English

RoBloggersSurvey2008

marker  Blog/Categorii
marker  Arhiva
marker  Calendar
  • March 2023
    Mon Tue Wed Thu Fri Sat Sun
    <<  <   >  >>
        1 2 3 4 5
    6 7 8 9 10 11 12
    13 14 15 16 17 18 19
    20 21 22 23 24 25 26
    27 28 29 30 31    
marker  Cautare
marker  Ultimele comentarii

Rezultate RoBloggersSurvey2007

TPark - sistem de parcare prin mobil

eLiberatica - The Benefits of Open and Free Technologies Conference 2008

Proiectul  Zestre pentru Europa – Capsula Timpului

eLearningBlog este blogul lunii august la jurnalismonline.ro

Castigator la categoria Cel mai informativ blog
marker Pe bloguri despre bloguri

Juriu roblogfest 2008

JobShop Timisoara

eLearningBlog

PLE - Personal Learning Environment - Mediu de invatare personal
01/07/08

-- draft lucrare pentru RIS --

:: 1. Web2.0 ca spatiu de invatare informala, colaborativa si continua ::

Web2.0 ne da tuturor posibilitatea de a invata informal, continuu, colaborativ, creindu-ne cate un mediu personal de invatare format din:

  • blogul / blogurile in care scriem reflectii legate de ceea ce invatam, aflam, proiecte la care lucram, comentarii referitoare la alte bloguri, resurse interesante; blogul nostru este nod intr-una sau mai multe comunitati de bloguri, pe care le urmarim, cu a caror autori interactionam, eventual avem proiecte comune
  • RSS-urile blogurilor / site-urilor pe care le urmarim - si agregatoare / rss readere pentru managementul acestora
  • RSS-uri de cautare
  • colectie de resurse construita cu un sistem de bookmark colaborativ - del.icio.us
  • diferite wiki-uri, retele sociale ( inclusiv cele bazate pe content ca flickr, SlideShare, youtube, etc ), lumi virtuale - Second Life, gaming, directoare de LO / OER / CC la care participam sau pe care le urmarim
  • chiar sisteme de comunicare - IM, Skype, forumuri de discutii
  • eventual agregatoare sociale pentru managementul tuturor conturilor.

Ideal este ca mediile de invatare personale ale participantilor sa poate fi folosite / integrate / imbogatite in mediile de invatare ale cursurilor / trainingurilor online / blended la care participam.

Pentru un profesor / facilitator mediul sau personal de invatare sau parte a lui poate fi nod central in crearea comunitatilor de invatare in cursurile pe care le preda / faciliteaza.

Acest mediu se constituie de asemenea intr-un portofoliu de activitate si ne contureaza profilul virtual.

Profilactic - prezentat la agregatoare sociale - permite agregarea tuturor resurselor dintr-un mediu de invatare personal, iar un sistem interesant care permite cautarea in resursele de mai sus este Lijit, cu care am creat widget-ul de mai jos:

Lijit Search

:: 2. Conceptul PLE - Personal Learning Environment ::

Daca, in general, crearea unui astfel de mediu de invatare personal o facem gradual, incorporand noi tehnologii, utilitare, exista numeroase proiecte de formalizare a conceptului PLE - Personal Learning Environment si de creare de sisteme specifice.

Termenul de PLE - Personal Learning Environment - a fost pentru prima data utilizat in 4 noiembrie 2004, la sesiunea Personal Learning Environments a Conferintei JISC/CETIS 2004.

Pana atunci conceptul ce intrunea multe de caracteristicile PLE era ePortfolio - vezi PLE vs ePortfolio.

Nu exista o definitie unica pentru PLE, tocmai datorita flexibilitatii sale.

Wikipedia citeaza definitia lui Mark van Harmelen:

"PLEs sunt sisteme care permit utilizatorilor sa aiba un control si sa realizeze managementul procesului personal de invatare.

Astfel de sisteme trebuie sa ofere:

  • stabilirea obiectivelor invatarii
  • administrarea continutului si procesului invatarii
  • comunicarea si colaborarea cu ceilalti pe parcursul invatarii."

