Timsoft
a organizat un curs de
microblogging de 2 saptamani, intre 4-18 iunie,
pe platforma cirip.ro, in
cadrul unui grup privat.
Cirip.ro
este o platforma de microblogging lansata in 17 martie, implementata
de Timsoft,
firma specializata in eLearning si aplicatii mobile.
Carmen
Holotescu si Gabriela
Grosseck, amandoua avand o bogata experienta in utilizarea
tehnologiilor
Web2.0 in educatie, au dezvoltat si moderat acest curs.
Consideram ca este la nivel mondial o premiera, un
prim curs online derulat pe o platforma de
microblogging.
Deschiderea de grupuri
private precum si alte facilitati ale cirip.ro, care vor fi
prezentate in cele ce urmeaza, au facut posibila
aceasta
experienta, pe care intentionam sa o repetam prin organziarea unor
cursuri avand si alte
tematici.
Platformele de microblogging au multe utilizari
educationale - vezi articolul
pe aceasta tema scris de cele
doua autoare. De obicei o astfel de interactiune /
comunicare / colaborare este o componenta pentru multe
cursuri. Dar literatura de specialitate nu consemneaza niciun
curs in totalitate organizat pe o platforma de microblogging.
I.
Scopul
cursului
Analizarea modului in caremicrobloggingul
se poate integra in activitatea de invatare continua / predare /
colaborare / business / blogging.
daca o platforma de microblogging, in
speta cirip.ro,
poate fi utilizata ca un LMS ( Learning Management System ), daca are
suficiente
facilitati pentru derularea unui curs online
cum se poate integra microbloggingul cu alte tehnologii
Web2.0
prin ce se deosebeste facilitarea unui curs online pe o
astfel de platforma de cea a unui curs derulat intr-un LMS clasic.
II.
Facilitati
platforma / grup
Fig.1.
Pagina Anunturi a grupului privat
Cursul s-a derulat in spatiul grupului privat cursmb
al platformei de microblogging cirip.ro.
Un grup are o sectiune de Anunturi
- un alt element original al platformei, in care moderatorul poate
publica note, materiale utile activitatii grupului.
Carmen si Gabriela au publicat la Anunturi:
note
referitoare la activitatile propuse, precum
si
materialele
cursului:
tutoriale pentru subiectele de mai
sus, cu o varietate de elemente multimedia, precum si cu multe
resurse
online
aditionale.
Mesaje audio la inceput de curs:
Discutiile
pe temele propuse s-au concretizat in mesajele
trimise de membri in spatiului grupului.
Mesajele pot fi trimise/monitorizate:
online
prin SMS
- este simpla urmarirea mesajelor grupului prin SMS ( inexistenta
facilitatii de grup ar implica necesitatea urmaririi prin SMS a tuturor
celor ce participa la discutii )
prin IM
prin e-mail
- notificari zilnice cu mesajelor celor urmariti, raspunsuri, noi
urmaritori, noutati sunt primite de cei ce bifeaza aceasta optiune;
este posibil a se si trimite prin e-mail mesaje pe cirip.ro,
inclusiv in grupuri.
Valoare in plus interactiunii este data de posibilitatea
de a trimite pe langa text si mesaje live:
Pe langa discutiile, dezbaterile realizate prin gama larga de
tipuri de mesaje, au fost realizate o serie de exercitii colaborative,
ce vor fi
prezentate mai jos.
III.
Participare
in discutii
Desi initial s-au inscris 50 de persoane, au ramas active
conturile celor care au participat efectiv, si anume 38 de
membri.
Participantii au fost studenti, profesori, programatori,
antreprenori, din mai multe
Apar
in sectiunea Membri a
grupului, impreuna cu cele 2 facilitatoare si un cont de vizitare;
pentru fiecare este listat numarul
de mesaje cu care a contribuit in spatiul grupului.
La Retea
apare o reprezentare grafica pentru grup; pentru
fiecare membru e notat numarul de mesaje, i se poate vizita
microblogul si reteaua proprie:
Fig.2.
Pagina retea a grupului
S-au scris in total 1097
de mesaje in grup, aproximativ 100 dupa incheierea
cursului.
Putem atunci aprecia ca fiecare membru a scris in medie 25 de mesaje.,
ceea ce reprezinta o participare foarte bune, interesata, implicata.
Fig.3.
Statistici grup
Sectiunea Tagcloud
a grupului ( prezenta si pentru orice microblog ) permite observatii
interesante referitoare la
termenii ce apar cel mai des in mesaje, userii
cei mai activi, resursele ce au aparut cel mai des in mesaje.
Mai jos apar cei 50 de termeni ce au aparut cel mai des in
ultimele 500 de mesaje:
Fig.4.
