discover / Search and Browse, providing the feed address.

Let's take the blog louisgray.com, which is monitored by 159 persons with Google Reader. For the note Shared Reader Latest to Take on Google Reader Shared Item Rankings, which was commented on 3 blogs and saved by 4 users at del.icio.us:

It would be interesting to be able to seach for a blog address on ReadBurner and Shared Reader ( or Google Reader ), and to display the items which were shared and the numbers of shares - this would be another metric for a blog visibility / notoriety. 

Similar Bloglines could provide for a blog address the number of items saved at Clip / Blog This.

One of the RomanianBloggers Survey conclusions was that Google Reader si Bloglines are the most popular aggregators.

Posted by Carmen at 02:45:23 pm into the following categories: Despre bloguri, Despre RSS, Notes in English


ReadBurner si Shared Reader - noi modalitati de a gasi stiri / resurse populare; facilitati posibile la Google Reader si Bloglines
01/19/08

ReadBurner Shared Reader

Doua site-uri aparute recent, ReadBurner si Shared Reader afiseaza itemii care au fost facuti publici - shared items - prin Google Reader, de catre cei mai multi utilizatori.

via louisgray.com - Shared Reader Latest to Take on Google Reader Shared Item Rankings

Sunt afisate si listele utilizatorilor respectivi, similar cu colectiile afisate de cei ce au salvat o anumita resursa la del.icio.us.

ReadBurner permite filtrarea dupa limba in care sunt scrise insemnarile, iar Shared Reader ofera topuri ale listelor utilizatorilor si surselor cu itemi facuti publici.

Este o modalitate de a vedea noutati / informatii apreciate la un moment dat.

Cum cele doua tool-uri se bazeaza pe prelucrarea listelor de shared items pe care utilizatorii le adauga in baza lor de date, rezultatele nu sunt foarte relevante. 

Probabil in timp, Google Reader va avea o astfel de facilitate, de a afisa itemii facuti publici de cei mai multi utilizatori, impreuna cu topuri ale blogurilor / site-urilor cu RSS dupa numarul de inscrisi prin Google Reader / iGoogle.

Google Reader ar putea afisa pentru fiecare RSS, pe langa numarul de inscrisi si frecventa posturilor, numarul mediu de utilizatori ce fac shared itemii din acel RSS:

propunere Google Reader

La fel, Bloglines ar putea afisa itemii salvati de catre cei mai multi utilizatori la Clip / Blog This

Informatiile pentru un RSS ar putea include pe langa numarul de inscrisi si numarul de citari ( disponibil la citations ), frecventa si numarul mediu de salvari la Clip / Blog This per item:

propunere Bloglines

Numarul de utilizatori care fac public un item este cel mult egal cu numarul de abonati prin Google Reader / iGoogle la RSS-ul ce contine acel item. Numarul de abonati il gasim cu optiunea  Discover / Search and Browse din Google Reader.

Pentru insemnarea Shared Reader Latest to Take on Google Reader Shared Item Rankings - comentata pe 3 bloguri si salvata de 4 utilizatori la del.icio.us - din blogul louisgray.com, ce are 159 inscrisi prin Google Reader:

O alta masura de apreciere a notorietatii unui blog ar fi posibila cautand de cate ori itemi din blogul respectiv:

Nu ar fi dificil de construit tool-uri care sa colecteze si prelucreze conturile de Google Reader si Bloglines ale bloggerilor romani. Pentru blogurile din Colectie, am putea prelua si adresele acestor conturi.

Dupa cum am vazut la cele doua editii RoBloggers Survey, sunt agregatoarele cele mai populare la noi.

Posted by Carmen at 01:57:21 pm into the following categories: Despre bloguri, Despre RSS


Articol despre bloguri si RoBloggersSurvey2007 in revista Regard
01/19/08

In numarul decembrie-ianuarie al revistei Regard, sub semnatura Sanzianei Olteanu, a aparut articolul Blogs à Tabac.

Regard

Articolul mentioneaza RoBloggersSurvey2007, Bookblog.ro, Zelist, il citeaza pe Ionut Oprea si este insotit de un interviu luat Andressei.

Mai jos am trecut raspunsurile ce le-am trimis in octombrie autoarei.

