:: 1. Web2.0 ca spatiu de invatare informala, colaborativa si continua ::
Web2.0 ne da tuturor posibilitatea de a invata informal, continuu, colaborativ,
creindu-ne cate un mediu personal de invatare format din:
blogul / blogurile in care scriem reflectii legate de ceea ce invatam, aflam,
proiecte la care lucram, comentarii referitoare la alte bloguri, resurse interesante;
blogul nostru este nod intr-una sau mai multe comunitati de bloguri, pe care
le urmarim, cu a caror autori interactionam, eventual avem proiecte comune
RSS-urile blogurilor / site-urilor pe care le urmarim - si agregatoare /
rss readere pentru managementul acestora
RSS-uri de cautare
colectie de resurse construita cu un sistem de bookmark colaborativ - del.icio.us
diferite wiki-uri, retele sociale ( inclusiv cele bazate pe content ca flickr,
SlideShare, youtube,
etc ), lumi virtuale - Second Life, gaming,
directoare de LO / OER / CC la care participam sau pe care le urmarim
chiar sisteme de comunicare - IM, Skype,
forumuri de discutii
Ideal este ca mediile de invatare personale ale participantilor sa poate fi
folosite / integrate / imbogatite in mediile de invatare ale cursurilor / trainingurilor
online / blended la care participam.
Pentru un profesor / facilitator mediul sau personal de invatare sau parte
a lui poate fi nod central in crearea comunitatilor de invatare in cursurile
pe care le preda / faciliteaza.
Acest mediu se constituie de asemenea intr-un portofoliu de activitate si ne
contureaza profilul
virtual.
Profilactic - prezentat la agregatoare
sociale - permite agregarea tuturor resurselor dintr-un mediu de invatare
personal, iar un sistem interesant care permite cautarea in resursele de mai
sus este Lijit, cu care am creat widget-ul
de mai jos:
:: 2. Conceptul PLE - Personal Learning Environment
::
Daca, in general, crearea unui astfel de mediu de invatare personal o facem
gradual, incorporand noi tehnologii, utilitare, exista numeroase proiecte de
formalizare a conceptului PLE - Personal Learning Environment si de creare de
sisteme specifice.
Termenul de PLE - Personal Learning Environment - a fost pentru prima data
utilizat in 4 noiembrie 2004, la sesiunea
Personal Learning Environments a Conferintei JISC/CETIS 2004.
Pana atunci conceptul ce intrunea multe de caracteristicile PLE era ePortfolio
- vezi PLE
vs ePortfolio.
Nu exista o definitie unica pentru PLE, tocmai datorita flexibilitatii sale.
o colectie de utilitare web, distribuite si free, de obicei organizate
in jurul unui blog, agregate pri RSS si scripturi simple HTML - Sean
Fitzgerald;
o facilitate ce permite accesul, agregarea, configurarea si manipularea
de resurse digitale pentru invatare - Ron
Lubensky;
o colectie de utilitare deschise, interoperabile, sub controlul utilizatorului
- George Siemens;
un spatiu foarte personal in sensul independentei fata de universitate
sau companie, adaptat nevoilor de invatare ale utilizatorului; invatarea este
puternic personala si sociala - Ray
Sims;
sa asigure un acces simplu la servicii, aplicatii si functionalitati; mai
mult un concept decat un sistem - Graham
Attwell.
:: 3. Implementari PLE ::
Anul 2004 a insemnat si aparitia platformei sociale open-source Elgg,
apreciata ca o prima implementare PLE, care incorporeaza retea sociala, de bloguri,
de resurse, RSS, taguri, OpenID, podcasturi. Aparitia Elgg
a precedat cu cateva luni aparitia termenului PLE, dar s-a dezvoltat in timp.
In 2006, proiectul OpenAcademic si-a
propus integrarea intr-un mediu virtual de invatare a produselor open source:
Moodle - integrat deja in proiecte
anterioare cu LAMS si
Elgg
Printre primii care au specificat facilitatile PLE se afla Scott Wilson, cercetator
la Cetis, care a publicat pe blogul
sau in 25 ianuarie 2005 diagrama Future
VLE:
Wilson opune flexibilitatea PLE mediilor de invatare virtuale - VLE, care limiteaza
spatial si temporal accesul la resurse, dar si la comunitatea de invatar, de
multe ori insemnand standarde cu implementari costisitoare ( directoare de Learning
Objects ).
In viziunea lui Wilson, un PLE este un sistem care agregheaza si publica resurse
din:
portofolii din medii de invatare virtuale in care utilizatorul participa
( learndirect - invatamant continuu,
cursuri Bolton University - invatamant formal )
blog personal ( pe LiveJournal
in diagrama ) si bloguri urmarite
contul din reteaua sociala 43things
- care are cateva dintre caracteristicile PLE, organizata in jurul tagurilor
descriind scopuri sau proiecte realizate ale userilor
O prezentare a lui Scott Wilson a conceptului PLE si a proiectului JISC/Cetis:
O contributie importanta in fundamentarea conceptului PLE o Stephen
Downes, care in numarul din octombrie 2005 a eLearn
Magazine, publica articolul e-Learning
2.0: "The e-learning application, therefore, begins to look very much
like a blogging tool. It represents one node in a web of content, connected
to other nodes and content creation services used by other students. It becomes,
not an institutional or corporate application, but a personal learning center,
where content is reused and remixed according to the student's own needs and
interests. It becomes, indeed, not a single application, but a collection of
interoperating applications—an environment rather than a system."
Numeroase prezentari
a lui Downes legate de PLE urmeaza, PLE fiind vazut ca o aplicare a conceptelor
Web2.0 in eLearning.
:: 4. Studiu de caz - extinderea eLearnTS cu
PLE::