07/10/04
Ultimul deceniu, al exploziei Internetului, a permis crearea de puternice
comunitati online ( virtuale ). Scopul acestora poate fi de afaceri, invatare,
practica, hobby-uri; vorbind despre fiecare dintre acestea, vorbim insa despre
construirea de relatii intre oameni, despre invatare impreuna, colaborare,
stiinta de a-i asculta pe ceilalti. Poate cea mai cunoscuta comunitate este
The WELL.
Pentru a exista, unei comunitati ii sunt necesare:
- scopuri bine definite, un set de principii de functionare
- moderatori subtili, experimentati, entuziasti
- membri motivati, interesati
- metafore care sa-i lege pe participanti
- un spatiu virtual corespunzator.
Se poate discuta foarte mult despre faptul ca aceste comunitati virtuale sunt
formate din personalitati virtuale.
Sunt acestea altfel, mai bune decat cele reale sau doar parti ale lor?
Putem deveni altcineva in spatiul virtual?
Vocile membrilor unei comunitati se schimba, in timp capata incredere si scapa
de inhibitiile inerente inceputului.
Amy Jo Kim in cartea "Community building on
the Web" vorbeste despre Membership Life Cycle care ar cuprinde stadiile:
Visitor, Novice, Regular, Leader, Elder.
Toate evenimentele, actiunile, colaborarea din comunitate, determina crearea
cate unui profil evolutiv pentru fiecare dintre membri, dar si un climat de
incredere si reciprocitate.
Moderatorul trebuie sa aiba abilitatea de a incuraja, indemna, implica pe
fiecare - si aceasta este intr-adevar o arta.
Initial, o persoana adera la o comunitate, daca scopurile declarate ale acesteia
il intereseaza, deci exista o motivatie de inceput. Daca aici va gasi
intr-adevar lucruri utile vietii, activitatii sale, colaborare, acestea ii vor
intari motivarea intiala, facandu-l sa ramana.
Pe Web exista extrem de multe comunitati cu scopuri asemanatoare; constrangerea
timpului asupra fiecaruia nu permite navigarea fara scop - revii, esti parte
dintr-o comunitate, daca gasesti acolo informatii valoroase si relevante.
O comunitate de succes este cea care pastreaza motivarea, interesul membrilor,
care are un istoric, evenimente, la care sa fie implicat fiecare membru.
Moderatorul unei astfel de comunitati trebuie sa gandeasca un plan de actiuni,
sa acorde aceeasi atentie, incurajare fiecaruia.
De o mare importanta sunt discutiile, conferintele informale, narativele, pentru
a realiza legaturile intre oameni reali, cu o viata reala.
Intr-o astfel de comunitate, prin colaborarea cu ceilalti, inveti, clarifici.
Informatiile primite sunt validate, vin din partea unor persoane cu experienta,
interese apropiate.
Toate mesajele, comentariile, resursele indicate sunt importante intr-o
comunitate.
Mediul virtual trebuie sa aiba facilitati care sa permita comunicarea intr-un
mod simplu, intuitiv.
Sunt elemente pe care am incercat sa le aducem in
Comunitatea
eLearning ce a fost activa trei ani - puteti vizita
spatiul comunitatii cu:
vizitare
guest
Intr-un articol, se scria ca americanii trebuie sa invete sa colaboreze, sa
scape de mitul John Wayne, al eroului care reuseste in toate, singur. Revenind
la noi, avem si noi mitul "Miorita" - colaborarea negativa nu trebuie repetata...
Veti gasi lucruri interesante:
Posted by Carmen at 12:37:47 pm into the following categories:
Comunitati online
No Comments/Trackbacks/Pingbacks for this post yet...