1. Cum a evoluat blogosfera romaneasca in timp? Care sunt principalele diferente fata de anul trecut?

Din blogosfera romaneasca fac parte bloguri scrise de romani care traiesc in tara sau in strainatate, iar limba in care sunt create acestea sunt romana, maghiara, engleza, franceza, germana, italiana, etc.

Blogul exista ca aplicatie din 1997 - termenul de weblog a fost lansat de Jorn Barger in 1997, iar Peter Merholz a propus in 1999 termenul mai scurt, blog. Se considera ca pe plan mondial anul 2004 a fost cel al exploziei blogurilor: RSS si blog au fost declarate cuvintele anului la Merriam-Webster.

Pana in 2003, 2004, numarul de bloguri romanesti a fost destul de scazut; consider ca 2005 a fost anul coagularii blogosferei romanesti, ce consta in aproximativ 5000 bloguri.

Anul 2006 a adus consolidarea fenomenului, o crestere a credibilitatii blogurilor, diversificare, crestere a numarului ( 15 mii ).

Blogosfera romaneasca s-a maturizat in acest an, blogurile impunandu-se ca spatii de informare, documentare, dezbateri. Au fost multe evenimente la care bloggerii au participat sau initiative pornite din blogosfera.

Exista o diversitate a blogurilor tematice, specializate, cu continut original, bine scris, argumentat.

S-a marit numarul retelelor de bloguri.

Blogurile au devenit interesante pentru publicitate.

Comentariile devin de multe ori adevarate dezbateri intre membrii comunitatii dezvoltate in jurul unui blog.

Media traditionala si-a sporit interesul nu doar in a monitoriza blogurile, dar si in a se exprima prin intermediul lor. Posturi sau emisiuni de televiziune, radio, ziare si reviste au propriile bloguri, de multe ori jurnalistii se exprima si pe blogurile personale.

Au fost organizate multe evenimente, conferinte la care blogurile au fost o tema importanta.

Au pornit multe initiative din blogosfera.

Numarul de bloguri a crescut spectaculos.

Am reluat numaratoarea blogurilor pornind de la sistemele de gazduire.

Cum numarul de bloguri gazduite de cea mai importanta platforma romaneasca – weblog.ro – a crescut semnificativ ajungand la 20 de mii, cum au aparut alte platforme / retele importante romanesti ca ablog.ro sau inpolitics.ro, cum o serie de retele sociale ofera bloguri la crearea unui cont, apreciez ca numarul de bloguri create depaseste o suta de mii, cam 12-14 mii fiind active, actualizate periodic.

Rezultatele de pana acum ale chestionarului recent incheiat, RoBloggersSurvey2007, arata ca  procentul femeilor bloggeri a crescut de la o patrime la mai mult de o treime, ca si bloguri din afara Bucurestiului devin cunoscute si apreciate, fenomenul blogurilor luand amploare si in alte orase.

2. Care sunt zonele care incep sa se schimbe din cauza ca exista bloguri?

Blogurile jurnalistice, politice, de PR, de business, corporatiste, dar si de cultura sau educationale devin tot mai vizibile, aceasta si datorita personalitatilor, profesionistilor cunoscuti din domeniile respective care isi creeaza blog si dau un plus de credibilitate fenomenului.

Va fi tot mai evident ca poti fi la curent cu ceea ce se intampla in domeniul tau profesional doar daca urmaresti si un numar de bloguri de calitate din domeniu, ca dialogul purtat prin intermediul acestora consolideaza comunitatile de interes si de practica.

Devine un instrument important in crearea unui portofoliu al activitatii profesionale, de cercetare.

Institutiile de invatamant il vor adopta, nu doar cativa dascali inovatori ca pana acum. Aceasta si ca urmare a incurajarii la nivelul MECT, a proiectelor la care vor participa scolile romanesti prin programul eTwinning la care Romania e partenera de la 1 octombrie sau a retelelor profesionale in care activeaza universitarii.

Politica este o tema tot mai dezbatuta pe bloguri si politica va trebui sa tina cont de acest feedback important.

3. Cu ce se poate mandri blogosfera romaneasca?

V-as conduce aici spre o insemnare scrisa astazi de un coleg in ale blogosferei – Sorin, Hoinar pe web, pentru a vedea si cele bune si cele rele.

