10/02/06
Majoritatea participantilor la cursurile online sunt adulti.
Pentru un facilitator este important deci sa inteleaga cum abordeaza adultii
invatarea, deci particularitatile Educatiei Adultilor.
Ca trasaturi ale adultilor in abordarea procesului de invatare:
- autonomie
- au o imagine clara a modului in care noile cunostinte le sunt necesare
si cum vor sa le foloseasca
- asumarea unui rol activ
- orientare spre rezolvarea unor probleme practice, spre realizarea unui
scop bine definit
- cu experienta profesionala si de viata.
|
 |
Toate acestea motiveaza adultul in participarea la un curs care ii ofera
elemente utile profesiei, carierei. Motivarea trebuie insa sa fie intretinuta pe
toata perioada cursului de catre facilitator, prin tot ceea ce concura la
construirea procesului de invatare.
Un adult se implica in colaborarea cu ceilalti din grup, da dovada de
echilibru, maturitate in interactiunea, comunicarea cu colegii. Implicarea este
insa influentata de modul in care asteptarile ii sunt confirmate.
Experienta anterioara a fiecarui participant duce la un schimb de know-how,
la relevarea cunostintelor tacite. Spatiilor de discutii care sa prilejuiasca
acest schimb de experienta - deschiderii, monitorizarii, animarii lor -
facilitatorul trebuie sa le dea o atentie maxima. Invatarea este un act social,
se produce de multe ori prin schimburi informale de opinii.
Cursurile se desfasoara intr-o maniera constructivista, centrata pe student.
Profesorul trece de la maniera traditionala de transmitator de cunostinte,
la cea de facilitator al construirii cunostintelor in echipa cu studentii, de
manager al procesului de invatare, proces vazut ca o interactiune ghidata -
Malcolm Knowles, Informal Adult Education, Self-Direction and Andragogy -
http://www.infed.org/thinkers/et-knowl.htm.
Intregul proces de invatare se realizeaza prin studii de caz, problem based
learning, lucrul in grup. Participantii dobandesc nu doar informatii, ci
cunostinte, acestea sunt legate de rezolvarea unor probleme practice.
Teorii ale invatarii afirma ca aprofundarea, retentia, succesul invatarii,
depind intr-o masura prioritara de relatia dintre student si profesor,
facilitator.
Asa incat tonul adoptat sa fie foarte deschis, apropiat, incurajator; la
aceasta pot contribui si conferintele informale ale cursului. Un curs online se
desfasoara in paralel cu evenimentele din viata fiecarui participant; astfel
incat fiecare se va simti mai atasat grupului, daca le poate impartasi
celorlalti crampeie din acestea.
Alte informatii:
Din cursul online pentru facilitatori dezvoltat si derulat la
Timsoft
Nota: Din cand in cand, cate o firma mare doreste sa-si implementeze
un program de eLearning; rar in urma unei evaluari a necesitatilor de pregatire
si a specificarii unui mediu personalizat, des pentru ca da bine.
Si atunci, spre a-si justifica investitia ( exagerata ) si a putea organiza o licitatie,
trimit specificatiile produsului unei anumite firme, la care instruirea la distanta a adultilor inseamna un training sincron, in care trainerul urmareste tot ce misca
pe monitoarele participantilor - ca la gradinita.
Asa am mai primit astazi, ca si cerinte ale unui mediu eLearning, catalogul aceluiasi produs - oricum, incercam sa
mergem cu propunerea noastra.
Posted by Carmen at 03:33:36 pm into the following categories:
Cursuri online,
eLearning in firme, LLL,
eLearning in scoli/facultati
No Comments/Trackbacks/Pingbacks for this post yet...