Alte definitii pentru PLE:

  • o colectie de utilitare web, distribuite si free, de obicei organizate in jurul unui blog, agregate pri RSS si scripturi simple HTML - Sean Fitzgerald;
  • o facilitate ce permite accesul, agregarea, configurarea si manipularea de resurse digitale pentru invatare - Ron Lubensky;
  • o colectie de utilitare deschise, interoperabile, sub controlul utilizatorului - George Siemens;
  • un spatiu foarte personal in sensul independentei fata de universitate sau companie, adaptat nevoilor de invatare ale utilizatorului; invatarea este puternic personala si sociala - Ray Sims;
  • sa asigure un acces simplu la servicii, aplicatii si functionalitati; mai mult un concept decat un sistem - Graham Attwell.

:: 3. Implementari PLE ::

Anul 2004 a insemnat si aparitia platformei sociale open-source Elgg, apreciata ca o prima implementare PLE, care incorporeaza retea sociala, de bloguri, de resurse, RSS, taguri, OpenID, podcasturi. Aparitia Elgg a precedat cu cateva luni aparitia termenului PLE, dar s-a dezvoltat in timp.

In 2006, proiectul OpenAcademic si-a propus integrarea intr-un mediu virtual de invatare a produselor open source:

Printre primii care au specificat facilitatile PLE se afla Scott Wilson, cercetator la Cetis, care a publicat pe blogul sau in 25 ianuarie 2005 diagrama Future VLE:

Wilson opune flexibilitatea PLE mediilor de invatare virtuale - VLE, care limiteaza spatial si temporal accesul la resurse, dar si la comunitatea de invatar, de multe ori insemnand standarde cu implementari costisitoare ( directoare de Learning Objects ).

In viziunea lui Wilson, un PLE este un sistem care agregheaza si publica resurse din:

  • portofolii din medii de invatare virtuale in care utilizatorul participa ( learndirect - invatamant continuu, cursuri Bolton University - invatamant formal )
  • blog personal ( pe LiveJournal in diagrama ) si bloguri urmarite
  • contul din reteaua sociala 43things - care are cateva dintre caracteristicile PLE, organizata in jurul tagurilor descriind scopuri sau proiecte realizate ale userilor
  • pagini web personale
  • cont flickr
  • RSS-uri.

Diagrama impreuna cu prezentarea sa despre ePortfolios au stat la baza dezvoltarii in 2006 a sistemului OS PLEX la Bolton University, in cadrul unui proiect JISC/Cetis, care a publicat un raport ( .pdf ) si un model de referinta - e-Framework - vezi si blogul proiectului.

O prezentare a lui Scott Wilson a conceptului PLE si a proiectului JISC/Cetis:

O contributie importanta in fundamentarea conceptului PLE o Stephen Downes, care in numarul din octombrie 2005 a eLearn Magazine, publica articolul e-Learning 2.0: "The e-learning application, therefore, begins to look very much like a blogging tool. It represents one node in a web of content, connected to other nodes and content creation services used by other students. It becomes, not an institutional or corporate application, but a personal learning center, where content is reused and remixed according to the student's own needs and interests. It becomes, indeed, not a single application, but a collection of interoperating applications—an environment rather than a system."

Numeroase prezentari a lui Downes legate de PLE urmeaza, PLE fiind vazut ca o aplicare a conceptelor Web2.0 in eLearning.

:: 4. Studiu de caz - extinderea eLearnTS cu PLE::

:: 5. Specificare Learning Design a PLE ::

:: 6. Resurse PLE ::

 

Posted by Carmen at 04:48:26 am into the following categories: Comunitati online, Termeni eLearning, Bloguri in Educatie, Web2.0



Carmen Holotescu
Director Timsoft
Activitati curente
Despre acest blog

marker  Sindicare
marker  Microblog

cirip.ro - microblogging

marker  BlogRoll
  • Colectia de bloguri/RSS romanesti
  • Bloguri educationale romanesti
  • Bloguri business romanesti
  • My favourite eLearning blogs
  • Toate RSS urmarite
  • All RSS I read
  • marker  Blogs Tools
    marker  Powered by