4. Am putea spune ca blogosfera romaneasca este o lume noua, care este in curs de formare: au fost cativa la inceput, numarul "locuitorilor" s-a
marit. Intrucat nu exista decat putin reguli stabilite, blogosfera pare mai degraba sa se autonormeze. Cercetarile sunt facute tot de blogeri, din proprie initiativa, apar concursuri sau evenimente care sa reuneasca si sa recunoasca bolgerii...Care sunt principiile pe care blogerii le respecta in general? Exista un fel de etica a blogerilor?

In urma cu un an s-a discutat despre elaborarea unui cod de etica, actiune ce nu s-a finalizat.

Insa majoritatea bloggerilor respecta reguli de etica de bun simt, asa cum ar fi: publicarea pe blog de informatii adevarate, la citare se specifica sursa, se dezvaluie orice conflict de interese, limbajul utilizat se pastreaza in limite civilizate.

Un proiect in derulare este cel al Blogurilor curate, prin care bloguri sunt monitorizate daca specifica sursele.

Posted by Carmen at 01:10:52 pm into the following categories: Blogosfera romaneasca


Articol despre eLearning in eFinance
01/18/08

Dan Cristian Barboi semneaza articolul eLearning - Educatie pe biti. Computerul aduce scoala mai aproape, in numarul decembrie-ianuarie al revistei eFinance.

Sunt mentionate opinii din cadrul firmelor Timsoft, Siveco si Softwin.

eFinance

Mai jos am trecut raspunsurile la intrebarile ce le-am primit de la autor la inceputul lui decembrie:

1. Descrieti-ne, in cateva cuvinte, portofoliul de aplicatii si solutii Timsoft in domeniul eLearning, mentionand cui i se adreseaza ele ( scoli, universitati, companii )?

Firma Timsoft SRL din Timisoara este o firma de software, training si consultanta, ce activeaza de 6 ani in domeniul eLearning.

Timsoft a dezvoltat medii de invatamant online si platforme de colaborare online, sisteme online pentru trainingul angajatilor - vezi Servicii.

Ofera cursuri online pentru universitati - Universitatea Politehnica Timisoara, Universitatea Ion Slavici Timisoara, Universitatea Vasile Goldis Arad, Universitatea Bucuresti – Credis, firme - Alcatel, Siemens, persoane individuale.

Cursurile sunt din domeniile programare, sisteme de operare, web design, tehnologii Web2.0, consiliere in cariera, management / marketing, training de eTraineri.

Timsoft participa la proiecte de eLearning europene.

Firma a derulat de-a lungul anilor workshopuri online, unele internationale, pe teme eLearning - workshop1workshop2, a gazduit comunitatea eLearning.

Site-ul firmei este in acelasi timp un portal de eLearning si blogging: eJurnal, Resurse, Colectia de bloguri / RSS romanesti, coaguland in jurul eLearningBlog o comunitate a celor interesati de aceste domenii.

2. Prezentati-ne cateva povesti de succes in acest domeniu, cu contributia Timsoft.

Credem ca fiecare curs, proiect in care ne implicam este o poveste de succes.

In toate cursurile online pe care le derulam pe platforma eLearnTS proprie, acesta este deschisa spre tehnologii Web2.0, integrand blogurile facilitatorului si participantilor, resurse educationale deschise, colectii de resurse construite de participanti folosind sisteme de bookmark colaborativ.

Participantii sunt incurajati sa isi dezvolte o platforma proprie de invatare apeland la Web2.0, pe care sa o utilizeze pentru invatarea continua, pentru crearea unui portofoliu al activitatii, pentru colaborare cu practicieni din acelasi domeniu.

Timsoft s-a clasat la Premii TIC, categoria Proiectul cu cel mai bun continut educational:

    - in 2003 - in primii 10, cu proiectul Ceduconsult de consiliere scolara si profesionala
    - in 2004 - in primii 3, cu proiectul eLearning pentru Manageri.

In luna octombrie am incheiat patru proiecte europene Leonardo si Grundtvig, derulate pe parcursul a doi sau trei ani, toate cu rezultate deosebite.

Ma voi referi doar la OBELFA – Open Blended eLearning For Adults, in care alaturi de parteneri din alte sapte tari europene am dezvoltat cursuri si o metodologie specifica. 

Cursurile derulate de noi, legate de pregatirea eTrainerilor, Legislatia Internetului, Tehnologii Web2.0 in educatie, s-au bucurat de participanti activi si interesati din intreaga tara.