Tagcloud grup
La IV.5 este analizat un tagcloud pentru primele 600 de mesaje.
Sectiunile Retea
si Tagcloud reprezinta
alte facilitati interesante ale grupurilor create pe platforma cirip.ro, utile
analizelor interactiunilor unei comunitati de invatare sau practica.
IV.
Activitati
colaborative si rezultatele lor
Mai jos apar activitaile colaborative derulate pe parcursul
cursului, care au implicat utilizarea altor tehnologii Web2.0.
Pentru cei mai multi dintre participanti a fost un prim
contact cu acestea, asa incat in prealabil s-au oferit informatii
ajutatoare.
La II
si mai jos sunt marcate cu [*]
tehnologiile utilizate, ele facand parte,
alaturi de cele legate de microblogging, din bagajul de cunostinte /
experienta dobandit in urma cursului.
1. Puzzle de imagini - cuvinte asociate microbloggingului
S-a propus asocierea microbloggingului
cu un cuvant si
o imagine:
va aparea cuvantul cautare si imaginea scalata la latime
200px.
Un mic exercitiu prin care testam si aceasta facilitate
Cirip.ro de inserare de imagini."
Spre sfarsitul cursului s-a mai facut o iteratie, putandu-se
schimba cuvantul si imaginea, daca parerea despre
microblogging s-a schimbat pe parcursul cursului. De data
aceasta imaginea si cuvantul au fost prelucrate cu
polaroid.simplissimo.ro
sau cu polaroidonizer.aequitas.be[*8].
"Va propunem ca
resurse pe care le
considerati utile comunitatii noastre, sa le salvatila
sistemul
de bookmark colaborativ del.icio.us[*9],
cu tagul cursmb_cirip
( si desigur alte taguri specifice contului personal, care vor intregi
descrierea resursei ).
Clipul este publicat la dotsub.com[*4],
unde transcriptul s-a tradus prin editarea colaborativa a unui
document writeboard.com[*12].
Rezultatul
exercitiului colaborativ:
Clip
dotsub cu traducere in limba romana
4. Un obiect voicethread
"Ce va propunem acum: sa veniti cu idei
referitoare
la
posibilitatea ca in institutia / organizatia / grupul vostru de lucru
sa
realizati ceva similar, sincronizand actiunea pe un sistem de
microblogging, folosind un sistem ce permite editare colaborativa, spre
a ajunge la un rezultat de grup.
"Plecand de la wordle.net[*13],
resursa data
de TBD, am
generat un
tagcloud cu
cuvintele ce au aparut cel mai des in cele 600 de mesaje
stranse pana acum in grup:
Fig.5.
Tagcloud realizat cu wordle
Se pot observa:
membrii cei mai activi,
substantivele, verbele -
deci notiunile in jurul carora
s-au purtat discutiile, actiunile din grup,
participare: grup,
tuturor,
atmosfera calda si
deschisa - buna, multumesc.
Cuvintele
se pot combina dupa culori spune Gabriela:
'a incercat cineva o analiza pe
culori? pt. albastru ceva de genul : Cu
"Twitter" "acum" "aici" ai "timp" sa postezi Ce mai faci?'
Ce
observatii
se mai pot face?
Scrieti mesaj
in grup, dar lasati si o nota direct pe imaginea
flickr - intrati cu contul yahoo."
6. Un cod
de bune practici pe microbloguri - rezultat
"Vom lucra cu
acelasi document colaborativ writeboard.com[*12].
Veti gasi sectiunile Da
si Nuale
unuicod de bune practici
pe microbloguri. Propunerile cu care vine fiecare vor fi desigur bazate
pe experienta acumulata intr-un timp mai lung sau mai scurt pe
cirip, twitter sau alte platforme.
Recomandari
pentru lucrul pe writeboard:
scrieti in dreptul fiecarei fraze propuse numele
nu stergeti
si nu modificati cele
scrise de altii, ci daca aveti un comentariu, scrieti dedesubt
la fiecare fraza sa dati Save - pentru a nu
se pierde contributiile celor ce lucreaza in paralel
completati si numele
la fiecare salvare."
Da
Raportul
Urmaritori / Urmariti este bine sa fie mai mic decat 1 sau in jur de 1.