Avem o colaborare de durata cu cateva universitati in care cursurile online derulate sunt apreciate de studenti, in cadrul fiecaruia creindu-se o adevarata comunitate de invatare.

Pe o platforma dezvoltata de Timsoft, o importanta firma de asigurari si-a pregatit online peste 6 mii de colaboratori, care au incheiat asigurari de pensii private in toate judetele tarii.

3. Pe ansamblu, cat de dezvoltat este sectorul eLearning in tara noastra si ce masuri ar trebui luate pentru a creste accesibilitatea sa in randul populatiei si mediului corporatist?

Definitia agreata de CE pentru eLearning este:
„The use of new multimedia technologies and the Internet to improve the quality of learning by facilitating access to resources and services as well as remote exchanges and collaboration.”

eLearning este unul dintre elementele cheie ale programului CE i2010 si ale programului componenta Education and Training, adoptat de toate statele membre; programul Education and Training este implementat printr-o metoda deschisa de coordonare: statele membre sunt responsabile pentru organizarea sistemului de educatie formala si continua, fiind sprijinite pentru realizarea unui schimb de experienta in construirea politicilor, pentru realizarea unor indicatori comuni.

Programul Education and Training militeaza pentru dezvoltarea competentelor necesare intr-o societate bazata pe cunoastere: nu doar competente digitale, ci si creativitate, lucru in echipa, competente pentru rezolvarea problemelor practice. Este necesar un mediu educational deschis, flexibil, de calitate, accesibil tuturor.

Majoritatea statelor membre si a ministerelor educatiei incurajeaza si recomanda utilizarea resurselor educationale deschise, a sistemelor open-source, a noilor tehnologii colaborative Web2.0.

Pe site-urile MCTI, MEC, CNFPA nu prea veti regasi acesti termeni. Sper ca propunerile legate de TIC in invatamantul preuniversitar, propuse discutiei si care cuprind si aceste aspecte sa fie aprobate.

In Romania, majoritatea universitatilor, multe scoli si firme de IT, training, fundatii au participat si participa la proiecte europene de eLearning. Deci exista competente si produse dezvoltate prin aceste programe. Din pacate, multe proiecte nu mai continua dupa ce programul de finantare se incheie.

Exista de asemenea initiative sustinute guvernamental sau de administratia locala sau proiecte individuale ale universitatilor si firmelor.

Cele mai importante proiecte de eLearning romanesti pot fi regasite la Resurse Timsoft, sectiunea eLearning in Romania.

Cursurile online raman la noi insa mai multa o forma neformala de educatie.

MEC permite acreditarea cursurilor online, existand „Standardele privind utilizarea platformelor de invatamant electronic ( e-Learning ) in invatamantul la distanta”.

In ce priveste cursurile online dezvoltate de firme, acestea  nu pot fi acreditate prin Metodologia de autorizare a furnizorilor de formare profesionala a adultilor a CNFPA: "Furnizorii de formare care organizeaza programe de formare profesionala neconventionale, cum sunt invatamantul deschis la distanta, prin corespondenta, e-learning, etc, nu se supun reglementarilor de autorizare cuprinse in prezenta Metodologie."

Este deci necesara o aliniere a metodologiilor de acreditare la standardele europene, incurajarea acestor programe, a instruirii de facilitatori eLearning.

Posted by Carmen at 10:48:48 pm into the following categories: Proiecte la Timsoft, eLearning in firme, LLL, eLearning in scoli/facultati


Wikileapsa pentru contributii la Wikipedia romaneasca
01/09/08

Iulian Comanescu observa ieri ca Wikipedia in limba romana a ajuns la 99 349 articole - acum sunt 99 444, cu aproape o suta mai multe.

Pe locul 16 intre Wikipedii si cu ritmul de crestere cel mai mare, ii mai lipsesc 5 sute de intrari spre a trece de suta de mii de articole si a fi promovata in grupul celor care vin dupa cea in limba engleza.

In tabelul de mai jos am trecut acest clasament; pe langa numarul de articole apare si numarul de vorbitori nativi in milioane:

Pozitia Limba Numar articole Vorbitori nativi
( milioane - estimare Encarta )
Pozitia dupa
numarul vorbitori
1 engleza 2 167 821 341 2
2 germana 690 144 100 7
3 franceza 605 404 78 8
4 poloneza 458 768 44 10
5 japoneza 451 000 125 6
6 olandeza 396 834 20 13
7 italiana 390 000 62 9
8 portugheza 351 884 176 4
9 spaniola 319 122 322 3
10 suedeza 268 637 9 14
11 rusa 225 205 167 5
12 chineza 160 488 1 212 1
13 norvegiana 146 804 5 16
14 finlandeza 146 723 6 15
15 volapük 114 146. 20-30 12
16 romana 99 439 26  11

Voi incerca sa contribui si eu - ii multumesc lui Iulian ca m-a amintit in wikileapsa; stiu ca lipsesc articole legate de eLearning, OER, blogging, alte tehnologii Web2.0, cum mai stiu ca nu este simplu de scris un articol de calitate pentru Wikipedia. In timp am mai intervenit in cateva articole, dar nu am inceput niciunul.

Va transmit tuturor ce cititi acest blog invitatia - wikileapsa, inclusiv bloggerilor din Moldova - Mihai, te rog sa preiei stafeta.

La sfarsitul zilei urmatoare - 10 ianuarie: Fata de momentul cand Iulian a consemnat, s-au scris peste 400 de articole, deci mai sunt 250 pana la 100 de mii.

Desigur, in proportia cea mai mare, articolele noi au fost scrise tot de cei care contribuie de ani de zile, anonim, la Wikipedia, pentru care merita toata aprecierea noastra. Cateva au fost introduse de cei care au preluat wikileapsa.

Am scris Resurse educationale deschise, pe care mai trebuie putin sa-l cizelez.

11 ianuarie, orele 18.25: Sunt 99 942 articole; orele 24: s-a trecut de o suta de mii!

Technorati Tag:

Posted by Carmen at 11:06:10 pm into the following categories: Wiki, Blogosfera romaneasca


Cat de Web2.0 esti?
01/08/08

Cristi Manafu ma intreaba si pe mine - multumesc - Cat de Web2.0 esti?

Voi raspunde afisand cateva dintre aplicatiile pe care le utilizez prin badge-urile produse de Profilactic, un agregator social, in care se pot seta aplicatiile online si conturile deschise pe fiecare.

Mult mai multe se gasesc in notele scrise pe blog si in cartea in pregatire Web2.0 in educatie, la care mai am putin de lucru impreuna cu Gabriela Grosseck.

Ultimele informatii din conturi:

Cu Lijit se poate cauta in resursele de mai sus:

Lijit Search

QDOS preia de asemenea adresele blogului, ale conturilor la diferite retele ( mai putine decat mai sus sunt implicite ), dar ia in considerare si aparitii ale numelui si iti calculeaza un factor de notorietate online, cu 4 componente: popularitate, impact, activitate, individualitate; rezultatul nu poate fi insa importat pe un blog / site - eu am Q3043.

Putem spune ca sistemele Web2.0 utilizate ne creeaza un mediu personal de invatare - PLE, ne contureaza profilul virtual si un portofoliu online.

Vezi si insemnarile:

Te intreb si eu:
Cat de Web2.0 - deci din ce se compune PLE-ul tau?
Gasesti utile Profilactic si Lijit?

Adaugare in aprilie:

Intre timp au aparut FriendFeed, correlate.us, lifestream.fm si Socialthing! ( inca in private beta ), cu facilitati asemanatoare lui Profilactic, dar cu mai putine retele din care se poate face selectia pentru includere.

La fiecare, desigur, lista se poate extinde specificand RSS-ul contului in noua retea.

FriendFeed a castigat teren in fata celorlalti si datorita posibilitatii de import a unui widget in FaceBook sau abonarii la activitatea altora specificata prin acest agregator social; este si primul inclus spre a intregi profilul unui user in cirip.ro, vor urma celelalte.

Posted by Carmen at 10:40:13 pm into the following categories: Web2.0


Chişinăul mutat pe Internet
01/08/08

Mihai Moscovici a lansat un nou proiect colaborativ: Virtual Chişinău - Un oraş mutat pe Internet, cu imagini si clipuri video ale orasului, catalogate pe perioade istorice, cartiere, anotimpuri, teme.

Si pentru ca tot se fac planuri de inceput de an - la care voi reveni - unul ar fi o vizita la Chisinau, pe care pana acum il cunosc numai cu inima.