Deci atentie pe cine urmarim si avem in cercul de urmaritori. Gabriela
Grosseck
Ca
in orice inceput, cand ne deschidem un microblog este bine sa ne
informam care sunt facilitatile platformei, cum se comunica, ce
utilizari exista, observand alte conturi. Carmen
Holotescu
Ca in
orice comunitate, pe o platforma de microblogging castigi atat cat dai
– what you put in is what you get: scrie
informatii utile si altora,
comunica,
raspunde la mesaje si vei castiga inzecit din interactiunea cu
ceilalti. Carmen
Holotescu
Un microblog este o parte a profilului tau
virtual, construirii sale trebuie sa i se acorde o grija similara
blogului sau contului din orice retea sociala. Mai ales ca
microblogurile fiind indexate foarte bine, un motor de cautare va
furniza pe o pozitie de top microblogul, la cautarea numelui tau.
Inainte de a ajunge la alte site-uri de prezentare, ti se poate citi
microblogul, imaginea despre tine, creionandu-se. Ai grija deci, cum o
construiesti. Carmen
Holotescu
Tonul mesajului este important. Trebuie sa fie vesel si nu
agresiv. Teodora
Sa folosim un limbaj cat mai decent. Imaginile folosite sa
se
incadreze, pe cat posibil, in limitele bunului simt. Stefan
Scrie
idei, scrie ce faci, dar ce faci semnificativ. Si nici macar. Ce fac,
dar ceva care se preteaza la o impreuna faptuire. Microbloggingul
forteaza pe
fiecare sa fie un zen master, sa scrie in koanuri, sa fie simplu,
direct, la esenta lucrurilor. Ofera si accepta numai stroke-uri
pozitive. Sorinel
Chiar daca sunt doar 140 de caractere, incearca sa scrii
corect, fara prea multe prescurtari. Carmen
Holotescu
Pentru informatii, stiri, resurse, nu uita sa specifici
sursa. Carmen
Holotescu
Trateaza-i pe altii asa cum ai vrea sa fii si tu
tratat. Camelia
Toporas
Cand poti, intinde o mana (virtuala) de ajutor. Camelia
Toporas
Urmareste
mesajele si raspunsurile ce le primesti. Simona
Gabureanu
Nu
Actualizarea
zilnica a microblogului nu este obligatorie. Tu decizi cand si ce
scrii: dar ceea ce scrii sa aduca o farama de valoare pentru tine si
cei care te urmaresc. Carmen
Holotescu
Nu utiliza imagini protejate de
copyright, ci CC - specifica sursa. Stefan
Nu
scrie ca bei cafeaua, nu transforma microblogul in blog la foc cu foc
scriind 30 de mesaje unul dupa altul : ( . Nu oferi stroke-uri
negative. Sorinel
Nu scrie doar Beau cafea; imbogateste
acest moment banal cu rememorarea unui moment, a unui loc, a unui om cu
care ai savurat-o candva, cu o idee, un proiect pentru care capeti
astfel energie, etc. Si lucrurile se pot extrapola la orice lucru
marunt; gaseste-i valente noi si in viata reala si adu-le si in notele
tale pe microblog. Carmen
Holotescu
Nu te inchide in lumea
microbloggingului – oameni si informatii sunt peste tot;
valoreaza
reteaua pe care o dezvolti, dar nu neglija oameni, proiecte, ca sa traiesti
pe microblog. Carmen
Holotescu
Nu
te intinde cu o idee pe mai mult de 2 mesaje. Esenta microblogging-ului
consta in
mesaje scurte si la obiect; pentru fraze alambicate exista IM sau
bloggingul. Alexandru
Sinov
Nu folosi prea multe prescurtari si IRC-isme
de genul daca-dak, te rog-pls, LOL,
care-kre etc. Sunt enervante si fac mesajul greu de citit, chiar daca
aparent te ajuta sa ingramadesti mai multe cuvinte. Alexandru
Sinov
Nu
face spam. Daca te apuci sa scrii odata la 5 minute tuturor la un
moment dat se vor satura si te vor bloca. Moderatia si selectarea
insemnarilor cu adevarat importante este cruciala in construirea unui
cerc de urmaritori/urmariti. Alexandru
Sinov
Atunci cand citezi o
nota si vrei sa specifici microblogul cuiva, fa-o cu adresa
http://twitter.com/user, respectiv http://cirip.ro/u/user si nu cu
@user ; foloseste @user doar cand vrei sa ii si transmiti un mesaj
acelui utilizator, altfel poate fi considerat chiar spam. ( Pe twitter,
desigur multi se refera la notele de pe microblogurile foarte
cunoscute, cum ar fi http://twitter.com/techcrunch; a specifica adresa
prin @techcrunch, este pe undeva o nepolitete in a incarca inutil
bufferul de mesaje / raspunsuri al lui Michael Arrington. ). Carmen
Holotescu
Nu scrie doar de dragul de a o face sau pentru a-i
impresiona pe altii. Camelia
Toporas
Nota:
Screenshot-urile au fost obtinute cu kwout[*14].