Posted by Carmen at 01:28:02 pm into the following categories: Diverse


Lansare Wikia Search
01/07/08

Astazi s-a lansat Wikia Search, motorul de cautare OS anuntat de Jimmy Wales ( de neinteles de ce asa putine comentarii are pe blog ) inca din 2006 - a se vedea Q&A With Jimmy Wales On Search Wikia; versiunea motorului Wikiasari pornita in 2004 a fost abandonata in 2005.

Pare a fi intr-o faza pre-alpha, rezultate confuze, diferite la cautarea inainte si dupa logare.

Pentru fiecare notiune cautata se doreste existenta unui mini articol local ( descriere ) - practic o wikipedie de definitii paralela cu cea mare - cat de corecte, obiective pot fi? Cum va fi rezolvata cautarea de termeni in limbi diferite, vor fi create mini articles separat sau vor fi traduse?

Dar desigur proiectul OS de cautare va creste in timp.

Voi cum gasiti Wikia Search?

Observ pe lista wiki-urilor in limba romana gazduite de Wikia, ca astazi a fost deschis un Blogging Wikia - fara nici o pagina inca.

Varianta Blogging Wikia in engleza contine Blogger's Code of Conduct, ce extinde cele 7 elemente propuse de Tim O'Reilly in martie 2007.

Posted by Carmen at 05:08:59 pm into the following categories: Search Tools, Wiki


PLE - Personal Learning Environment - Mediu de invatare personal
01/07/08

-- draft lucrare pentru RIS --

:: 1. Web2.0 ca spatiu de invatare informala, colaborativa si continua ::

Web2.0 ne da tuturor posibilitatea de a invata informal, continuu, colaborativ, creindu-ne cate un mediu personal de invatare format din:

  • blogul / blogurile in care scriem reflectii legate de ceea ce invatam, aflam, proiecte la care lucram, comentarii referitoare la alte bloguri, resurse interesante; blogul nostru este nod intr-una sau mai multe comunitati de bloguri, pe care le urmarim, cu a caror autori interactionam, eventual avem proiecte comune
  • RSS-urile blogurilor / site-urilor pe care le urmarim - si agregatoare / rss readere pentru managementul acestora
  • RSS-uri de cautare
  • colectie de resurse construita cu un sistem de bookmark colaborativ - del.icio.us
  • diferite wiki-uri, retele sociale ( inclusiv cele bazate pe content ca flickr, SlideShare, youtube, etc ), lumi virtuale - Second Life, gaming, directoare de LO / OER / CC la care participam sau pe care le urmarim
  • chiar sisteme de comunicare - IM, Skype, forumuri de discutii
  • eventual agregatoare sociale pentru managementul tuturor conturilor.

Ideal este ca mediile de invatare personale ale participantilor sa poate fi folosite / integrate / imbogatite in mediile de invatare ale cursurilor / trainingurilor online / blended la care participam.

Pentru un profesor / facilitator mediul sau personal de invatare sau parte a lui poate fi nod central in crearea comunitatilor de invatare in cursurile pe care le preda / faciliteaza.

Acest mediu se constituie de asemenea intr-un portofoliu de activitate si ne contureaza profilul virtual.

Profilactic - prezentat la agregatoare sociale - permite agregarea tuturor resurselor dintr-un mediu de invatare personal, iar un sistem interesant care permite cautarea in resursele de mai sus este Lijit, cu care am creat widget-ul de mai jos:

Lijit Search

:: 2. Conceptul PLE - Personal Learning Environment ::

Daca, in general, crearea unui astfel de mediu de invatare personal o facem gradual, incorporand noi tehnologii, utilitare, exista numeroase proiecte de formalizare a conceptului PLE - Personal Learning Environment si de creare de sisteme specifice.

Termenul de PLE - Personal Learning Environment - a fost pentru prima data utilizat in 4 noiembrie 2004, la sesiunea Personal Learning Environments a Conferintei JISC/CETIS 2004.

Pana atunci conceptul ce intrunea multe de caracteristicile PLE era ePortfolio - vezi PLE vs ePortfolio.

Nu exista o definitie unica pentru PLE, tocmai datorita flexibilitatii sale.

Wikipedia citeaza definitia lui Mark van Harmelen:

"PLEs sunt sisteme care permit utilizatorilor sa aiba un control si sa realizeze managementul procesului personal de invatare.

Astfel de sisteme trebuie sa ofere:

  • stabilirea obiectivelor invatarii
  • administrarea continutului si procesului invatarii
  • comunicarea si colaborarea cu ceilalti pe parcursul invatarii."

Alte definitii pentru PLE:

  • o colectie de utilitare web, distribuite si free, de obicei organizate in jurul unui blog, agregate pri RSS si scripturi simple HTML - Sean Fitzgerald;
  • o facilitate ce permite accesul, agregarea, configurarea si manipularea de resurse digitale pentru invatare - Ron Lubensky;
  • o colectie de utilitare deschise, interoperabile, sub controlul utilizatorului - George Siemens;
  • un spatiu foarte personal in sensul independentei fata de universitate sau companie, adaptat nevoilor de invatare ale utilizatorului; invatarea este puternic personala si sociala - Ray Sims;
  • sa asigure un acces simplu la servicii, aplicatii si functionalitati; mai mult un concept decat un sistem - Graham Attwell.

:: 3. Implementari PLE ::

Anul 2004 a insemnat si aparitia platformei sociale open-source Elgg, apreciata ca o prima implementare PLE, care incorporeaza retea sociala, de bloguri, de resurse, RSS, taguri, OpenID, podcasturi. Aparitia Elgg a precedat cu cateva luni aparitia termenului PLE, dar s-a dezvoltat in timp.

In 2006, proiectul OpenAcademic si-a propus integrarea intr-un mediu virtual de invatare a produselor open source:

Printre primii care au specificat facilitatile PLE se afla Scott Wilson, cercetator la Cetis, care a publicat pe blogul sau in 25 ianuarie 2005 diagrama Future VLE:

Wilson opune flexibilitatea PLE mediilor de invatare virtuale - VLE, care limiteaza spatial si temporal accesul la resurse, dar si la comunitatea de invatar, de multe ori insemnand standarde cu implementari costisitoare ( directoare de Learning Objects ).

In viziunea lui Wilson, un PLE este un sistem care agregheaza si publica resurse din:

  • portofolii din medii de invatare virtuale in care utilizatorul participa ( learndirect - invatamant continuu, cursuri Bolton University - invatamant formal )
  • blog personal ( pe LiveJournal in diagrama ) si bloguri urmarite
  • contul din reteaua sociala 43things - care are cateva dintre caracteristicile PLE, organizata in jurul tagurilor descriind scopuri sau proiecte realizate ale userilor
  • pagini web personale
  • cont flickr
  • RSS-uri.

Diagrama impreuna cu prezentarea sa despre ePortfolios au stat la baza dezvoltarii in 2006 a sistemului OS PLEX la Bolton University, in cadrul unui proiect JISC/Cetis, care a publicat un raport ( .pdf ) si un model de referinta - e-Framework - vezi si blogul proiectului.

O prezentare a lui Scott Wilson a conceptului PLE si a proiectului JISC/Cetis:

O contributie importanta in fundamentarea conceptului PLE o Stephen Downes, care in numarul din octombrie 2005 a eLearn Magazine, publica articolul e-Learning 2.0: "The e-learning application, therefore, begins to look very much like a blogging tool. It represents one node in a web of content, connected to other nodes and content creation services used by other students. It becomes, not an institutional or corporate application, but a personal learning center, where content is reused and remixed according to the student's own needs and interests. It becomes, indeed, not a single application, but a collection of interoperating applications—an environment rather than a system."

Numeroase prezentari a lui Downes legate de PLE urmeaza, PLE fiind vazut ca o aplicare a conceptelor Web2.0 in eLearning.

:: 4. Studiu de caz - extinderea eLearnTS cu PLE::

:: 5. Specificare Learning Design a PLE ::

:: 6. Resurse PLE ::

 

Posted by Carmen at 04:48:26 am into the following categories: Comunitati online, Termeni eLearning, Bloguri in Educatie, Web2.0



Carmen Holotescu
Director Timsoft
Activitati curente
Despre acest blog

marker  Sindicare
marker  Microblog

cirip.ro - microblogging

marker  BlogRoll
  • Colectia de bloguri/RSS romanesti
  • Bloguri educationale romanesti
  • Bloguri business romanesti
  • My favourite eLearning blogs
  • Toate RSS urmarite
  • All RSS I read
  • marker  Blogs Tools
    marker  Powered by